Asukkailta suosituksia aluevaltuustolle: Toiveena selkeät digipalvelut yhdeltä luukulta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukkaat toivovat sote-palveluihin helppokäyttöisiä ja luotettavia digipalveluita, jotka olisivat kaikki saatavilla yhdestä paikasta. Tärkeää ovat myös digipalveluiden käyttöön saatava tuki, hyvät ohjeet ja lainattavat laitteet.
![Asukkaat arvioimassa digipalveluja](/data/images/public/69819221/70331966/307b8cd9-039f-41e4-8db9-2aecd7b901db-w_720.jpg)
Keusoten huhtikuussa järjestämässä puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä kolmella eri tapaamisella. Keusote on viime vuosien aikana kehittänyt digitaalisia asiointimahdollisuuksia, jotta sote-palveluissa asiointi olisi mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja monimuotoista.
Hyvät digipalvelut edellyttävät kuitenkin jatkuvaa kehittämistä, ja nyt oli asukkaiden vuoro kertoa, mihin suuntaan katse tulisi seuraavaksi kohdistaa. Asukkaille annettiin tehtäväksi laatia konkreettisia suosituksia Keusoten poliittisille päättäjille.
Asukkaiden ehdotuksilla digiasiointi sopii lähes kaikille
Puntaroivaan asukaspaneeliin osallistuneet asukkaat pohtivat sote-palveluiden digiasiointia sekä omasta, käyttäjänäkökulmastaan että hyvinvointialueen resurssien näkökulmasta. Loppulausuman toimenpidesuosituksissa painottuu palveluiden helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja se, että digipalveluiden käyttöön saa tarvittaessa apua.
– Kiteytetysti voisi todeta, että panelistit toivovat, että kaikki digipalvelut löytyvät helposti yhdestä paikasta. Asukkaiden ehdotuksilla digiasiointi sopiikin lähes kaikille kuitenkaan lähipalveluja unohtamatta, kertoo asukaspaneeleiden järjestämisestä vastannut johtava asiantuntija Tero Seitsonen.
Puntaroivan asukaspaneelin suositukset digiasioinnin kehittämiseksi:
- Oman asian etenemisen seuranta – Miten oman asian käsittely etenee ja millä aikataululla.
- Digipalvelujen tulee olla saavutettavia, selko- ja monikielisiä, helppokäyttöisiä ja niiden tulee herättää luottamusta yhtä lailla asukkaille kuin henkilöstöllekin.
- Digipalvelujen käyttöön tulee olla tarjolla tukea.
- Digipalvelujen käyttöön tulee tarjota ”etäkäyttöhuoneita”, joissa on laitteet ja ohjeistukset.
- Digipalvelujen tulee olla saatavilla yhdestä paikasta, esimerkiksi “Keusote-appista”.
- Asukkaalla pitää olla vapaus valita, käyttääkö hän digipalveluja vai muita asiointikanavia.
Puntaroivat asukaspaneelit toteutettiin yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. Kutsut asukaspaneeliin lähetettiin keskiuusimaalaisille Digi- ja väestötietovirastolta saadun satunnaisotoksen perusteella, jotta asukaspaneelissa kuuluu mahdollisimman kattavasti eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien hyvinvointialueen asukkaiden ääni.
Lisätiedot:
Tero Seitsonen, johtava asiantuntija
p. 050 4972 554, tero.seitsonen@keusote.fi
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymään kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta valmis27.6.2024 15:44:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymään (nykyisin Keski-Uudenmaan hyvinvointialue) kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta on valmistunut. Itä-Uudenmaan poliisilaitos on tiedottanut esitutkinnan tuloksista 27.6.24. Esitutkinta siirtyy syyteharkintaan.
Kutsu: Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa -terveystarkastus viidessä minuutissa26.6.2024 09:26:47 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittausasema otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittausasema toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa: Terveystarkastus viidessä minuutissa24.6.2024 12:47:44 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittauspiste otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittauspiste toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Keusoten talousarviokehys vuodelle 2025 haasteellinen: Alijäämän kattaminen vaatii miljoonien sopeutustoimia19.6.2024 16:39:55 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus käsitteli ja hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kehyksen ja talousarvion laadintaohjeet. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on katettava kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.
Hyvinvointialueen tilinpäätös 2023 noin 66,6 miljoonaa euroa alijäämäinen17.6.2024 08:48:36 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluevaltuusto käsitteli kokouksessaan hyvinvointialueen ensimmäisen toimintavuoden 2023 tilinpäätöstä. Kuluneen vuoden 2023 tilinpäätös on noin 66,6 miljoonaa euroa alijäämäinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme