Atte Harjanne: Naisten ja tyttöjen oikeuksia kunnioittavassa poliittisessa kulttuurissa Rydmania ei olisi koskaan nimitetty ministeriksi

Ryhmäpuheessaan ryhmäpuheenjohtaja Atte Harjanne korosti, että vallankäyttäjän ahdistava käytös, rasistiset kommentit ja vapaan lehdistön mustamaalaaminen eivät ole millään tavalla hyväksyttävää käytöstä. Vihreät katsovat, että Wille Rydmanin olisi syytä luopua tehtävästään ministerinä.

Atte Harjanne

Harjanteen mukaan tällaiselle välikysymykselle ei pitäisi olla mitään tarvetta.

– Sivistystä, käytöstapoja, vapaata mediaa, naisten ja tyttöjen oikeuksia kunnioittavassa poliittisessa kulttuurissa ministeri Rydmania ei olisi koskaan nimitetty ministeriksi. Ja viimeistään nyt, kun alkuperäiselle Helsingin Sanomien jutulle Rydmanin toiminnasta on myös syyttäjän tarkastelun kestävä näyttö, olisi ministerin ollut aika tehdä johtopäätökset ja pyytää eroa, Harjanne linjasi.

Kyseessä ei Harjanteen mukaan ole missään määrin hallitus-oppositio-kysymys, vaan kysymys siitä, millaista poliittista kulttuuria tässä maassa rakennetaan, ja millaista käytöstä ministerin tehtävissä toimivilta hyväksytään.

– Onko Suomi maa, jossa vallankäyttäjän ahdistava käytös, rasistiset kommentit ja vapaan lehdistön mustamaalaaminen ja panettelu ministeriasemassa hyväksytään, koska perinteet nyt vain ovat sellaiset. Jossa politiikasta puuttuu moraali ja empatia, ja tilalla on vain kyyninen vallanhimo, eikä tärkeintä ole olla minkään puolella, vaan toisia vastaan. Minusta se olisi yksiselitteisesti häpeäksi tälle maalle, Harjanne jyrähti.

Rydmanin kieltäytyessä pyytämään itse eroa, kohdistuu suurin vastuu tilanteesta Harjanteen mukaan pääministeri Petteri Orpolle.

– Ja ennen kaikkea pääministeri Orpo. Oletteko todella sitä mieltä, että painetaan vaan JAA ja jatketaan eteenpäin olankohautuksella? Mitä se kertoisi teistä arvojohtajana ja vastuunkantajana, Harjanne kysyi.

Lue puhe verkkosivuilta: