Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta

Jaa

OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI.

OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä. 

OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin kielimalleihin (LLM) perustuvat Boost.ai:n uudet ominaisuudet ovat olleet viime syksystä alkaen Oulun AI Trainereiden käytössä mahdollistaen tekoälyn opettamisen ja OuluBotin vastausten tuottamisen aiempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.

Viimeisimpänä kehitysaskeleena tänä keväänä, OuluBot otti käyttöön myös generatiivista AI:ta hyödyntävä toiminnallisuuden. Generatiivinen AI mahdollistaa sen, että OuluBot voi itsenäisesti vastata asiakkaiden kysymyksiin muun muassa kunnan nettisivuilta löytämänsä tiedon perusteella. Botin tiedonhaku kohdistuu, kunnan sivujen lisäksi, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sivustoon ja hakua voidaan helposti laajentaa muiden toimijoiden sivuihin, kun näiden nähdään olevan keskeisessä roolissa kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä. 

OuluBot on maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisiä julkishallinnon palveluita, jossa generatiivinen AI käyttää olemassa olevaa sisältöä itsenäiseen oppimiseen erillisen opettamisen sijaan. Itsenäinen oppiminen mahdollistaa OuluBotin laajentamisen lähes rajatta kaikkiin kaupungin ja muiden valittujen toimijoiden tuottamiin palveluihin. AI Trainereiden pääasialliseksi tehtäväksi jää valvoa Generatiivisen AI:n tuottamien vastausten laatua ja sen hyödyntämän lähdeaineiston oikeellisuutta.  

”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla kuntasektorin digitalisaation eturintamassa ja näyttää esimerkkiä myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Oulun kaupunki vastaa valtavasta määrästä aihealueita, joista kuntalaisilla, matkailijoilla ja yrittäjillä riittää kysyttävää.  Laajat kielimallit mahdollistavat sen, että voimme entistä nopeammin lisätä uusia aiheita OuluBotin repertuaariin ja vastata entistä paremmin myös yleisiin kysymyksiin, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tämä kaikki tapahtuu turvallisesti ja hallitusti, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin Kehittämisjohtaja.

”Oulussa on varmasti Suomen kaupungeista paras virtuaaliassistentti. He ottivat ensimmäisinä koekäyttöön Boost.ai:n teknologian LLM-ominaisuudet viime syksynä ja hyödyntävät niitä nyt jo laajasti. Monilla muilla asiakkailla ollaan vielä generatiivisen AI:n kanssa mietintäasteella, mutta Oulu on jo ehtinyt pitkälle sen hyödyntämisessä, kertoo Jari Annala ”

”Hienoa seurata, kuinka OuluBot laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Generatiivisen tekoälyn läpimurron seurauksena ihmiset ovat paljon valmiimpia ja tottuneempia keskustelemaan virtuaaliassistenttien kanssa. Oulu on erinomaisessa asemassa, kun heillä on jo vuosien kokemus keskustelevasta tekoälystä, jatkuvan innovoinnin kulttuuri sekä asiakaslähtöinen toimintatapa, sanoo Jussi Vasama.

OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.

Lisätietoja
Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com

Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce automatisoi sähköisten lähetteiden vastaanoton Coxassa - Pohjoismaiden suurimmassa tekonivelsairaalassa21.8.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Digital Workforce automatisoi lähetekäsittelyä tekonivelsairaala Coxa:ssa keventäen sihteereiden työkuormaa ja vapauttaen aikaa potilastyöhön. Tehokkaalla prosessilla nopeutetaan myös potilaiden hoitoonpääsyä. Tekonivelsairaala Coxa on Suomen ainoa ja Pohjoismaiden suurin tekonivelleikkauksiin erikoistunut sairaala. Sairaala vastaanottaa vuosittain noin 6 600 sähköistä lähetettä, joita lähettävät sekä yksityiset että julkiset hoitolaitokset eri puolilta Suomea. Coxa otti toukokuun lopussa käyttöön Digital Workforcen toimittaman ratkaisun, joka käsittelee jopa 97 % lähetteiden vastaanotosta kokonaan automaattisesti. Sairaala arvioi, että lähetteiden manuaaliseen käsittelyyn kului hoitohenkilökunnan aikaa vuosittain yli 70 työpäivän verran. Manuaalinen prosessi oli myös altis inhimillisille virheille sekä henkilöriippuvuuksista johtuville viiveille. Läheteautomaatio nopeuttaa sähköisten lähetteiden käsittelyä, lisää aikaa potilastyöhön ja vähentää virheiden riskiä. Ratkaisun käyttöönotto

Digital Workforce automates the handling of electronic referrals at Coxa - the largest Joint Replacement Hospital in the Nordic Region21.8.2024 08:15:00 EEST | Press release

Digital Workforce automates electronic referral handling at Nordic’s largest Joint Replacement Hospital, reducing administrative work and freeing up time for patient care. The efficient process also speeds up patient access to care. Coxa is the only hospital in Finland and the largest in the Nordic countries specializing in prosthetic joint surgery. The hospital receives around 6,600 electronic referrals annually from private and public healthcare providers across Finland. At the end of May, Coxa implemented a solution by Digital Workforce that automatically processes up to 97% of the electronic referrals received by the hospital. Prior to automation, the manual processing of these referrals took up over 70 working days of nursing staffs’ time each year. The manual process was also prone to human error and delays due to personal dependencies. The new referral automation accelerates the processing of electronic referrals, allowing more time for patient care while reducing the risk of er

Digital Workforce ilmoittaa strategisesta kumppanuudesta Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa2.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 2.7.2024 Digital Workforce ilmoittaa strategisesta kumppanuudesta Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa Digital Workforce, johtava prosessiautomaation palveluyhtiö, kertoo kumppanuudesta tekoälyagenttien pioneeriyhtiö Sema4.ai:n kanssa tuodakseen tekoälyagentit osaksi Outsmart-alustaansa. Tämä on merkittävä edistysaskel kokonaisvaltaisessa liiketoimintaprosessien automatisoinnissa, missä yhdistyvät ohjelmistorobotiikan (Robotic Process Automation, RPA) vahvuudet ja suurten kielimallien (Large Language Models, LLM) joustavuus. Tekoälyagentit mahdollistavat nopean ja tehokkaan automatisoinnin tietotyön tehtävissä, jotka tyypillisesti edellyttävät työläitä manuaalisia prosesseja. Muuttuva automaatio Yli yhdeksän vuoden kokemuksella prosessiautomaatiosta, ohjelmistorobotiikasta ja luonnollisen kielen prosessointijärjestelmistä (Natural Language Processing, NLP), Digital Workforce on tämän mullistavan muutoksen eturintamassa. Sääntöpohjaisist

Digital Workforce Announces Strategic Partnership with Sema4.ai to Deliver AI Agents on its Outsmart Platform2.7.2024 11:00:00 EEST | Press release

Press release 2 July 2024 Digital Workforce Announces Strategic Partnership with Sema4.ai to Deliver AI Agents on its Outsmart Platform Digital Workforce, a leader in process automation services, is thrilled to announce a partnership with Sema4.ai, the pioneering enterprise AI Agent company, to integrate Sema4 AI Agents into its Outsmart business process automation platform. This marks a significant advancement in holistic business process automation, combining the strengths of Robotic Process Automation (RPA) and the flexibility of Large Language Models (LLMs). AI agents enable fast and effective automation of knowledge work tasks that typically require intensive manual processes. Revolutionizing Automation With over nine years of experience in process automation, RPA, and Natural Language Processing (NLP) systems, Digital Workforce is at the forefront of this transformative change, where rule-based pre-trained RPA robots become more powerful when paired with GenAI-powered agents. The

Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta28.6.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Lehdistötiedote 28.6.2024 Digital Workforcelle yli 1,3 miljoonan euron sopimus Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirrosta Digital Workforce, ohjelmistorobotiikan ja prosessiautomaation johtava palveluntarjoaja, kertoo saaneensa Istekin ja Atostekin kautta Pirkanmaan hyvinvointialueen aktiivisten asiakastietojen siirtoprojektin. Työ sisältää aktiivisten asiakastietojen poiminnan kahdeksasta eri lähdejärjestelmästä ja niiden konvertoinnin muotoon, josta ne pystytään siirtämään näppärästi uuteen Mediconsultin Saga-järjestelmään. Aktiivisia asiakkaita, joiden tiedot siirretään, on vähintään 78 000. Kyseessä on toistaiseksi suurin aktiivisten sosiaalihuollon asiakastietojen siirtoprojekti Suomessa. Marraskuussa 2024 käyttöönotettava Saga yhdistää aiemmat järjestelmät yhdeksi kokonaisuudeksi. Siirtymävaiheessa on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki aktiiviset ja voimassa olevat asiakastiedot siirretään uuteen järjestelmään luotettavasti, sujuvasti ja tehokkaasti. ”Pirka

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye