Helsingin ydinkeskusta tarvitsee kaksi autoliikenteen poikittaisyhteyttä – Kaivokatua ei saa sulkea autoilta
Helsingin kaupunki suunnittelee Kaivokadun katkaisemista autoliikenteeltä. Muutoksen jälkeen ydinkeskustan ainoaksi autoliikenteen poikittaisyhteydeksi jäisivät Esplanadit. Toimenpiteen vaikutuksia nykytilanteeseen verrattuna ei ole arvioitu.
Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi. Ne edellyttävät, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään liikenne- ja elinvoimavaikutusten arviointi, jossa muutosta verrataan nykyhetkeen.
Helsingin kaupungin muutosehdotuksen tavoitteena on parantaa ydinkeskustan kävelymahdollisuuksia ja lisätä viihtyisyyttä. Koska raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä Kaivokadulla suunnitelmassa tuplaantuu, kävelyolosuhteet paranevat vain hieman. Ydinkeskustan ruuhkautuminen lisääntyisi ja liikennejärjestelmän toimivuus poikkeustilanteissa vaarantuisi.
Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi. Ne ovat antaneet Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle lausunnon ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta. Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt edellyttävät, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään liikenne- ja elinvoimavaikutusten arviointi, jossa muutosta verrataan nykyhetkeen.
”Autoliikenteen kieltämisestä huolimatta Kaivokatu säilyisi vilkkaana liikenneväylänä. Raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrän tuplaantuminen tarkoittaa nykyistä enemmän raitiovaunuja ja pyöräilijöitä, jotka haittaavat kävelyä ja voivat vaarantaa kävelijöiden turvallisuutta. Muutos ei elinkeinoelämän mielestä parantaisi rautatieaseman ympäristön houkuttelevuutta tai toisi uusia alueen hyödyntämismahdollisuuksia”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.
Helsinki on arvioinut oman liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksen vaikutuksia puutteellisesti. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia ei ole lainkaan arvioitu suhteessa nykytilanteeseen. Lähtötilanteeksi on otettu 1+1-kaistaiseksi muutettu Kaivokatu, jota on verrattu Kaivokadun katkaisemiseen kokonaan autoliikenteeltä. Molemmat ovat hypoteettisia vaihtoehtoja.
”Vertailu ei anna oikeaa ja luotettavaa kuvaa suunnitelman vaikutuksista”, sanoo Lahtinen.
Suunnitelmassa ei ole riittävästi otettu huomioon huoltovarmuutta eikä Helsingin asemaa valtakunnan hallintopääkaupunkina. Poikkeustilanteissa tarvitaan vaihtoehtoisia ajoreittejä ja pysäköintimahdollisuuksia.
”Häiriöherkkä liikennejärjestelmä voi johtaa liikennekaaokseen, joka halvaannuttaa ylintä päätöksentekoa ja johtamista sekä pelastus- ja hälytysajoa. Häiriöherkkyyttä lisäävät erityisesti yksikaistaiset kadut, joilla ei ole tilaa väistämiselle”, sanoo johtaja Marko Härkönen Senaatti-kiinteistöistä.
Elinkeinoelämän näkökulmasta ydinkeskustan ylimitoitettuja ja vaikutuksiltaan riskialttiita muutoksia tulisi välttää. Helsingin ydinkeskustasta puuttuu nyt 20 miljoonaa asiointikäyntiä verrattuna tilanteeseen ennen koronaa. Niitä ei saada takaisin autosaavutettavuuden radikaalilla rajoittamisella, vaan ydinkeskustaa tulisi tarkastella toiminnallisena kokonaisuutena, jota kehitetään yhdessä.
”Kaupungin, kiinteistönomistajien ja yritysten yhdessä toteutettavat elinvoimaa lisäävät, välittömät toimet tulisi aloittaa nykyisistä, vielä hyödyntämättä jätetyistä kävelyalueista, joita ovat esimerkiksi Mikonkatu ja Keskuskatu. Samaan aikaan on varmistettava se, että pääsy pysäköintilaitoksiin saadaan kuntoon kehittämällä huoltotunnelia tai muita maanalaisia ratkaisuja”, sanoo Markku Lahtinen.
