Kela/FPA

Tiedon liikkuvuuden parantaminen säästäisi koko yhteiskunnan varoja – Kela ja Hyvil nostavat SuomiAreenassa esiin ajankohtaisen ongelman

Jaa

Kela ja Hyvinvointialueyhtiö Hyvil järjestävät SuomiAreena-tapahtumassa keskustelun, jossa pureudutaan tiedon liikkuvuuden ongelmiin. Tilaisuus järjestetään Porissa Eetunaukion lavalla perjantaina 28.6.2024 klo 11–11.45. Keskustelun voi katsoa suorana lähetyksenä tai tallenteena MTV Katsomo -palvelusta.

Kelan, työllisyyspalveluiden ja hyvinvointialueen asiakas joutuu usein kärsimään siitä, että viranomaiset eivät voi jakaa tietoja keskenään. Pahimmillaan tiedon liikkuvuuden pullonkaulat estävät asiakasta saamasta tukea ajoissa, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi syrjäytymistä tai ongelmien kasautumista.

Tiedon liikkuvuutta ja sen hyödyntämistä jarruttavat tällä hetkellä toiminnalliset, tekniset ja juridiset esteet. Teknologiaa hyödyntämällä asiakkaan orastaviin ongelmiin voitaisiin puuttua huomattavasti nykyistä aiemmin. Viranomaiset voisivat myös tarvittaessa huolehtia asiakkaan puolesta siitä, että olennaiset asiat tulevat huomioiduksi hänen tilanteessaan.

Asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä voitaisiin hillitä myös kustannusten kasvua. Tiedon avulla asiakkaan tilanteeseen pystyttäisiin puuttumaan entistä varhaisemmassa vaiheessa, jolloin kevyemmät sosiaali- ja terveyspalvelut riittäisivät ja raskailta ja kalliilta palveluilta vältyttäisiin. Moniammatillinen osallistuminen asiakkaan ja potilaan tilanteeseen toisi myös lisää inhimillisyyttä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.

– Tiedon liikkuvuuden parantaminen säästäisi koko yhteiskunnan varoja. Sujuvasta tietojen liikkumisesta voisi pitkällä aikavälillä syntyä miljardien eurojen säästöt, sanoo Kelan pääjohtaja Outi Antila.

– Yhteiskunnan varojen säästämisen lisäksi pystyisimme tarjoamaan asiakkaille entistä laadukkaampia ja inhimillisempiä kokonaisvaltaisia palveluja. Sujuvasti liikkuva asiakastieto varmistaa sen, että toimimme asiakkaan tarve ja etu edellä, lisää Hyvilin toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi.

Kelan ja Hyvilin keskustelussa etsitään vaikuttavia ratkaisuja esimerkkitapausten avulla

Kelan ja Hyvil Oy:n SuomiAreena-keskustelussa ”Tiedon liikkuvuus – sujuvia palveluita vai valvontayhteiskuntaa?” pureudutaan tiedon liikkuvuuden ongelmiin esimerkkien kautta.

Ratkaisuja ongelmiin etsivät Kelan johtava juristi Teija Hautera, Hyvil Oy:n toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi, tietosuojavaltuutettu Anu Talus ja sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan yksikön johtaja Aleksi Yrttiaho. Tilaisuuden kommenttipuheenvuoron pitää Kelan pääjohtaja Outi Antila. Keskustelun juontaa Nina Rahkola.

Kelan pääjohtaja Outi Antila osallistuu myös Satakunnan hyvinvointialueen keskusteluun ”Kännykällä sote-palveluihin, miksei?”. Tilaisuus järjestetään 25.6.2024 klo 13–13.45.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Kelaan on tullut aiempaa enemmän perustoimeentulotukihakemuksia – Joka neljännellä hakijalla tuen saamisen ehdot eivät täyty12.3.2025 11:55:03 EET | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen yleisin syy on se, että hakijalla on tuloja sen verran, että tuen saamisen edellytykset eivät täyty. Toinen tavallinen syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.

Kela receives more applications for basic social assistance than previously – One in four applicants fails to meet criteria12.3.2025 11:55:03 EET | Press release

The most common reason for the rejection of an application for social assistance is that the applicant's income exceeds the criteria for social assistance. Another common reason is that the customer has not submitted the supporting documents, such as bank statements, that Kela needs to process their application despite requests to do so.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye