Lampaat saapuivat Kiviniemeen – lammaslomat katsovat kesään 2025

Kymmenen lampaan katras on kesätöissä matkailijoiden ja retkeilijöiden ilona Kolin kansallispuiston vieressä heinäkuun loppuun asti.

Kiviniemen tilan kesälampaat tulevat Vaahermäen tilalta Savonlinnasta.
Kiviniemen tilan kesälampaat tulevat Vaahermäen tilalta Savonlinnasta. Keijo Penttinen Kolin Matkailu Oy

Kesälampaat ovat saapuneet Kiviniemen tilalle Kolin kansallispuiston kupeeseen.

Kymmenen lampaan katras laiduntaa Kontiolahden kunnan pohjoisosissa sijaitsevan tilan niityillä ja pitää kulttuurimaisemaa avoimena kesä-heinäkuun ajan.

Laidunnuksen taustalla on yhteistyö Kiviniemen tilan omistavan Kontiolahden kunnan, tilan palveluista vastaavan Kontiolahti Outdoorin sekä savonlinnalaisen Vaahermäen lammastilan kesken.

Lammaslomat kesälle 2025

Suunnitteilla oli, että lampaat olisivat olleet Kiviniemessä elokuun loppuun saakka.

Kiviniemeen markkinoitiin lammaslomaviikkoja, joiden aikana lomalaiset huolehtivat lampaiden ruokkimisesta sekä ohjaavat niitä suoja-aitaukseen ja laitumelle.

Lomaviikkojen kysyntä ei kuitenkaan riittänyt.

”Pääsimme aloittamaan markkinoinnin vasta huhtikuun jälkipuoliskolla. Siirrämme nyt katseet lammaslomien osalta ensi kesään”, sanoo Kontiolahti Outdoorin Kimmo Turunen.

Lampaat saapuivat Kiviniemeen viime viikon torstaina, jolloin Vaahermäen lammastilan yrittäjä Otto Makkonen tarkisti laitumet ja ohjeisti huoltajia lampaiden hoitoon.

Uudessa paikassa lampaat ensin tutustuvat ympäristöön omassa katraassaan. Ne tottuvat nopeasti matkailijoihin ja retkeilijöihin.

”Kun lampaat oppivat luottamaan vieraisiin, ne tulevat erittäin mielellään aidan tuntumaan rapsutettavaksi”, Makkonen sanoo.

Kimmo TurunenToimitusjohtajaKontiolahti Outdoor

Puh:050 5633480

Kuvat

Kiviniemen tila tarjoaa mm. majoitusta aitoissa ja riihessä, teltta- ja caravanpaikkoja, saunapalveluja sekä esimerkiksi tyhy-päiviä ja muita ohjattuja ohjelmapalveluja maaseutumaisessa miljöössä Herajärven rannalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kontiolahti Outdoor