Asukkailta suosituksia aluevaltuustolle: Toiveena selkeät digipalvelut yhdeltä luukulta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukkaat toivovat sote-palveluihin helppokäyttöisiä ja luotettavia digipalveluita, jotka olisivat kaikki saatavilla yhdestä paikasta. Tärkeää ovat myös digipalveluiden käyttöön saatava tuki, hyvät ohjeet ja lainattavat laitteet.

Keusoten huhtikuussa järjestämässä puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä kolmella eri tapaamisella. Keusote on viime vuosien aikana kehittänyt digitaalisia asiointimahdollisuuksia, jotta sote-palveluissa asiointi olisi mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja monimuotoista.
Hyvät digipalvelut edellyttävät kuitenkin jatkuvaa kehittämistä, ja nyt oli asukkaiden vuoro kertoa, mihin suuntaan katse tulisi seuraavaksi kohdistaa. Asukkaille annettiin tehtäväksi laatia konkreettisia suosituksia Keusoten poliittisille päättäjille.
Asukkaiden ehdotuksilla digiasiointi sopii lähes kaikille
Puntaroivaan asukaspaneeliin osallistuneet asukkaat pohtivat sote-palveluiden digiasiointia sekä omasta, käyttäjänäkökulmastaan että hyvinvointialueen resurssien näkökulmasta. Loppulausuman toimenpidesuosituksissa painottuu palveluiden helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja se, että digipalveluiden käyttöön saa tarvittaessa apua.
– Kiteytetysti voisi todeta, että panelistit toivovat, että kaikki digipalvelut löytyvät helposti yhdestä paikasta. Asukkaiden ehdotuksilla digiasiointi sopiikin lähes kaikille kuitenkaan lähipalveluja unohtamatta, kertoo asukaspaneeleiden järjestämisestä vastannut johtava asiantuntija Tero Seitsonen.
Puntaroivan asukaspaneelin suositukset digiasioinnin kehittämiseksi:
- Oman asian etenemisen seuranta – Miten oman asian käsittely etenee ja millä aikataululla.
- Digipalvelujen tulee olla saavutettavia, selko- ja monikielisiä, helppokäyttöisiä ja niiden tulee herättää luottamusta yhtä lailla asukkaille kuin henkilöstöllekin.
- Digipalvelujen käyttöön tulee olla tarjolla tukea.
- Digipalvelujen käyttöön tulee tarjota ”etäkäyttöhuoneita”, joissa on laitteet ja ohjeistukset.
- Digipalvelujen tulee olla saatavilla yhdestä paikasta, esimerkiksi “Keusote-appista”.
- Asukkaalla pitää olla vapaus valita, käyttääkö hän digipalveluja vai muita asiointikanavia.
Puntaroivat asukaspaneelit toteutettiin yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. Kutsut asukaspaneeliin lähetettiin keskiuusimaalaisille Digi- ja väestötietovirastolta saadun satunnaisotoksen perusteella, jotta asukaspaneelissa kuuluu mahdollisimman kattavasti eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien hyvinvointialueen asukkaiden ääni.
Lisätiedot:
Tero Seitsonen, johtava asiantuntija
p. 050 4972 554, tero.seitsonen@keusote.fi
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote sujuvoittaa puhelinasiointia – omatiimien numeroissa muutoksia28.3.2025 11:54:48 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue jatkaa omatiimimallin ja omatiimien puhelinasioinnin parantamista. Jokaiselle Keusoten alueen asukkaalle on nimetty omatiimi, joka vastaa hänen hoidostaan. Jatkossa omatiimin numerossa voi asioida myös kiireellisissä asioissa Omakeusote-digiasioinnin rinnalla.
Aluehallitus käsitteli viime vuoden tilinpäätöksen: alijäämä 66,5 miljoonaa euroa26.3.2025 14:20:39 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) vuoden 2024 tilinpäätös osoittaa 66,5 miljoonan euron alijäämää. Tämä merkitsee alijäämän kasvua edellisvuodesta, sillä vuoden 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on nyt 133,1 miljoonaa euroa.
Sote-palvelut taskussasi – OmaKeusote-sovellus on täällä!25.3.2025 09:03:29 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) OmaKeusote-mobiilisovellus on julkaistu. Sovellus tuo sote-palvelut käden ulottuville, jolla voi hoitaa esimerkiksi terveyshuoliin liittyviä asioita tai keskustella sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa, vaikka suoraan omalta sohvalta käsin. Sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupoista.
Asukaskysely 2024: Omalla käytöksellä ja esimerkillä voi vaikuttaa nuorten päihteiden käyttöön ennaltaehkäisevästi24.3.2025 13:25:51 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on selvittänyt alueen asukkailta, millaisia toiveita ja ajatuksia heillä on päihdehaittojen vähentämisen keinoista.
Keusoten tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma viitoittaa tietä kohti talouden tasapainoa21.3.2025 14:38:07 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman valmistelu vuosille 2025–2027 on käynnistynyt. Ohjelma tarvitaan, jotta valtiohallinnon vaatimus talouden tasapainosta ja syntyneiden alijäämien kattamisesta toteutuu vuoden 2027 loppuun mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme