Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene  ry

Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille.

Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten TKI-panostusten suuntaamiselle voidaan juuri nyt vaikuttaa yritysten kasvun edellytyksiin ja lisätä pk-yritysten TKI-toimintaa.

50–250 henkilöä työllistävistä yrityksistä noin 25 % nimesi ammattikorkeakoulut potentiaalisimmaksi yhteistyökumppaniksi.

”Jotta Suomen talous saadaan takaisin kasvu-uralle, pitää pk-sektori saada panostamaan TKI-toimintaan vahvemmin. Koska pk-yritykset pitävät ammattikorkeakouluja potentiaalisimpina TKI-kumppaneina, on lisääntyvää julkista TKI-rahoitusta kohdistettava ekosysteemeihin, jotka lisäävät pk-yritysten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä soveltavassa tutkimuksessa ja kehittämistyössä”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Johanna Sipola.

Keskuskauppakamari ja Arene pitävät huolestuttavana, että pk-yrityksistä moni ei tee TKI-toimintaa lainkaan.

”Mitä pienempi yrityskoko, sitä vähäisempää on yrityksen TKI-toimintaa. Myös toimialojen välillä on suuria eroja TKI-aktiivisuudessa. TKI-toiminta on selkeästi vähäisempää kaupan ja palvelualojen yrityksissä ja painottuu vahvasti suuriin, teollisuuden alan yrityksiin. Jotta lisääntyvällä julkisella TKI-rahoituksella saadaan mahdollisimman suuri vipuvaikutus, on pk-yrityskenttä saatava vahvemmin mukaan ja TKI-toimintaa tekevien yritysten määrää kasvatettava”, sanoo Sipola.

Ammattikorkeakoulut ratkaisevassa roolissa

Järjestöjen mukaan koko maan elinvoimaisuus edellyttää kasvavia yrityksiä kaikkialla Suomessa.

”Ammattikorkeakouluverkosto kattaa koko maan ja toimii lähellä yrityksiä. Ammattikorkeakoulut sopivat osaamisensa, painopisteidensä ja toimintamalliensa vuoksi parhaiten pk-yritysten yhteistyökumppaniksi tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Yhteistyön lisäämisen merkittävin este on sopivan pitkäjänteisen rahoituksen puuttuminen. Nykyiset kansalliset TKI-rahoitukset eivät tue pitkäjänteistä pk-sektorin ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä”, toteaa Arenen toiminnanjohtaja Ida Mielityinen.

”Ammattikorkeakoulujen kautta rahoitus kehittää paitsi yksittäisiä yrityksiä myös laajemmin yrityskenttää, edistää kymmenien tuhansien asiantuntijoiden koulutusta sekä julkista sektoria. Olennaista on tiedon ja osaamisen kumuloituminen, toiminnan pitkänjänteisyys, verkostoitumisen tuki ja TKI-infrastruktuurien kehittäminen”, jatkaa Mielityinen

Hyvä esimerkki löytyy Satakunnasta

Erittäin hyvä esimerkki alueellisesta ekosysteemistä löytyy SuomiAreenan tapahtumapaikkakunnalta Porista. RoboAI-yhteisön muodostavat yli 60 eri osakokonaisuuksien asiantuntijaa kolmessa eri organisaatiossa.

RoboAI on Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Tampereen Yliopiston Porin yksikön yhteinen tutkimus- ja tuotekehityskeskus. Työn vahva omistajuus ja ohjaus on ammattikorkeakoulussa. RoboAI keskittyy alueellisesti tärkeisiin strategisiin vahvuusaloihin, kuten automaatioon ja robotiikkaan, hyvinvointi- ja terveysteknologiaan, teknologiametallien kiertotalouteen sekä tekoälyyn, älykkäisiin järjestelmiin ja data-analytiikkaan. Toiminnan tavoitteena on tukea alueen teollisuuden ja yritysten kasvua, lisätä kilpailukykyä ja edistää digitalisaatiota. Tutkimustyö ekosysteemissä palvelee Satakunnan alueen yrityksiä, yhteisöjä ja julkisia toimijoita tekoälyyn ja robotiikkaan liittyvissä haasteissa. Kokonaisuuden alla tehdään kehitysprojekteja testauksen, tuotekehityksen ja suunnittelun tueksi.

"Juuri ammattikorkeakoululla on ”perimässään” elementtejä, joiden pohjalta syntyy luontevasti tällaisia kokonaisvaltaisen tutkimuksen, kehittämisen, yhteistyön ja palvelun ekosysteemejä. Taustalla on hankerahoituksia, mutta tällaisesta työstä ei synny tuloksia kuin pitkäjänteisellä rahoituksella sekä tavoitteellisella työllä ja monipuolisella osaamisilla, hyvää johtamista unohtamatta", kertoo Satakunnan ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Jari Multisilta.

