Mitä tekisit, jos olohuoneesi valtaisi peto nimeltä Rakkaus?

Dante Lehtisen esikoisromaani Rakkaus ei kuole vaikka annoin sille kourallisen unilääkkeitä on omaperäinen (anti)rakkausromaani pedosta, joka ei välitä pienen ihmisen sielusta tai järjestä rahtustakaan. Teos kuvaa hykerryttävästi ja tarkasti rakastamista ja rakastamisen mahdottomuutta, rakkaudenkaipuuta ja sitä, mihin kaikkeen sen kanssa voi joutua.

Dante Lehtinen: Rakkaus ei kuole, vaikka annoin sille kourallisen unilääkkeitä
Rakkaus ei kuole, vaikka annoin sille kourallisen unilääkkeitä on Dante Lehtisen esikoisromaani.

Nuori päähenkilö elää mukavasti: hänellä on ystäviä ja lupaava ura kustannusalalla. Eräänä päivänä hän kuitenkin havahtuu siihen, ettei hänen elämässään ole ketään, jota rakastaa. Ja silloin kaikki muuttuu.

Rakkaus muuttaa hänen luokseen. Se on mustakarvainen, lihaa rouskuttava kissaeläin, joka ei jätä häntä rauhaan. Purple rain soi repeatilla ja ruudulla pyörii vain romanttisia komedioita. Rakkaus vaatii rakkauden tekoja.

Ja kun hän viimein todella rakastuu, näyttää peto kyntensä. Ihana työpaikkaromanssi muuttuu painajaiseksi, kun rakastettu alkaa kyseenalaistaa suhteen lähtökohdat ja valta-asetelmat. Onko tuhoava rakkaus rakkautta lainkaan?

– Rakkautta ei ole ilman oikeutta, ja tässä romaanissa etsitäänkin molempia: aluksi rakkautta ja myöhemmin oikeutta, Dante Lehtinen sanoo.

– Halusin kirjoittaa rakkauden yhteydessä oikeudenmukaisuuteen ja sukupuoleen liittyvästä tematiikasta. Romaanin päähenkilö ajautuu kirjan tarinassa prosessiin, jossa häntä syytetään valta-aseman väärinkäytöstä rakkaudenkaipuussaan, ja näin kysymykset vallasta ja vastuusta nousevat keskiöön. Ihmiset eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että tällainen tilanne voi jättää syvät haavat myös siihen, jota syytetään. Halusin pohtia ja tarkastella asiaa tästä näkökulmasta käsin romaanissani.

Dante Lehtinen (s. 1988) on helsinkiläinen kirjailija ja dramaturgi. Tällä hetkellä hän suorittaa psykologian maisterin tutkintoa Jyväskylän yliopistossa. Rakkaus ei kuole, vaikka annoin sille kourallisen unilääkkeitä on hänen esikoisromaaninsa.

Rakkaus ei kuole, vaikka annoin sille kourallisen unilääkkeitä julkaistaan 7.8.2024.

Teos julkaistaan kaikissa formaateissa. Äänikirjan lukee Emil Johansson.

Haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi