Sivistalta törkeä veto varhaiskasvatuksessa – ”Luottamus rapautui, he eivät arvosta opettajia”

Yksityisen varhaiskasvatuksen työnantajia edustava Sivista uhkaa jättää OAJ:n eli opettajat ulos neuvottelupöydästä. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto pitää tätä osoituksena siitä, että Sivistan johdossa ei arvosteta opettajia lainkaan.

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toivoo, että Sivista harkitsee asiaa vakavasti uudelleen. Leena Koskela

Sivistysala eli Sivista ilmoitti tänään neuvottelevansa yksityisen varhaiskasvatuksen työehtosopimuksen. OAJ:n vuosia sitten tekemästä aloitteesta yksityinen varhaiskasvatus siirtyy sosiaalialan työehtosopimuksesta opetusalalle. Sivista on kuitenkin jättämässä OAJ:n neuvottelujen ulkopuolelle.

– Yksityisessä varhaiskasvatuksessa OAJ on kaikista edustavin opettajien ja päiväkodin johtajien liitto, ja nyt Sivista on jättämässä heidät ilman edustajaa työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä on todella erikoista, sillä varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää eikä sosiaalihuoltoa. Tämä osoittaa, että Sivistan johto ei lainkaan arvosta opettajia, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo.

Hän uskoo, että Sivistan ratkaisu liittyy yksityisen opetusalan neuvotteluihin.

– Sivistan päätös jättää OAJ ulkopuolelle on luottamusta merkittävästi rapauttava toimi, joka johtuu mitä todennäköisimmin yksityisen opetusalan neuvottelutilanteesta. Me haemme yksityisellä opetusalalla ratkaisua, joka turvaa kelpoisten opettajien saatavuuden sekä pysyvyyden alalla. Se on tärkeää myös yksityisessä varhaiskasvatuksessa, mutta Sivistan viesti opettajille tuntuu olevan se, että teitä ei tarvita eikä arvosteta. Toivon, että Sivista harkitsee vakavasti uudelleen asiaa, Murto sanoo.

OAJ pitää varhaiskasvatuksessa vahvasti opettajien puolta

Varhaiskasvatuksessa toimii monta eri ammattiryhmää. Jotta laadukas varhaiskasvatus toteutuu, yhteistyön täytyy toimia päiväkotien arjessa. Opettajien ja päiväkodin johtajien vastuulla on varhaiskasvatuksen pedagogiikka. OAJ on heidän edunvalvojansa.

– Erityisen oudolta Sivistan ratkaisu vaikuttaa siksi, että kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat valmistuvat yliopistoista ja ovat siten OAJ:n jäseniä. Yksityisessäkin varhaiskasvatuksessa työskentelee yli 1 100 jäsentämme. Töitä heille löytyy kyllä kunnaltakin, sillä pula kelpoisista opettajista on varhaiskasvatuksessa kova. Mutta siihen tietenkin pyrimme, että Sivista näkee opettajien arvon ja ottaa meidät mukaan neuvottelemaan työehtosopimuksesta, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos sanoo.

Kuvat

Lataa

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

OAJ selvitti: Liki 40 prosenttia opettajista harkitsee vaihtamista kunnan palvelukseen, jos yksityiselle opetusalalle ei tule riittävät palkankorotukset10.5.2024 09:05:54 EEST | Tiedote

Yksityistä opetusalaa uhkaa ensi viikolla lakko, jolla vauhditetaan uuden työehtosopimuksen syntymistä. OAJ:n tuoreen jäsenkyselyn mukaan palkkakehitys on jäsenille niin tärkeä asia, että sen puolesta ollaan valmiita lakkoihin. Palkkaratkaisusta riippuu, pysyvätkö jäsenet yksityisten koulujen ja oppilaitosten palveluksessa vai vaihtavatko he esimerkiksi kunnan palvelukseen.