KORJAUS Finanssiala ry:n positiivista luottotietorekisteriä koskevaan tiedotteeseen 13.6.2024 kello 6.30

13.6.2024 kello 6.30 lähetetyssä tiedotteessamme oli virhe toisessa kappaleessa ensimmäisen väliotsikon jälkeen. Tekstissä sanottiin harhaanjohtavasti, että luottokiellon ottaja saa erillisen tositteen, jolla voi osoittaa luottokelpoisuuden omaehtoisesta kiellosta huolimatta. Tällaista tositetta ei kuitenkaan ole saatavilla positiivisesta luottotietorekisteristä.

Alla korjattu tiedote kokonaisuudessaan.

• Luottolaitokset käyttävät huhtikuun alussa 2024 käyttöön tullutta positiivista luottotietorekisteriä asiakkaan luottokelpoisuuden arviointiin.
  • Positiivisessa luottotietorekisterissä on havaittu joitakin virheitä, ja luotonantajat korjaavat niitä jatkuvasti.
  • Ennen kuin lähtee hakemaan uutta lainaa, kannattaa tarkastaa rekisteristä, että omat tiedot ovat ajan tasalla.
  • Rekisteri helpottaa luotonmyöntäjiä asiakkaan tietojen tarkistamisessa ja auttaa ylivelkaantumisen torjunnassa.

Huhtikuussa 2024 käyttöön otetussa positiivisessa luottotietorekisterissä saattaa olla yksittäisiä virheitä. Julkisuuteen on noussut joitain tapauksia, joissa rekisterissä on näkynyt jo pois maksettuja luottoja tai hoidettuja maksuviivästyksiä. Pahimmillaan virheet voivat johtaa lainansaannin epäämiseen.

”Ikävä kyllä rekisteriin on päässyt virheitä, ja niitä siivotaan järjestelmästä koko ajan pois. Varsinkin nyt rekisterin alkuvaiheessa on hyvä ennen uuden lainan hakua käydä tarkastamassa omat tietonsa ja tarvittaessa pyytää luotonantajaa korjaamaan virheet”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) johtava lakimies Antti Laitila.

Rekisterissä olevien virheiden korjaaminen on ensisijaisesti luotonantajien vastuulla. Laitilan mukaan ongelmatilanteissa voi olla yhteydessä myös suoraan positiivista luottotietorekisteriä ylläpitävään Verohallintoon.

Apua tietomurron uhrille

Poliisi epäilee myös tietomurtoa, jossa positiivisen luottotietorekisterin sekä Traficomin ajoneuvorekisterin tietoja on päätynyt vääriin käsiin. Väärin perustein tehdyt kyselyt koskevat yhtä luotonantajaa. Tapaus on poliisin tutkinnassa.

Jos epäilee joutuneensa tietomurron uhriksi, itselleen otettu luottokielto estää osamaksukaupan tai muun luotonoton ulkopuolisilta.

Lisää vinkkejä on Verohallinnon sivuilla.

”Syksyllä on tulossa käyttöön palvelu, jolla yksityishenkilö saa suomi.fi-palvelun kautta tiedon, jos hänen luottorekisteriotettaan on kysytty. Tällöin saa nopeammin tiedon mahdollisista väärinkäytöksistä” Laitila kertoo.

Rekisteri helpottaa luottokelpoisuuden arviointia

Positiiviseen luottotietorekisteriin on kerätty suomalaisten luotot, kuten asuntolainat, pikavipit ja osamaksut. Rekisteri helpottaa pankin tai muun luotonantajan työtä asiakkaan luottokelpoisuuden arvioinnissa. Rekisterissä näkyy myös, jos luoton maksussa on ollut yli 60 päivän viive.

”Rekisteristä näkee, jos esimerkiksi olemassa olevien luottojen maksussa on viivästyksiä. Näin luottolaitos voi jo hyvissä ajoin ryhtyä toimiin ehkäistäkseen asiakkaan velkaongelmia. Rekisteri siis paitsi helpottaa luotonantoa, auttaa ylivelkaantumisen suitsinnassa”, Laitila kertoo.

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Omien tietojen oikeellisuus kannattaa tarkastaa ennen lainanhakua positiivisesta luottotietorekisteristä13.6.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Luottolaitokset käyttävät huhtikuun alussa 2024 käyttöön tullutta positiivista luottotietorekisteriä asiakkaan luottokelpoisuuden arviointiin. Positiivisessa luottotietorekisterissä on havaittu joitakin virheitä, ja luotonantajat korjaavat niitä jatkuvasti. Ennen kuin lähtee hakemaan uutta lainaa, kannattaa tarkastaa rekisteristä, että omat tiedot ovat ajan tasalla. Rekisteri helpottaa luotonmyöntäjiä asiakkaan tietojen tarkistamisessa ja auttaa ylivelkaantumisen torjunnassa.

Suurin osa suomalaisista uskoo tunnistavansa digihuijaukset vähintään melko hyvin – yli neljännes välttelee digitaalisten palveluiden käyttöä huijausten pelossa11.6.2024 06:30:00 EEST | Tiedote

Jopa 88 prosenttia suomalaisista uskoo tunnistavansa digihuijaukset melko hyvin. Reilut 70 prosenttia suomalaisista kokee osaavansa tarkistaa URL-osoitteiden oikeellisuuden esimerkiksi sähköpostiviesteissä tai muissa viesteissä. Heistä kuitenkin jopa 16 prosenttia jättää osaamisesta huolimatta linkit tarkistamatta. Yli neljännes suomalaisista välttelee digitaalisten palveluiden käyttöä huijausten pelossa. FA lanseerasi toukokuussa kansalaisille suunnatun huijausten torjuntakampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Nyt kampanjan mainokset ottavat jälleen haltuun eri mediakanavat. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.