Unga behöver stöd och uppmuntran till internationalisering – den minskade mobiliteten är en utmaning för hela samhället
Internationellt kunnande är en viktig resurs i dagens samhälle. Coronapandemin försvagade ytterligare den redan nedåtgående internationella mobiliteten och därmed även förvärvandet av internationellt kunnande. Nu efter pandemin stiger mobilitetssiffrorna igen, men utmaningarna och differentieringen såväl när det gäller läroanstalter som enskilda studerande utgör hinder för ökat internationellt kunnande.
Coronapandemin innebar ett nästan totalt stopp för den internationella studerandemobiliteten. Mobiliteten har redan ökat jämfört med de lägsta siffrorna, men det är ännu långt kvar till toppåren på 2010-talet på samtliga utbildningsstadier. I november 2023 ställde Europeiska kommissionen upp ett gemensamt mål för att påskynda mobiliteten, nämligen att en utlandsperiod ska vara en del av examen för en fjärdedel av alla högskoleutbildade senast 2030.
– Även på Utbildningsstyrelsen väcker den minskade studerandemobiliteten oro, eftersom internationellt kunnande behövs i dagens arbetsliv inom många olika branscher både i Finland och internationellt. Ett viktigt sätt att skaffa sig internationellt kunnande är mobilitet under studierna, så det är viktigt att möjligheter till internationalisering för barn och unga understöds på alla utbildningsstadier, konstaterar undervisningsrådet Mika Saarinen som ansvarar för koordineringen av EU-program vid Utbildningsstyrelsen.
Ökad ojämlikhet utgör ett hinder för större internationellt kunnande
Inom yrkesutbildningen har antalet utbytesperioder för studerande ökat, även om nivån under rekordåren ännu inte har uppnåtts. Merparten av mobiliteten genomförs i samarbete med arbetslivet, vilket innebär att de studerande lär sig sitt framtida yrke direkt i det internationella arbetslivet.
I gymnasierna har intresset för utlandsperioder ökat till och med ännu mer under de senaste åren. Det finns en klar efterfrågan på utlandsperioder av olika längd inom gymnasieutbildningen, där även läroplanerna i hög grad stöder förvärvandet av internationell kompetens.
Ett nytt fenomen inom högskolemobiliteten under de senaste åren är en ökad differentiering mellan yrkeshögskolorna och universiteten. År 2023 genomförde högskolestuderande totalt lite fler än 10 000 utlandsperioder. En stor del av perioderna genomfördes av universitetsstuderande, som är mer aktiva när det kommer till mobilitet.
– Ur de studerandes synvinkel kan begränsningar som beror på studierna, arbete vid sidan av studierna och den egna livssituationen utgöra hinder för förvärvandet av internationellt kunnande. Strikta kursscheman och press på att prestera minskar även de studerandes entusiasm för utbytesstudier, säger Saarinen.
En utmaning på alla utbildningsstadier när det kommer till främjandet av internationalisering är även differentieringen mellan olika regioner. Utifrån utredningar som Utbildningsstyrelsen genomfört har man kunnat konstatera att framför allt små kommuner på landsbygden lätt hamnar utanför internationaliseringen.
Pressen inom högskolestudier leder till korta avstånd och korta utbytesperioder
Studietakten och pressen på studerande vid högskolorna bidrar till såväl korta avstånd som kortare utbytesperioder inom Europa.
– De studerande lyfter själva fram ekonomiska orsaker som ett betydande hinder för att åka på utbyte. En orsak kan även vara ett ökat behov av trygghet på grund av ovisshet om utbytets inverkan på studieframgången och det osäkra världsläget. Det kan hända att studerande inte har tillräckligt aktuell information om de olika möjligheterna när det gäller mobilitet, eftersom understöden som betalas ut klart har stigit under de senaste åren, preciserar Saarinen.
