Osuuskunta Närpiön Vihannes | Andelslaget Närpes Grönsaker

Närpes Grönsakers överskottstomater får nytt liv i Södra Karelen.

Det Villmanstrandbaserade varumärket Jävla Sås Bolag räddar Andelslaget Närpes Grönsakers överskottstomater från att gå till spillo genom att använda dem i sina tomatsåser.

Jävla Sås Bolags TOMAT SÅS och PIZZA SÅS som tillverkats av Närpes Grönsakers överskottstomater. Foto: Eva Lillmangs

Föreställ dig en mogen och smakrik inhemsk tomat som, trots sin höga kvalitet, inte kan säljas i affärer eller levereras till restauranger på grund av fel storlek, färg eller form. Jonas Lundström, försäljnings- och marknadsföringsdirektör för Andelslaget Närpes Grönsaker, förklarar att dessa överskottstomater annars skulle bli bioavfall eller användas för biogasproduktion.

"Grönsaker växer inte i identiska former, så de varierar alltid i utseende. Sidoflöden uppstår naturligt i produktionen, och vi har länge funderat på vad vi kan göra med dem," säger Lundström. Klassificeringen av tomater i kvalitetsklasser baseras på EU-standarder, som noggrant specificerar exempelvis vilken form en tomat får ha och om den får ha kosmetiska ytskador.

”Tomater av I och II-klass säljs av butiker och används av restauranger, men det finns en liten andel tomater som är fullt användningsbara men inte kvalificerar sig varken som I eller II-klass och det är de nu som blir till tomatsås,” förklarar Lundström.

null
Färdig TOMAT SÅS som packats i glasburkar. Foto: Jävla Sås Bolag

Tillsammans bekämpar vi överskottet

Genom samarbetet mellan Närpes Grönsaker och det Villmanstrandbaserade livsmedelsföretaget Öljypuu Oy, som handhar varumärket Jävla Sås Bolag, får tredjeklassens tomater en ny användning i deras tomatsåser istället för att bli bioavfall. Lundström är glad över att fira fem år av samarbete med Jävla Sås Bolag. "Med Jävla Sås Bolags produkter kan vi dra nytta av sidoflödet av tomater och förvandla dem till mat, vilket är helt fantastiskt."

Nya produkter på horisonten

Ungefär en tredjedel av sidoflödet från Närpes Grönsakers tomatproduktion går till Öljypuu Oy, företaget som tillverkar Jävla Sås Bolags såser.

"Företagens gemensamma mål är att inom de närmaste åren kunna utnyttja sidoflödesprodukterna till fullo," säger Lundström. Nästa viktiga steg i samarbetet mellan Jävla Sås Bolag och Närpes Grönsaker är att tomatsåserna, tillverkade av överskottstomater, kommer att finnas till försäljning i Prisma och S-market butiker över hela landet från och med början av juni. Jävla Sås Bolags produkter har redan funnits tillgängliga i K-butiker under en längre tid. Samarbetet mellan Närpes Grönsaker och Öljypuu Oy förväntas utvecklas ytterligare, då parterna även överväger nya produkter och recept. "Jag tror att vi i framtiden kan använda sidoflödet från fler grönsaker, såsom specialtomater, paprika och gurka, tillsammans med Öljypuu," säger Lundström.

null
Närpes Grönsakers överskottstomater som anlänt till Jävla Sås Bolags produktionsenhet i Villmanstrand. Foto: Jävla Sås Bolag

Arbete från tomater till Södra Karelen

Enligt Lundström finns det stor potential i samarbetet och produktutvecklingen mellan Jävla sås och Närpes Grönsaker. Ansvarsfullt producerade, inhemska och högkvalitativa överskottslivsmedel är av stort intresse för både konsumenter och detaljhandelskedjor. Trots möjligheterna inom branschen finns det även utmaningar: "Problemet med att använda sidoflöden är att råvaran kommer ojämnt. Andelen sidoflödesprodukter är liten och varierar från vecka till vecka, vilket kräver flexibilitet från både producenten och förädlaren," säger Lundström.

Öljypuu Oy, som tillverkar Jävla Sås Bolags såser, är ett mikroföretag inom livsmedelsbranschen, vars produkter tillverkas på deras egen fabrik i Lavola, Villmanstrand. "Samarbetet med Andelslaget Närpes Grönsaker är mycket viktigt för oss, både när det gäller volym och sysselsättningseffekter. Vi tillverkar dessa tomatsåser flera dagar i veckan. Tack vare samarbetet kan vi också rikta våra råvaruinköp mer mot Finland," säger Ilkka Koskinen från Öljypuu Oy.

Inte spill, utan till det egna köket

Lundström är glad över att samarbetet med Närpes Grönsaker har gett Jävla Sås Bolag möjlighet att skapa högkvalitativa och ansvarsfulla produkter. Han, som noga följer livsmedelsbranschen, framhåller att Jävla Sås Bolag verkligen strävar efter att göra förstklassiga produkter av överskottstomater. "På marknaden ser man att produkter utvecklas med fokus på ansvarsfullhet och att konsumenterna är intresserade av att använda sidoflöden. Men här har fokus verkligen legat på att skapa fantastiska produkter – att råvaran är ett sidoflöde är bara en bonus. Jävla Sås Bolags tomatsåser är utmärkta både i smak och kvalitet," säger Lundström. Han berättar också att han använder deras tomatsåser i sin egen matlagning. "När råvaran till såserna är inhemsk och dessutom från våra egna odlare, ger det verkligen en extra god smak.”

Bilder

Ladda ned bild
Artesansåsernas tillverkning sker för hand. Här sätts såsen i burken.
Förpackningslinjen.
Ladda ned bild
Färdig TOMAT SÅS som packats i glasburkar.

Andelslaget Närpes Grönsaker

Andelslaget Närpes Grönsaker är ett traditionellt producentandelslag ägt av 35 växthusodlare som producerar inhemska växthusgrönsaker. Som Finlands ledande leverantör av inhemska tomater inkluderar deras sortiment även specialtomater, gurkor, paprikor, chili, bönor och auberginer. Andelslaget, som grundades 1957, har visat sig vara mycket effektivt genom årtionden, då det kräver rättvis behandling av alla medlemmar. Som delägare i andelslaget kan odlarna dra nytta av varandras kunskap istället för att konkurrera, och eventuell ekonomisk vinst delas helt och hållet mellan odlarna.

Jävla Sås Bolag

Jävla Sås Bolag är ett varumärke för Öljypuu Oy, som bland annat tillverkar tomatsåser, barbecuesåser och kryddsåser. Produkternas smak, konsistens och färg skapas utan tillsatser, och de förädlas för hand med noggrant utvalda råvaror på Öljypuus egen fabrik i Lavola, Villmanstrand. Företaget har varit verksamt sedan 1989 och har genom åren fått många priser och erkännanden för sina livsmedel. I maj 2024 utmärkte sig Öljypuu i en internationell senapstävling, där deras Calvados-senap utsågs till världens bästa i sin kategori.

Andra språk

Följ Osuuskunta Närpiön Vihannes | Andelslaget Närpes Grönsaker

Senaste pressmeddelandena från Osuuskunta Närpiön Vihannes | Andelslaget Närpes Grönsaker