Lisätiedot:
Markku Lahtinen, vaikuttamistyön johtaja Helsingin seudun kauppakamari, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi, +358 50 571 3564
Marko Härkönen, johtaja, Senaatti-kiinteistöt, marko.harkonen@senaatti.fi, +358 40 546 6627
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Markku LahtinenVaikuttamistyön johtajaHelsingin seudun kauppakamari
Puh:+358 50 571 3564markku.lahtinen@chamber.fiHeini LarrosViestintäjohtajaHelsingin seudun kauppakamari
Puh:+358 40 526 9728heini.larros@helsinki.chamber.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamarin kuntavaalitavoitteet: Kuntien lopetettava kilpailua vääristävä liiketoiminta, Helsingin keskustan elinvoimaan panostettava10.1.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Helsingin seudun kauppakamari haastaa alueensa kaupungit ja kunnat tarkastelemaan avoimesti, kriittisesti ja ennakkoluulottomasti julkisten menojen käyttöä ja tarpeellisuutta. Kuntien ei tule pääsääntöisesti itse harjoittaa liiketoimintaa ja viedä yksityisiltä toimijoilta tilaa ja vääristää kilpailua. Kuntien tulee myös tarkastella kriittisesti verovaroin katettujen menojen hyödyllisyyttä kunnan hyvinvoinnin kannalta. Helsingin seudun kauppakamarin kunta- ja aluevaalitavoitteisiin kuuluu verovarojen käyttämisen kriittisen tarkastelun lisäksi muun muassa osaavan työvoiman saatavuuden ja työperäisen maahanmuuton edistäminen, matkailun ja tapahtumallisuuden kehittäminen sekä liikenteen kehittäminen yhtenäisenä kokonaisuutena. Lisäksi Helsingin seudun kauppakamarilla on alueellisia tavoitteita, esimerkiksi Helsingin keskustan elinvoiman lisääminen. Helsingin seudun kauppakamarin tärkein aluevaalitavoite on hyvinvointialueiden talouden kuntoon saaminen monituottajamallilla.
Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät jatkuvat heikkoina – henkilöstön kysyntä heikentynyt entisestään17.12.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät yhä korkeintaan välttäviksi. Arviot käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Yritysten arvioiden mukaan merkittävää myönteistä suhdannekäännettä ei ole nähtävissä. Yritysten työvoiman kysyntä ja arviot kannattavuudesta sekä liikevaihdosta ovat jopa heikentyneet viime elokuusta. ”Alueen yritysten työvoiman kysyntä todennäköisesti heikkenee alkuvuodesta lähes kaikilla toimialoilla, eikä rekrytoinnin odoteta virkoavan seuraavaan kolmeen kuukauteen, ei todennäköisesti ennen kesäkauden alkua”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.
Huoltotunneli uudistettava liikennekäyttöön - keskustan saavutettavuus paranisi29.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Helsingin ydinkeskustan saavutettavuus paranisi ja liikenne tehostuisi, mikäli kaupungin alla kulkeva huoltotunneli uudistettaisiin liikennekäyttöön. Helsingin seudun kauppakamari ehdottaa huoltotunnelin yhdistämistä suunnitteilla olevaan Länsisataman tunneliin. Uusi tunnelikokonaisuus yhdistäisi lännessä satamatunnelin ja idässä Hakaniemen, jonka kehittämisvarauksesta kaupunki on jo tehnyt päätöksen. Kauppakamari on tilannut hankkeesta liikenteellisen selvityksen, jossa tarkastellaan hankkeen toteutettavuutta ja vaikutuksia. ”Lännen ja idän suunnat yhdistävä tunneli parantaa keskustan saavutettavuutta. Se toisi merkittäviä hyötyjä maltillisilla kustannuksilla, koska siinä voidaan tehokkaasti hyödyntää jo olemassa olevaa huoltotunnelia ja maanalaisia pysäköintilaitoksia”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen. Tunneli voisi olla aikaisintaan valmis 2030-luvulla.
Kutsu medialle: Miksi yrityksissä kannattaa panostaa monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja inklusiivisuuteen?26.11.2024 09:55:00 EET | Kutsu
Helsingin seudun kauppakamari kutsuu toimittajat DEI työelämässä – opas inklusiivisuuteen -kirjan julkistamistilaisuuteen.
Yhä useampi yritys Helsingin seudulla harkitsee ensimmäisen kansainvälisen osaajan palkkaamista12.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Helsingin seudun yrityksistä 40 prosenttia on rekrytoinut tai vuokrannut kansainvälisiä osaajia viimeisen viiden vuoden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksille tehdystä kyselystä. 36 prosenttia Helsingin seudun yrityksistä, jotka eivät vielä ole rekrytoineet kansainvälisiä osaajia ovat harkinneet tai voisivat harkita kansainvälisen osaajan rekrytoimista tai vuokraamista. Vielä kaksi vuotta sitten osuus oli 25 prosenttia. ”Positiivisia signaaleja yritysten valmiudesta rekrytoida kansainvälisiä osaajia näkyy. Yritykset ovat vastaanottavaisempia kansainvälisille osaajille ja valmiudet rekrytoida osaajia ovat parantuneet”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin projektipäällikkö, kansainvälisen työvoiman asiantuntija Johanna Larsson.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme