Kela

Kelan kumppaneille on tarjolla neuvontaa kesälläkin – kesälomat voivat kuitenkin vaikuttaa palvelun saatavuuteen

Jaa

Kelan viranomaislinja ja yhteistyökumppaneiden chatti ovat kesällä avoinna normaalisti, mutta kesälomat voivat vaikuttaa neuvontapalvelun saatavuuteen. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.

Kelan viranomaislinja on kesällä auki normaalisti. Myös muut palvelunumerot kumppaneille ovat avoinna kesällä. Lisäksi yhteistyökumppanit voivat ottaa yhteyttä suojatulla sähköpostilla ja saada yleistä neuvontaa chatissä.

Kesälomien aikana palveluiden saatavuudessa voi kuitenkin olla vaihtelua ja ne voivat ruuhkautua. Aiempina vuosina ruuhkaa on ollut myös juhannusviikolla, kun moni kumppani on halunnut hoitaa asiat kuntoon ennen omaa kesälomaa. Puhelinpalvelussa aamun ensimmäiset tunnit ovat yleensä rauhallisia myös kesällä. Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla.

Kelan neuvonta yhteistyökumppaneille kesällä 2024

  • Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235.
  • Yhteistyökumppaneiden chatti on avoinna ma–pe klo 9–15. Chatissä saa vastauksia yleisellä tasolla oleviin kysymyksiin.
  • Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla osoitteessa kumppanit.neuvonta@kela.fi. Vastaamme sähköposteihin noin kahden päivän sisällä.
  • Juhannusaattona pe 21.6.2024 palvelut ovat kiinni.

Tarkista kaikki kumppaneiden palvelunumerot ja palvelujen aukioloajat kela.fistä.

Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesällä

Henkilöasiakkaiden kannattaa kesälläkin hoitaa Kela-asiat OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.

Jos asiakkaasi tarvitsevat Kela-asioissa neuvontaa, voit

  • varata asiakkaallesi ajan Kelan puhelinpalveluun
  • ohjata asiakkaasi Kelan palvelupisteeseen
  • ohjata asiakkaasi kunnan asiointipisteeseen tai muuhun toimipisteeseen, jossa on Kelan etäpalvelu.

Kun varaat asiakkaalle puhelinajan, Kelan asiantuntija soittaa hänelle sovittuna ajankohtana eikä puhelu maksa mitään. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, varaa hänelle puhelinaika, johon sisältyy tulkkaus.

Tutustu ohjeeseen ja varaa puhelinaika asiakkaallesi.

Kelan palvelupisteiden ja kuntien asiointipisteiden ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf)

Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan asiantuntijaan. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.

Paperiposti kannattaa kesälläkin lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.

Lue lisää

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela

Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning främst för att sköta ärenden – de som använder tolkning i arbetslivet önskar kontinuitet27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Videorna på teckenspråk publiceras under vecka 27 (1.-5.7). Enligt FPA:s kundenkät används tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning mest av personer i åldern 19–30 år. Oftast används tjänsten för att sköta ärenden, till exempel bankärenden och läkarbesök. Cirka hälften av de som är i arbetsför ålder använder tolktjänsten i arbetslivet. Kunderna önskar bland annat att oftare kunna anlita en tolk som de känner från tidigare.

Kyselyn mukaan vammaisten tulkkauspalvelua käytetään eniten asioiden hoitoon – työelämässä tulkkausta käyttävät toivovat pysyvyyttä tulkkeihin27.6.2024 15:45:00 EEST | Tiedote

Viittomakieliset videot julkaistaan viikolla 27 (1.-5.7.). Kelan asiakaskyselyn mukaan vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelua käyttävät eniten 19–30-vuotiaat. Yleisimmin palvelua käytetään asioiden hoitamiseen, kuten pankkiasiointiin ja lääkärikäynteihin. Noin puolet työikäisistä käyttää tulkkauspalvelua työelämässä. Asiakkaat toivovat Kelalta muun muassa sitä, että he voisivat useammin saada entuudestaan tutun tulkin tulkkaustilanteisiin.

Utbetalningen av folkpensioner till utlandet upphör eventuellt 2025 – så påverkas pensionstagarna26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Regeringens proposition om en indragning av utbetalningen av folkpensioner till utlandet har sänts på remiss. Om den planerade ändringen genomförs kommer de ålderspensioner och sjukpensioner som FPA betalar ut till andra EU-länder, EES-länderna, Schweiz och Storbritannien att upphöra i början av 2025. Ändringen gäller inte familjepensionerna, barnförhöjningen och utbetalningen av fronttillägg. Ändringen gäller inte heller utbetalningen av arbetspensioner.

Näin ulkomaille maksettavien kansaneläkkeiden lopettaminen vuonna 2025 vaikuttaisi eläkkeensaajiin26.6.2024 15:23:08 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys kansaneläkkeiden maksun lopettamisesta ulkomaille on edennyt lausuntokierrokselle. Jos suunniteltu muutos toteutuu, Kelan maksamien vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeiden maksaminen EU-maihin, Eta-maihin, Sveitsiin ja Isoon-Britanniaan päättyy vuoden 2025 alussa. Muutos ei koske perhe-eläkkeitä, lapsikorotusta ja rintamalisän maksua, eikä se vaikuta työeläkkeiden maksamiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye