Kesän suurin ruokajuhla lähestyy – näin suomalaiset syövät juhannuksena

Suomalaiset viettävät juhannusta tyypillisesti hyvin perinteisin ruokamenoin: lautaselta löytyy grillimakkaraa ja muita grillattavia, joiden kylkeen valitaan kotimaiset varhaisperunat. Kotimaiset kasvikset ovat juhannuksena parhaimmillaan, ja niistä valmistetaan raikkaita salaatteja, lisukkeita ja jälkiruokia.

Yli 80 % suomalaisista grillaa kesäisin vähintään kerran viikossa*. Juhannuksena grillataan tyypillisesti entistä ahkerammin, ja useimmat suomalaiset valitsevat grilliinsä mieluiten lihaisan grillimakkaran. Tänä kesänä makkaroissa korostuvat myös erilaiset juustoiset vaihtoehdot, ja Lidlin hyllyistä voi löytää riippumattomissa vertailuissa menestyneitä juustomakkaroita.

– Haluamme tarjota asiakkaille parasta hinta-laatusuhdetta, ja teemmekin huolellista tuotekehitystä omien merkkiemme tuotteissa. Tämä on huomattu myös ulkopuolisissa tuotevertailusissa, ja tänä kesänä valikoimastamme löytyy jopa kaksi kesän 2024 parhaaksi grillimakkaraksi tituleerattua grilleriä: Grillimaisterin Urho juustogrillimakkara sekä sinihomejuusto-valkosipulimakkara, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Makkaran lisäksi juhannuksena grillataan erilaisia grillilihoja sekä vegevaihtoehtoja, kuten tämän kesän vegaanisia uutuuksia grillitofua ja ribsejä, jotka ovat keränneet asiakkailta runsaasti kehuja. Perinteisten grillattavien ohella juhannuksena grillissä valmistetaan myös itse tehtyä pizzaa ja burgereita.

Lisukkeet tärkeässä roolissa – suomalaiset varhaisperunat maistuvat

Grillattavien ohella juhannusaterialla lautaselle laitetaan perinteisesti kotimaista varhaisperunaa, joka onkin yksi juhannuksen suosikkituotteista. Lidlissä on ollut kotimaista varhaisperunaa tarjolla jo toukokuun lopusta saakka, joten asiakkaat ovat päässeet nauttimaan niistä jo parin viikon ajan.

– Aloitimme kotimaisen avomaalta nostetun varhaisperunan myynnin kaikissa myymälöissämme Hangosta Sodankylään tänä vuonna ensimmäisenä Suomessa. Asiakkaat suosivatkin ehdottomasti kotimaista perunaa, joka on maultaan pehmeä ja hiukan makea. Suomalainen varhaisperuna kuuluu oleellisesti suomalaisiin juhannuspöytiin, mutta myös muihin tuoreisiin kotimaisiin kasviksiin panostetaan, kertoo Heinrichs.

Kotimaisen varhaisperunan ohella myös kotimaisten kasvisten kysyntä kasvaa juhannusviikolla. Myös kauden kasviksia hyödynnetään nykyään grillissä, ja esimerkiksi paprikaa ja kaalia voi hyödyntää herkullisissa ja terveellisissä grillivartaissa. Kesän yksi odotettu herkku on kotimainen mansikka, jota löytyy jo kaupoista sopivasti juhannukseksi.

Muista kasviksista esimerkiksi vesimeloni, kirsikat ja persikat ovat tällä hetkellä sesongissa ja siksi maukkaimmillaan. Erityisesti melonia myydään juhannuksen aikaan tuplasti enemmän kuin kesän muina viikkoina. Kasviksia hyödynnetään niin salaateissa kuin jälkiruoissakin.

Juhannusaterian kruunaavat erilaiset kalat, erityisesti sillit.

– Vesimelonia ja persikkaa hyödyntämällä perinteiseen lisukesalaattiin saa heti uutta tvistiä. Myöskään silliä ei sovi unohtaa – se on monelle suomalaiselle ehdoton osa kattausta, sanoo Heinrichs.

* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikoilla kesäkuussa 2023. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa9.7.2024 09:20:13 EEST | Tiedote

Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.