Vuokra-asunnon huolimaton lopputarkastus voi kostautua

Vuokrasuhteen päättyessä vuokranantajan tulee tarkastaa, että huoneisto on luovutettu siistinä ja tyhjänä. Kun kaikki vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteet on todettu täytetyn, tulee vakuus palauttaa viivytyksettä.  Suomen Vuokranantajien lakiasiantuntija Elina Vilponen muistuttaa, miksi vuokranantajan kannattaa tarkistaa huoneisto huolellisesti ennen vakuuden palauttamista, ja mitä vuokralaisen kannattaa ennen lopputarkastusta huomioida.

Mahdollisuus uudelleensiivoukseen ei ole automaatio

Jos asunnon säännöllisestä perussiivouksesta on huolehdittu vuokrasuhteen aikana, loppusiivous ei yleensä vaadi suuria toimenpiteitä. Vuokralaisella loppusiivoukseen kuuluu muun muassa, että huoneiston pinnat, lattiat ja kaapit pyyhitään ja roskat viedään pois. Vuokranantajan kannattaa antaa vuokralaiselle loppusiivousohjeet jo etukäteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiantuntija Elina Vilponen vinkkaa.

Vuokranantajan on syytä kiinnittää huomiota siisteyteen lopputarkastuksessa. Helposti huomaamatta jääviä asioita, jotka vuokranantajan kannattaa tarkastaa lopputarkastuksessa, ovat esimerkiksi että pesukoneliitäntä on tulpattu ja lattiakaivo on puhdas. Lopputarkastus on järkevintä tehdä avainten luovutuksen yhteydessä, kun asunto on tyhjennetty ja siivottu.

”Tarkastuksessa voi havaita mahdolliset siivous- ja korjaustarpeet, kun esimerkiksi huonekalut eivät ole tiellä”, Vilponen avaa.

Jos asunto on puutteellisesti siivottu, vuokralaiselle voi mahdollisuuksien mukaan tarjota oikeuden täydentää siivousta. Kuluttajariitalautakunnan täysistuntopäätöksessä vahvistetun linjauksen mukaan vuokranantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta tarjota tällaista mahdollisuutta enää vuokrasuhteen päättymisen tai huoneiston hallinnan luovuttamisen jälkeen.

Vuokranantaja voi veloittaa myös omasta työstään

Mahdollisten siivouspuutteiden lisäksi vuokralaisen tulee korvata huoneistolle aiheutuneet tavanomaisen kulumisen ylittävät vahingot.  Käytännössä tämä tapahtuu pidättämällä vakuudesta mahdolliset siivous- ja korjauskulut. Vuokranantajan on näytettävä vahingon aiheutuminen ja vahingon määrä sekä se, että vahinko on aiheutunut kyseessä olevan vuokrasuhteen aikana.

“Tämä voi tapahtua vertailemalla esimerkiksi huoneiston alku- ja lopputarkastusraporttia valokuvineen, eli tämän vuoksi myös alkutarkastuksen tekeminen on tärkeää”, Vilponen kertoo.

Vuokranantajan kannattaa esimerkiksi valokuvata vahingot ja selvittää korjausten hinta. Korjauksista voi veloittaa ammattilaisen laskun mukaisesti. Jos vuokranantajana tekee korjaukset itse, niistä voi veloittaa Kuluttajariitalautakunnan täysistuntoratkaisun mukaan 20 euroa tunnilta lisättynä tarpeellisilla tarvikkeilla.

Huolimattomuus lopputarkastuksessa koituu usein vuokranantajan vahingoksi

Lopputarkastuksessa kannattaa olla huolellinen: jos vuokranantaja havaitsee vakuuden palauttamisen jälkeen asunnossa puutteellisuuksia, joita ei ole voitu havaita huolellisessakaan tarkastuksessa, ainoaksi vaihtoehdoksi jää vahingonkorvauksen vaatiminen. Viime kädessä tämä tarkoittaa kanteen nostamista käräjäoikeudessa, jos korvauksen maksamisesta ei päästä vuokralaisen kanssa sopimukseen.

Vuokranantajan on myös itse toimittava huolellisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokranantaja menettää oikeutensa vedota jälkikäteen sellaisiin puutteellisuuksiin, joista hän ei ole huomauttanut hyväksyessään asunnon kunnon.

”Mikäli huoneiston lopputarkastusta ei voida tehdä esimerkiksi puuttuvan valaistuksen vuoksi, vuokranantajan kannattaa varata oikeus tehdä lopputarkastus vaikkapa seuraavana päivänä ” Vilponen päättää.

Lisätiedot:

Elina Vilponen, lakiasiantuntija

elina.vilponen@vuokranantajat.fi (haastattelupyynnöt, soittopyynnöt)

Puhelimitse yhteys Suomen Vuokranantajien lakineuvonnan kautta, josta asiantuntijamme ohjaavat oikealle henkilölle: (09) 1667 6345. Voit ottaa yhteyttä myös viestintäjohtaja Kiia Etelävuoreen: 050 557 6488 / kiia.etelavuori@vuokranantajat.fi.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.

Rovaniemi jatkaa kipuamistaan Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – nyt sijalla kolme27.6.2024 14:00:44 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin ykkössijasta pitää kiinni jo neljättä vuotta putkeen Tampere, kun samalla niskaan hengittää yhtä lailla jo neljättä vuotta peräkkäin Turku. Kolmannelle sijalle on noussut Rovaniemi, kun taas Helsinki tippui sijalle 11 sijalta kuusi. Kaupunkirankingissa arvioidaan 27 suurimman kaupungin houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta seitsemän eri mittarin avulla.

Hopeamitalisti Turku hengittää Tampereen niskaan Suomen Vuokrantajien kaupunkirankingissa27.6.2024 12:05:24 EEST | Tiedote

Tampere pitää tiukasti kiinni Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin kärkipaikasta jo neljättä vuotta putkeen27.6.2024 11:48:27 EEST | Tiedote

Tampere edelleen ykkönen Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, mutta Turku ja Rovaniemi kirittävät lähellä26.6.2024 07:15:00 EEST | Tiedote