Den ökade populariteten för korta utlandsperioder bland högskolestuderande kan delvis förklaras av det försämrade ekonomiska läget och trycket på att framskrida i studierna enligt den uppställda tidtabellen. Vid uppföljningen av studerandemobiliteten har man tidigare i hög grad fokuserat på att granska långa utbytesperioder, men nu är det viktigt att även beakta kortare perioder som det är lättare att få att passa in i studierna. Dessutom har intresset för flerformsmobilitet ökat. Inom denna form av mobilitet kombineras en utbytesperiod utomlands och virtuella studier i Finland.
– Även i fortsättningen är det viktigt att erbjuda studerande så mångsidiga möjligheter som möjligt att utöka sitt internationella kunnande, till exempel genom praktik i utländska företag. Samtidigt behöver vi större kunskap om hur kortare studieperioder utomlands eller flerformsmobilitet som delvis genomförs i hemlandet stärker de studerandes internationella kunnande, säger Saarinen.
Nyckelord
Länkar
- Internationalisering för aktörer i medborgarsamhället med stöd av EU (Nyhet 16.5)
- Antalet perioder utomlands ökar inom yrkesutbildningen, men når fortfarande inte upp till nivån före coronapandemin (Nyhet 16.4)
- Antalet perioder utomlands för högskolestuderande når inte upp till nivån under tidigare rekordår – utvecklingen inom mobilitet ser olika ut i yrkeshögskolorna och universiteten (Nyhet 8.4)
- Utbytesstudier populära inom den grundläggande utbildningen och i gymnasiet – antalet gymnasiestuderande som tillbringade en period utomlands fördubblades (Nyhet 19.3)
Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens mediatjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15. Under tiden 1.6–31.7 betjänar vi från måndag till fredag kl. 9–15.
tfn 0295 331 703 media@oph.fi
Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Studieplats för 10 900, det vill säga 24% av de sökande i höstens gemensamma ansökan till högskolorna22.11.2024 08:58:00 EET | Pressmeddelande
I höstens gemensamma ansökan till högskolorna deltog 44 900 sökande, av vilka 10 900, dvs. 24 % av de sökande fick en studieplats. Över hälften fick en studieplats i den utbildning de i första hand sökte till. Antagning från reservplats är möjlig fram till 18.12.
Korkeakoulujen syksyn yhteishaussa opiskelupaikan sai 24 % hakijoista eli noin 10 900 opiskelijaa22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishakuun osallistui 44 900 hakijaa, joista opiskelupaikan sai noin 10 900 eli 24 % hakijoista. Yli puolet sai opiskelupaikan ensisijaisesti hakemastaan koulutuksesta. Varasijalta voi tulla hyväksytyksi 18.12. saakka.
Kutsu: Sotasukupolven perintö kouluissa -seminaari15.11.2024 11:09:38 EET | Kutsu
Tervetuloa opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja valtioneuvoston kanslian järjestämään Sotasukupolven perintö kouluissa -seminaariin perjantaina 29.11.2024 klo 8.30–15.
Utbildningsstyrelsen inleder samarbetsförhandlingar som omfattar hela personalen25.9.2024 15:39:22 EEST | Pressmeddelande
Utbildningsstyrelsen inleder samarbetsförhandlingar med målet att minska sina driftskostnader med 2,5 miljoner euro, vilket motsvarar cirka tio procent, före utgången av år 2026. Förhandlingarna omfattar hela personalen och enligt den preliminära uppskattningen uppgår minskningsbehovet när det gäller personalen till högst 35 personer. Utbildningsstyrelsen har för närvarande ungefär 420 anställda.
Opetushallitus aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut25.9.2024 13:53:38 EEST | Tiedote
Opetushallitus aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, joiden tavoitteena on 2,5 miljoonan euron eli noin 10 prosentin toimintamenojen alentaminen vuoden 2026 loppuun mennessä. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä, ja henkilöstön vähennystarve on alustavan arvion mukaan enintään 35 henkilöä. Opetushallituksessa työskentelee tällä hetkellä noin 420 henkilöä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum