T-Media Oy

KONE ja Fazer ovat hyvämaineisimmat yritykset – Ponsse palasi kärkikolmikkoon

Jaa

T-Median toteuttama Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että hyvämaineisimmat yritykset vuonna 2024 suomalaisten keskuudessa ovat KONE ja Fazer. Ponsse palasi kärkikolmikkoon vuoden tauon jälkeen.

Kaksi konttorirakennusta: KONE ja Fazer.

T-Media selvitti Suomessa toimivien yritysten mainetta kesä–heinäkuussa. Tämänvuotiseen Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi yhteensä 10 575 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä KONE sai mainearvosanan 3,95, Fazer 3,93 ja Ponsse 3,90. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa 1–5.

Kuva%20taulukosta%2C%20jossa%20listataan%20maineessaan%2010%20parasta%20ja%2010%20heikointa%20yrityst%E4%20mainepisteiden%20mukaan%20vuonna%202024.%20K%E4rjess%E4%20KONE%2C%20ansaiten%203%2C95%20pistett%E4%2C%20ja%20viimeisen%E4%20Shein%2C%20saaden%201%2C85%20pistett%E4.
Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksen 10 hyvämaineisinta ja 10 heikkomaineisinta yritystä. Kesä–heinäkuussa toteutettuun tutkimukseen osallistui 10 575 suomalaista. Jokaiselle yritykselle lasketaan mainearvosana kahdeksan kriittisen maineen osa-alueen keskiarvona. T-Media Oy

Tutkimuksen kärkikolmikko Kone, Fazer ja Ponsse ovat kaikki perheomisteisia tai perheen kautta ankkuriomistettuja yhtiöitä.

“Luottamus&Maine-tutkimushistorian aikana hyvämaineisten yritysten joukossa on usein perheomisteisia yhtiöitä, mikä kertoo perheyritysten merkityksestä suomalaisessa yhteiskunnassa ja taloudessa”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo.

“Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa yliedustukseksi. Koneen vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet. Maineen johtaminen on monilla perheyrityksillä osa yrityksen historiallista toimintakulttuuria ja se on selkeästi nähtävissä myös tutkimustuloksissamme.”

Mainekriiseissä ryvettyneet hoivayhtiöt ovat kadonneet heikkomaineisten listalta

Heikkomaineisten yritysten listan häntäpäästä löytyvät tänä vuonna kiinalaisomisteiset verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu. Sheinin saama mainepistemäärä 1,85 on Luottamus&Maine-tutkimuksen historian heikoimpia.

Temun ohella heikkomainesten yritysten listalle nousivat tänä vuonna uusina tulokkaina toimitusjohtajaa vaihtanut halpamyymäläketju Kärkkäinen sekä lähettien sopimusehtoihin liittyen julkisuudessa ollut alustatalousyritys Wolt.

“On mielenkiintoista, että hoivayhtiöt kadonneet heikkomaineisten yhtiöiden listalta. Vielä viime vuonna heikkomaineisten listalta löytyivät Esperi Care ja Attendo, jotka päätyivät listalle vuonna 2019 alkaneessa, skandaalien siivittämässä yksityisen hoiva-alan mainekriisissä”, Ruokolahti sanoo.

Tutkimuksessa suurinta mainenousua teki energiakonserni Fortum ja suurin mainelasku kirjattiin suomalaiselle linja-autoliikennöitsijälle Onnibussille.

Päivittäistavarakauppa on Suomessa poikkeuksellisen maineikas

S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl ovat onnistuneet pysymään hyvämaineisten yritysten listalla jo usean vuoden ajan. S-ryhmä ja K-ryhmä onnistuivat nostamaan mainettaan edelleen edellisvuodesta.

“Vähittäiskauppa on onnistunut lunastamaan kuluttajien odotukset koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Suomen maineikkaimpien yritysten listalta erottuu päivittäistavarakaupan väkevä läsnäolo. Suomessa kymmenen maineikkaimman yrityksen listalla on läsnä yli 90 prosenttia päivittäistavarakaupan markkinaosuuksista. Ruotsissa vastaavaan listaan mukaan mahtuu vain yksi päivittäistavarakaupan toimija”, Ruokolahti sanoo.

Näin tutkimme

 Luottamus&Maine 2024 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta suomalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 3.6.–8.7.2024.

Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).

 Tutkimukseen osallistui 10 575 suomalaista. Kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

 Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yritykset valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon keväällä 2024 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa noin tuhat suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjaa valittavien yritysten valintaa.

 Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla. Nyt julkistettavalle listalle päätyi kymmenen korkeinta sekä kymmenen heikointa arvosanaa saanutta yritystä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye