Höyrylaiva S/S Ukkopekka

S/S Ukkopekka lopettaa risteilyt Turussa

Jaa

Vuonna 1837 Turun Aurajoesta alkanut Suomen merialueen höyrylaivakulttuuri on tullut tiensä päähään. Niin kutsutussa Alemmassa höyrylaivasatamassa laituripaikkaansa pitäneet laivat saivat vuonna 1898 tukikohdakseen Vaakahuoneen terminaalin. Vuonna 1938 valmistunut Merenkulkuhallituksen silloinen s/s Turku, nykyinen s/s Ukkopekka ehti toimia samassa paikassa 87 vuotta.

Höyrylaiva s/s Ukkopekan risteilyliikenne tulee päätökseen.
Höyrylaiva s/s Ukkopekan risteilyliikenne tulee päätökseen. Ei julkaisurajoituksia

Nykyisin maailman ainoa vielä kulussa olevan jäänmurtokelpoisen höyrylaivan historia on myös Suomen itsenäisyyden historiaa. Se osallistui, ainoana vielä kulussa olevana laivana, molempiin sotiin ja toimi myös sodan jälkeen Neuvostoliiton valvontakomission käytössä suorittaen rannikon sotilastukikohtien valvontaa. Merenkulkuhallituksen luotsioppilaiden testiajossa ja saariston merimerkkien huoltoaluksena se toimi 1960-luvulle asti. Valtion omistuksessa sen kuntoa ylläpidettiin viimeisen päälle, jota perheyritys jatkoi näihin päiviin asti.

Matkustajahöyrylaivaliikenne hiipui 1960-luvun lopulla, kunnes yksityinen perheyritys käynnisti uudelleen merellisen Turun matkailun yhden merkittävimmistä toimista 1986. Toisin kuin muut silloiset höyrylaivat, jotka saivat rahallista tukea tämän kulttuurin tukemiseen Suomen valtiolta sekä omilta kunniltaan, Turun kaupunki auttoi perinteen jatkajaa vuokraamalla sille maalattiaisen peltihallin. Yritys jalosti siitä oman tukikohtansa lisäksi matkailutuotteen, Vaakahuoneen Paviljongin, joka toimi yli 30 vuoden ajan kesien merkittävänä kärkituotteena.  S/S Ukkopekan risteilyliikenne ja Vaakahuoneen perustaminen merkitsivät myös Aurajokirannan elävöittämistä, joka siihen aikaan oli lähes autio ja tyhjä. Yli sadan vuosittaisen elävän musiikin konsertin lisäksi alueella järjestettiin lukuisia hyväntekeväisyystapahtumia ja useana talvena Ukkopekan kotisatama keräsi eri ilmaisohjelmineen runsaasti turkulaisia Aurajokirantaan. Aurajoen poikkiuintitapahtumat, rusettiluistelurata sekä mm. Pohjoismaiden pellehypyn avantotapahtumat houkuttelivat paikalle parhaillaan jopa 20.000 turkulaista ja heidän vierastaan.

Vuosikymmeniä jatkuneella ravintolan ja höyrylaivan yhteistyöstä syntyvillä lisätuloilla oli ratkaiseva merkitys höyrylaivakulttuurin jatkumiselle Turussa, sen syntysijoilla. Sen Turun kaupunki mahdollisti toimintaedellytysten avulla.

Museoviraston ilmoittaessa Vaakahuoneen peruskorjauksen välttämättömyydestä, yritys neuvotteli Turun kaupungin kanssa sen toteuttamisesta. Koska olemassa olevaa vuokrasopimusta, joka aikanaan uusittiin 10 vuoden välein, oli jäljellä enää muutama vuosi, kaupunki ehdotti, että yritys ostaisi tukikohtansa ja tekisi siihen peruskorjauksen. Kaupunki määritteli lunastushinnan ja maavuokran suuruuden, jonka yritys hyväksyi. 

Sopimus sisälsi myös velvoitteen risteilyliikenteen jatkamisesta saaristoon.

Yhteisesti sovittu sopimus oli menossa kaupunginhallitukseen, mutta viime tingassa se vedettiin sieltä pois ja ilmoitettiin, että halli tulee julkisella kilpailutuksella myyntiin. Höyrylaivaosakeyhtiö on satsannut kiinteistön kunnostukseen merkittäviä summia vuosien aikana, joten kiinteistön ostaminen yleisen kilpailutuksen kautta ei olisi realistista taloudellisin perustein.

Tämä yllättävä tilanne aiheutti uudelleen päivityksen toiminnan jatkamisesta. Koska toisin kuin moottorilaivat, höyrylaivat edellyttävät hyvin pitkäjänteistä suunnittelua ja teknistä investointia. Tästä syystä perheyrityksessä päädyttiin toteamaan, että se oli siinä.

- On hyvä lopettaa siinä vaiheessa, kun elämäntyö tuntuu vielä hyvältä. Lähes 800.000 sponsorin (matkustajan) mukanaolo on ollut uskomattoman hienoa. Siihen mahtuu monta ikimuistoista kokemusta ja elämystä, kertoo Pentti-Oskari Kangas.

Päätökseen vaikutti myös tiedot siitä, että uudet suunnitelmat lähes ilmaiseksi tarjottavien Föli-kuljetusten kehittyessä kaupungin toimesta mm. nopeaan kantosiipiliikenteeseen, aikaansai toteamuksen, että nykyaikana vain sillä on merkitystä, jotka ovat nopeita ja tehokkaita. Menneen ajan perinteet ja nostalgia jäävät jalkoihin. Jäljelle jää vain haikeutta haitarikaupalla.

- Perheyritys on alustavasti tutkinut aluksen myymistä muualle ja esimerkiksi Ruotsista on tullut merkittävää kiinnostusta. S/S Ukkopekka liikennöi nyt viimeistä kesää Turun Aurajoelta ja näyttää siltä, että koko Suomen merialueen Turusta alkanut matkustajahöyrylaivaliikenne päätyy sinne mistä alkoikin, Turkuun. Tämän kesän ajan vielä turkulaisilla ja heidän vieraillaan on mahdollisuus kokea tämä nostalgia, joka monelta oli jäädä kokematta, kertovat pian höyrylaivankapteenien emeritukset Pentti-Oskari ja Karioskari Ukkopekka Kangas.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Höyrylaiva s/s Ukkopekka sotalaiva-asussaan
Höyrylaiva s/s Ukkopekka sotalaiva-asussaan
Lataa

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Höyrylaiva S/S Ukkopekka

HÖYRYLAIVA UKKOPEKAN MATKUSTAJAMÄÄRÄ RÄJÄHTI30.7.2024 09:52:52 EEST | Tiedote

Kun höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan taustalla toimiva perheyhtiö ilmoitti lopettavansa kesän 2024 jälkeen vuonna 1837 Turusta alkaneen Suomen merialueen matkustajahöyrylaivaliikenteen, matkustajamäärät ovat tähän mennessä yli kaksinkertaistuneet. Elokuun varaukset ennakoivat vielä suurempaa lisäystä. Parhaillaan yritys suunnittelee vielä muutaman lisäristeilyn järjestämistä suuren kysynnän vuoksi.

Loistokarin lyhty ei sammu17.8.2023 16:12:44 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto, sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Turun Airistolla pienellä puuttomalla Loistokarin luodolla. Ruotsinlaivan reitti kulkee sen sivuitse ja suuri osa suomalaisista on ihaillut ja ihmetellyt tämän eksoottisen rakennuksen käyttötarkoitusta. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu nykyaikana huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.

Suomen matkailun viimeinen mohikaani täytti 85 vuotta24.7.2023 13:00:15 EEST | Tiedote

Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa, Neuvostoliiton vallan aikana, sotien aikana Itämerellä, Suomen – ja Pohjanlahdella sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye