Hartela rakentaa Setlementtiasunnoille asuinkerrostalon Tampereen Hervantaan

Hartela ja Setlementtiasunnot ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Hartela toteuttaa eritysasuntokohteen Setlementtiasunnoille. 50 asunnon kerrostalo nousee Hervannan pohjoisakselin kortteliin osoitteeseen Afrikanpiha 3.

KVR-urakkana toteutettavan hankkeen rakennustyöt lähtevät käyntiin maanrakennustöillä kesäkuun 2024 lopussa, ja hanke valmistuu elokuun 2025 loppuun mennessä. Rakennukseen tulee seitsemän maanpäällistä kerrosta, kellari ja -2 tasoon autohalli, jonne on asuintalosta suora yhteys hissillä. Asuntokoot vaihtelevat 31 neliöisistä yksiöistä 68,5 neliöisiin neliöihin, ja rakennuksen kokonaisala tulee olemaan 3904 m2. Asunnoista 16 on suunniteltu erityisryhmien asunnoiksi. Rakennuksen alle toteutetaan osa KOy Hervannan Parkki 1:n pysäköintihallia.

Asuinmukavuutta lisäävät monipuoliset yhteistilat. Kohteeseen tulee asukkaiden käyttöön yhteiskäyttösauna, asukastupa, etätyötila, kuntoilutila, pesula ja ulkoiluvälinevarasto pyöränhuoltopisteineen. Korttelialueelle tulee yhteispiha, jonka varustuksessa huomioidaan alueen kaikenikäiset asukkaat. Korttelin sisäpihaa elävöittää Seppo Jokisen Komisaario Koskinen -kirjasarjasta inspiraatiota ammentavat katukiveykset ja metallitaide.

Kohteelle on kaikkien Hartelan rakentamien asuinkohteiden tapaan tehty hiilijalanjälkilaskenta. Rakennus toteutetaan A-energialuokkaan, se varustetaan aurinkopaneeleilla ja sille haetaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmen tähden tasoa Setlementtiasuntojen uudiskohteiden konseptin mukaisesti. Kohteessa noudatetaan Kuivaketju10:n kosteudenhallinnan toimintamallia.

”Setlementtiasuntojen toiminta perustuu yhteisöllisyyteen, ekologisuuteen ja taloudellisuuteen sekä asukkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin. Hervannan kohteessa yhteisöllisyyden syntymistä mahdollistavat monipuoliset yhteistilat, ympäristötavoitteet ohjaavat kohti ekologisempaa arkea. Suunnitelmia on kehitetty Hartelan kanssa yhteistyössä ja olemme onnistuneet löytämään taloudellisia ratkaisuja, joilla varmistetaan asumisen kohtuuhintaisuus.”, kertoo Eemeli Lönnqvist, Setlementtiasuntojen kiinteistöjohtaja.

”On upeaa päästä toteuttamaan ensimmäinen yhteinen kohde Setlementtiasuntojen kanssa. On ollut hienoa tuoda osaamisemme tähän hankkeeseen ja yhteisesti kehittää ratkaisuja kohti Setlementtiasuntojen tärkeitä tavoitteita. Olemme päässeet yhdessä oppimaan taas lisää esimerkiksi ympäristövastuullisista ratkaisuista”, sanoo Hartela Pirkanmaa Oy:n toimitusjohtaja Hanna Marttila.

Hervanta tunnetaan sen kaupunkimaisuudesta kaupungin sisällä. Kattavat palvelut tekevät arjesta sujuvaa, sillä päivittäiset asiat saa hoidettua vain pienen matkan päässä kotoa. Kauppakeskus Duon päivittäistavarakaupat, ravintolat ja erikoisliikkeet palvelevat alueen asukkaita, ja hyvinvointikeskus Triosta löytyy niin kirjasto, terveysasema, laboratorio, neuvola kuin myös nuorisokeskus. Hervannasta on toimivat julkisen liikenteen yhteydet eri puolille Tamperetta. Raitiolinja 3:n pysäkki sijaitsee kohteen vieressä Insinöörinkadulla, ja matka Tampereen keskustaan kestää 18 min.

Eemeli LönnqvistkiinteistöjohtajaSetlementtiasunnot Oy

Puh:0451559084

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää noin 460 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin, ja meillä on Avainlippu-tunnus.