Rukan turistialueelle asennettiin sähköverkkoa maan alle 90 kilometriä

Sähkön toimitusvarmuus paranee Rukan turistialueella Kuusamossa, kun vuonna 2022 aloitetut Carunan sähköverkon parannustyöt saadaan päätökseen. Vanhat ilmajohdot on purettu, ja uutta maakaapelia on asennettu 90 kilometrin verran.

Sähkön toimitusvarmuus paranee Rukan turistialueella Kuusamossa sähköverkon parannustöiden ansiosta.

”Kaivoimme kaapeliojaa 45 kilometriä, josta yhteiskaivuuta valokaapelille oli 22 kilometriä. Asensimme maakaapelia yhteensä 90 kilometriä. Ilmajohtoa purimme 55 kilometriä”, kertoo Carunan rakennuttajapäällikkö Janne Aro-Koivisto.

”Purimme myös noin 600 kyllästysaineita sisältänyttä vanhaa sähköpylvästä. Uuden sähköverkon poistomuuntamoissa on öljykaukalot, joihin öljyt valuvat muuntajakoneen rikkoutuessa. Vanhan ilmajohtoverkon pylväsmuuntamoissa oli mahdollista, että öljyt valuvat maaperään, jos esimerkiksi salamanisku särki muuntajan. Nyt tällaista riskiä ei enää ole.”

Rukan alueen saneeraus on osa isompaa kokonaisuutta, jossa Carunan Koillismaan jakelualueen taajama-alueet maakaapeloidaan, mikä parantaa asiakkaiden luotettavaa sähkönjakelua. Carunan tavoitteena on saada sähkökatkojen kesto vikatapauksissa rajatuksi enintään kuuteen tuntiin taajama-alueilla.

Rukan kansainväliset tapahtumat otettiin huomioon rakentamisen aikatauluissa

Rukan turistialueen kansainväliset tapahtumat toivat haasteensa sähköverkon saneeraukseen.

”Rukalla järjestetään isoja tapahtumia, jotka myös televisioidaan. Uuden sähköverkon kytkentätyöt aiheuttavat suunniteltuja sähkökatkoja. Tämän takia työt olivat pysähdyksissä esimerkiksi hiihdon ja yhdistetyn maailmancupin aikana marraskuussa”, Aro-Koivisto sanoo.

Rukan kansainvälinen ilmapiiri piti ottaa huomioon muutenkin.

”Alueella liikkuu niin monia eri kansallisuuksia, että yhteisen kielen löytäminen ei ole aina helppoa. Siksi painotimme pääurakoitsijallemme kaivantojen suojaamista maanrakentamistöissä sekä liikennejärjestelyjä, joissa piti olla vielä normaaliakin tarkempi.”

Myös turistialueen elinkeinotoiminta piti huomioida koko ajan töiden edetessä.

”Emme tietenkään halunneet mennä sotkemaan latupohjia raskailla kaivinkoneilla, joilla irrotimme maasta vanhat sähkötolpat. Tämän takia teimme purkutyöt latualueilla vasta sulan maan aikana keväällä.”

Suunnitteluvaiheessa kartoitettiin tulvariskialueet, museoviraston kohteet ja luonnonsuojelualueet

Rukan turistialueen omaleimaisuuteen kiinnitettiin huomioita jo suunnitteluvaiheessa.

”Rukalla löytyi valtatien pientareelta Suomessa harvinaista, erittäin uhanalaista horkkakatkeroa. Tämän vuoksi maakaapelin reitti suunniteltiin siinä kohdassa uusiksi.”

”Alueella on myös paljon vuokramökkejä. Lähetimme kaikkien mökkien omistajille etukäteisilmoitukset kytkentätöistä johtuvista sähkökatkoista, jotta he voivat tiedottaa niistä vuokralaisiaan”, Aro-Koivisto sanoo.

Maanomistajilla oli tärkeä rooli heti saneerausprojektin suunnitteluvaiheessa. Heiltä tulee yleensä paras tieto siitä, mihin maakaapelit kannattaa vetää. Voi esimerkiksi käydä niin, että alkuperäinen reitti on suunniteltu vedettäväksi kohdasta, jossa kallio nousee ihan maanpintaan, mikä ei välttämättä näy kartassa. Tällöin maakaapeliojan reittiä voidaan siirtää.

”Voi myös olla, että maanomistaja on suunnitellut maakaapelin reitille esimerkiksi autotallia tai istutuksia. Tällaiset asiat on hyvä käydä läpi yhdessä pääurakoitsijan kanssa, jotta päästään mahdollisimman lähelle kaikkia osapuolia tyydyttävää ratkaisua maakaapelin reitin valinnassa.”

Uusi maakaapeliverkko edistää myös uusiutuvan energian käyttöä Rukan turistialueella.

”Rukalla on nyt paremmat valmiudet esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden asentamiseen sekä pientuotannon, kuten aurinkopaneelien, kytkemiseen Carunan verkkoon”, Aro-Koivisto sanoo.

Sähköistymisen lisääntymisen myötä sähköverkon proaktiivinen kehittäminen on erittäin tärkeää, jotta sähköverkko ei ole pullonkaula energiaintensiivisten hankkeiden etenemisessä. Vuoden vaihteessa voimaan astuneet uudet valvontamenetelmät rajoittavat Carunan investointitasoja, mikä tarkoittaa siirtymistä verkon tulevaisuuden tarpeita ennakoivasta kehittämisestä reaktiiviseen toimintaan, jossa investointeja käynnistetään vasta tarpeen konkretisoituessa.

Investoimalla sähköverkkoon varmistamme, että asiakkaamme voivat käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa sekä toimia sähkön pientuottajina. Tuomme sähkön yli 737 000 asiakkaallemme Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa sekä Koillismaalla vastaten 20 % Suomen sähkönjakelusta.