RoboAI ( https://www.roboai.fi/ )

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

T&K-rahoituksen suuntaamista ohjaava monivuotinen suunnitelma on oikeilla jäljillä – Osaajapula voi vesittää investoinnit14.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomi investoi tulevina vuosina niukkuudesta huolimatta satoja miljoonia euroja lisää rahaa tutkimukseen ja kehittämiseen. Tämän rahoituksen kohdentamista ohjaavan monivuotisen suunnitelman linjaukset edellyttävät rahoituksen suuntaamista yritysten ja tutkimusorganisaatioiden ekosysteemien kehittymiseen ja uusien toimijoiden mukaan saamiseen tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Ammattikorkeakoulujen rooli ja potentiaali T&K-järjestelmän uudistamisen tunnistetaan suunnitelmassa jo verrattain hyvin. Ammattikorkeakoulut ovat kaikista tutkimus- ja koulutusorganisaatiosta monipuolisimpia, alueellisimpia sekä verkostuneimpia toimijoita. Näin ollen juuri ammattikorkeakoulut voivat edistää parhaiten rahoituksen nopeaa vaikuttavuutta.

Arene ottaa puheenjohtajuuden eurooppalaisen AMK-verkoston johdossa – Suomi jäämässä jälkeen korkeakoulujärjestelmän kehittämisessä13.6.2024 17:08:12 EEST | Tiedote

Arene ottaa vastaan eurooppalaisen UAS4Europe-verkoston puheenjohtajuuden tänään Brysselissä. Ajankohta on tärkeä heti uuden EU-vaalikauden alussa. UAS4Europe on ammattikorkeakoulujen eurooppalainen etujärjestö, joka keskittyy parantamaan ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edellytyksiä. Arenen puheenjohtajuuskausi kestää seuraavat kaksi vuotta (2024–2026). Suomalaiset ammattikorkeakoulut hakevat kehittämisvoimaa yhä vahvemmin yhteistyöstä eurooppalaisten korkeakoulujen kanssa. Puheenjohtajuus vahvistaa myös kansallista vaikuttamistyötä.

Läsnäoloa vaativa opetus tärkeää opiskelijoiden ammatilliselle kasvulle ja hyvinvoinnille - opintoja ja työntekoa on edelleen pystyttävä yhdistämään23.5.2024 13:26:58 EEST | Tiedote

Koronaviruspandemian aikaiset kokemukset osoittavat, että opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelijoiden hyvinvointi kärsii ilman riittävää yhteisöllisyyttä. Hieman alle 80 prosenttia suomalaisista opiskelijoista koki pandemian vaikutukset negatiivisina tai erittäin negatiivisina (Eurostudent VIII). Läsnäoloa vaativa koulutus ei kuitenkaan tarkoita joustavista opintopoluista luopumista.

Eettinen ohjeistus käyttöön korkeakoulujen kansainväliseen opiskelijarekrytointiin15.5.2024 08:59:14 EEST | Tiedote

Suomalaiset korkeakoulut ovat yhdessä luoneet kansainvälisen koulutusagenttien eettisen ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on luoda pelisäännöt kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin parissa toimiville koulutusagenteille ja muille kumppaneille. Eettisen ohjeistuksen tarkoitus on varmistaa vastuullinen ja ammattimainen toiminta kaikissa vuorovaikutustilanteissa potentiaalisten opiskelijoiden, heidän vanhempiensa, koulutuksen tarjoajien ja muiden toimijoiden kanssa. Ohjeistuksen ovat hyväksyneet sekä Arene, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto että Unifi, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto.

Ammattikorkeakoulut tarvitaan mukaan kehittämään tohtorikoulutusta ja tutkijoiden urapolkuja3.5.2024 09:21:20 EEST | Tiedote

Suomi tarvitsee kansalliseen TKI-tavoitteeseen päästäkseen aivan uudenlaisia toimintatapoja, koska vanhat rakenteet harvoin synnyttävät radikaalisti uutta. Nyt tarvitaan ennen kaikkea laajasti yhteiskuntaan lisää tuottavuutta ja talouskasvun siemeniä. Suomi tarvitsee ammattikorkeakouluja työelämäläheisten soveltavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan periaatteille rakentuvien tohtorikoulutusmallien ja tutkijoiden urapolkujen rakentamiseen. Tohtorikoulutusohjelmia rakennetaan ammattikorkeakouluihin jo nyt eurooppalaisten kumppaneiden kanssa.