Atte Harjanne jää syksyllä vanhempainvapaalle – eduskuntaryhmä valitsee uuden puheenjohtajan kesäkokouksessa

Vihreän eduskuntaryhmän uusi puheenjohtaja valitaan puolueen kesäkokouksessa Lappeenrannassa elokuussa.

Atte Harjanne

Kansanedustaja ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne jättäytyy vanhempainvapaalle 2. syyskuuta. Harjanteen ja hänen puolisonsa esikoinen syntyi viime vuoden marraskuussa.

– Ennen kaikkea jään isyysvapaalle, koska haluan viettää aikaa pienen lapseni kanssa. En ole kuullut kenenkään vanhempainvapaata pitäneen isän katuneen päätöstään - päinvastoin. Samalla tietysti ajattelen, että ehkä voin omalta osaltani näyttää tasa-arvoa edistävää esimerkkiä, Harjanne pohtii.

Harjanteen suunnitelmissa on olla isyysvapaalla syysistuntokauden ajan. Hän kertoo osallistuvansa tarvittaessa  eduskunnan äänestyksiin ja ryhmäkokouksiin, mutta  eduskuntaryhmän puheenjohtajuudesta ja valiokuntatyöstä Harjanne luopuu.

– Pidän selkeämpänä ja parempana vaihtoehtona sitä, että ryhmälle valitaan uusi puheenjohtaja täydellä mandaatilla pelkän tuuraamisen sijaan, Harjanne toteaa.

Vihreä eduskuntaryhmä valitsee uuden puheenjohtajan kesäkokouksessaan elokuussa Lappeenrannassa. Samalla ryhmä järjestäytyy uudessa kokoonpanossaan, kun puolueen entisen puheenjohtajan Maria Ohisalon siirtyessä Euroopan parlamenttiin eduskuntaan nousee helsinkiläinen Alviina Alametsä.

Vihreä eduskuntaryhmä kokoontuu kesäkokoukseen Lappeenrantaan 26.–27. elokuuta.