Korkeasaari on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain
T-Median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia alan organisaatioista sekä yleisesti koko toimialasta. Korkeasaaren eläintarha on tutkittujen maineikkain organisaatio – toiseksi ja kolmanneksi maineikkaimmaksi arvioitiin Tiedekeskus Heureka ja Sokos Hotels.
Matkailu- ja ravintola-alan organisaatioiden mainetta tutkittiin huhti-toukokuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 2 453 suomalaista.
Mainemielikuvien vaikutus ihmisten käytökseen matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä kohtaan on huomattava. Yleisesti toimialan maine on pysytellyt kohtalaisella tasolla.
“Koronapandemia toi aikanaan toimialan maineeseen positiivisen piikin, sillä organisaatiot onnistuivat vastaamaan ihmisten odotuksiin poikkeusoloissa. Sittemmin mielikuvat sekä tuki alaa kohtaan ovat laskeneet tasaisesti, mutta nyt lasku näyttäisi taittuneen ja on jopa aavistuksen jälleen parantunut. Etenkin ihmisten mielikuvat siitä, kykenevätkö organisaatiot tarjoamaan hintansa arvoisia tuotteita ja palveluita on viimeisen vuoden aikana hypännyt askeleen parempaan suuntaan”, T-Median asiantuntija Kaisa Laurila sanoo.
Matkailu- ja ravintola-alan vahvuuksina näyttäytyvät alan tuotteet ja palvelut, vastuullisuus sekä innovaatiot. Heikoimmat arviot toimiala saa yhä taloudesta ja työnantajakuvasta.
"Työnantajakuvan ja sosiaalisen vastuun edelleen kehittäminen ja siitä viestiminen olisi alan organisaatioille hyvin kannattavaa, sillä tutkimuksistamme näemme, että mielikuva ohjaa tällä hetkellä hyvin vahvasti ihmisten käytöstä ja luottamusta organisaatioita kohtaan", Laurila sanoo.
Matkailu- ja ravintola-alan hyvämaineisin organisaatio on Korkeasaaren Eläintarha
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 21 organisaation mainetta suomalaisten keskuudessa. Kolmen kärkeen sijoittuneista organisaatioista Korkeasaaren maineluku oli 3,91, Heurekan 3,89 ja Sokos Hotelsin 3,77.
Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
”Tutkimuksesta voimme tulkita, että ihmisillä on kovat odotukset meidän suhteemme. On mahtavaa saada tutkittua tietoa siitä, että pystymme vastaamaan odotuksiin. Mainetta rakennetaan jokaisessa kohtaamisessa ja viestissä, tapahtuipa se kasvokkain, puhelimitse, sosiaalisessa mediassa tai median välityksellä, tai vaikkapa eläintarhassa työtämme seuraamalla”, Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström sanoo.
Näin tutkimme
Tulokset pohjautuvat huhti-toukokuussa 2024 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 453 suomalaista.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa LaurilaAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 518 0798kaisa.laurila@t-media.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
KONE ja Fazer ovat hyvämaineisimmat yritykset – Ponsse palasi kärkikolmikkoon5.11.2024 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että hyvämaineisimmat yritykset vuonna 2024 suomalaisten keskuudessa ovat KONE ja Fazer. Ponsse palasi kärkikolmikkoon vuoden tauon jälkeen.
Hyvinvointialueiden maine on heikko – asukkaat käyttävät silti mielellään palveluita29.10.2024 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttamassa hyvinvointialueiden Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa Etelä-Savon Eloisa on maineikkain hyvinvointialue. Tutkimuksessa selvitettiin kaikkien 21 hyvinvointialueen maine ja sidosryhmätuki alueiden omien asukkaiden keskuudessa.
Olympiakomitean maine ja luottamus ovat pudonneet – Salibandyliitto edelleen hyvämaineisin lajiliitto15.10.2024 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median toteuttamassa urheilujärjestöjen ja -liittojen Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa hyvään maineeseen ylsivät Paralympiakomitea sekä Salibandyliitto. Suurimman mainenousun teki Voimisteluliitto. Jääkiekkoliiton maine jatkaa laskuaan.
Marimekon Alahuhta-Kasko on paras toimitusjohtaja – Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala maineikkaimmat yritykset yksityissijoittajien keskuudessa23.8.2024 00:01:00 EEST | Uutinen
Teknologiayhtiöt Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala ovat pörssiyhtiöiden maineikkaimpina yksityissijoittajien keskuudessa, selviää T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksesta. Parhaaksi toimitusjohtajaksi sijoittajat nostivat Marimekon Tiina Alahuhta-Kaskon.
LUT on jälleen Suomen maineikkain yliopisto7.6.2024 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median toteuttama yliopistojen Luottamus&Maine 2024 -tutkimus selvitti: Suomen hyvämaineisimmat yliopistot ovat LUT, Maanpuolustuskorkeakoulu ja Aalto-yliopisto. Tampereen yliopisto teki suurimman mainenousun edellisvuodesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme