I maj utbetalades mindre bostadslån än vid samma tid året innan

De finländska hushållen lyfte i maj 2024 exceptionellt lite nya bostadslån, dvs. för 1,1 miljarder euro. Detta är 8,8 % mindre än i maj året innan och 33 % mindre än i maj i genomsnitt åren 2011–2023. Utbetalningarna av bostadslån i maj har senast varit mindre än så 2002.

Av de utbetalda bostadslånen i maj 2024 var 100 miljoner euro, dvs. 9 % investeringsbostadslån. Investeringsbostadslån utbetalades för 12,2 % mer än i maj året innan. Ägarbostadslån utbetalades i sin tur 10,4 % mindre än i maj 2023. Genomsnittsräntan på utbetalda ägarbostadslån i maj 2024 var 4,33 % och på investeringsbostadslån 4,52 %.

På grund av det exceptionellt låga beloppet av utbetalningar av ägarbostadslån minskade det totala beloppet utestående ägarbostadslån i maj med –1,0 % från året innan. De utestående bostadslånen minskade med –1,2 % och de utestående investeringsbostadslånen ökade med 0,4 % i maj. Ännu för ett år sedan vid motsvarande tidpunkt minskade de utestående investeringsbostadslånen med –1,6 %. På månadsnivå har det utestående beloppet av investeringsbostadslån ökat nu fem månader i följd.

Vid utgången av maj 2024 utgjorde det utestående beloppet av ägarbostadslån 97,3 miljarder euro och det utestående beloppet av investeringsbostadslån 8,7 miljarder euro. Genomsnittsräntan på de utestående bostadslånen (106,0 miljarder euro) sjönk något från april och var i maj 4,07 %. Vid utgången av maj 2024 var genomsnittsräntan på utestående ägarbostadslån 4,05 % och på utestående investeringsbostadslån 4,27 %.

Trots hushållens ökade ränteutgifter har mängden oreglerade1 bostadslån varit liten, även om deras andel av de utestående lånen har ökat något jämfört med utgången av 20222. Vid utgången av maj 2024 var de oreglerade lånens andel av de utestående ägarbostadslånen 1,7 % och av de utestående investeringsbostadslånen 1,2 %.

Utlåning

Av utlåningen till de finländska hushållen bestod 17,9 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,4 miljarder euro av övriga lån vid utgången av maj 2024. De finländska företagen lyfte i maj nya lån för 2,1 miljarder euro, och av dem utgjorde bostadsbolagslånen 450 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda företagslån sjönk från april till 5,40 %. Det utestående beloppet av lån till finländska företag uppgick vid slutet av maj till 108,1 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 44,4 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 109,1 miljarder euro vid slutet av maj 2024 och genomsnittsräntan var 1,35 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 67,0 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 13,5 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i maj nya tidsbundna inlåningsavtal för 1,1 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i maj 3,56 %.

Närmare upplysningar lämnas av

Antti Hirvonen, telefon 09 183 2121, e-post: antti.hirvonen(at)bof.fi,

Pauli Korhonen, telefon 09 183 2280, e-post: pauli.korhonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 29.7.2024 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik2/.

[1] Ett lån betraktas som oreglerat när det har förfallit för mer än 90 dagar sedan eller det finns anledning att anta att gäldenären inte kommer att fullgöra sin betalning.

[2] Vid utgången av december 2022 var 1,4 % av de utestående ägarbostadslånen och 0,9 % av de utestående investeringsbostadslånen oreglerade lån.

Finlands Bank

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Bank of Finland conference discussed monetary policy decision-making and implementation in low and high inflation environments28.6.2024 11:12:55 EEST | News

Going forward, the monetary policy strategy should be designed in a way that ensures price stability in the face of great uncertainty. This will require it to be flexible enough to work well in different environments and react to new and unknown shocks, Bank of Finland Governor Olli Rehn stressed on Wednesday at an international monetary policy conference organised by the Bank of Finland in Helsinki.

Suomen Pankin konferenssissa keskusteltiin rahapolitiikan päätöksenteosta sekä toimeenpanosta hitaan ja nopean inflaation kausina28.6.2024 11:12:51 EEST | Uutinen

Rahapolitiikan strategia tulee jatkossa suunnitella siten, että se varmistaa hintavakauden myös suuren epävarmuuden vallitessa. Tämä edellyttää strategialta riittävää joustavuutta, jotta se toimii hyvin eri ympäristöissä ja vastaa uusiin ja ennalta arvaamattomiin häiriöihin, Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn painotti keskiviikkona Suomen Pankin järjestämässä kansainvälisessä rahapolitiikkakonferenssissa Helsingissä.

Housing loan drawdowns down from a year earlier in May28.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

Finnish households drew down exceptionally few housing loans in May 2024. New drawdowns amounted to EUR 1.1 billion, which is 8.8% below the total for May 2023 and 33% below the May average in 2011–2023. The last time the level of housing loan drawdowns was lower in May was in 2002. Investment property loans accounted for EUR 100 million, or 9%, of the housing loans taken out in May 2024. Year on year, these drawdowns increased by 12.2%. Drawdowns of owner-occupied housing loans, in turn, were 10.4% down year on year. In May 2024, the average interest rate on drawdowns of owner-occupied housing loans was 4.33% and on investment property loans 4.52%. Due to the exceptionally low amount of housing loan drawdowns, the aggregate stock of housing loans contracted in May by 1.0% from a year earlier. The stock of owner-occupied housing loans contracted in May by 1.2%. The stock of investment property loans, in turn, grew by 0.4%, while in May 2023 it had contracted by 1.6%. In month on month

Toukokuussa asuntolainoja nostettiin vähemmän kuin samaan aikaan edellisvuonna28.6.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset kotitaloudet nostivat toukokuussa 2024 uusia asuntolainoja poikkeuksellisen vähän eli 1,1 mrd. euron edestä, mikä on 8,8 % vähemmän kuin edellisvuoden toukokuussa ja 33 % vähemmän kuin toukokuussa keskimäärin vuosina 2011–2023. Viimeksi asuntolainoja on nostettu toukokuussa vähemmän vuonna 2002. Toukokuussa 2024 nostetuista asuntolainoista 100 milj. euroa eli 9 % oli sijoitusasuntolainoja. Sijoitusasuntolainoja nostettiin 12,2 % enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Omistusasuntolainoja nostettiin puolestaan 10,4 % vähemmän kuin vuoden 2023 toukokuussa. Toukokuussa 2024 nostettujen omistusasuntolainojen keskikorko oli 4,33 % ja sijoitusasuntolainojen 4,52 %. Omistusasuntolainojen poikkeuksellisen vähäisten nostomäärien vuoksi koko asuntolainakanta supistui toukokuussa –1,0 % vuodentakaisesta. Omistusasuntolainakanta supistui –1,2 % ja sijoitusasuntolainakanta kasvoi 0,4 % toukokuussa. Vielä vuosi sitten vastaavana aikana sijoitusasuntolainakanta supistui –1,6 %. Kuukausit

Referensränta och dröjsmålsräntor enligt räntelagen för tiden 1.7–31.12.202425.6.2024 15:30:00 EEST | Tiedote

Referensräntan enligt 12 § i räntelagen (633/1982) är 4,5 % för tiden 1.7–31.12.2024. Dröjsmålsräntan för denna period är 11,5 % per år (referensräntan med tillägg för sju procentenheter enligt 4 § i räntelagen). Den dröjsmålsränta som tillämpas i kommersiella avtal är 12,5 % per år (referensräntan med tillägg för åtta procentenheter enligt 4 a § i räntelagen). Den referensränta som dröjsmålsräntan ska beräknas på bestäms enligt 12 § i räntelagen. Referensräntan är därmed den ränta som Europeiska centralbanken tillämpat vid den sista huvudsakliga refinansieringstransaktionen före den första kalenderdagen i varje halvårsperiod avrundad uppåt till närmast följande halva procentenhet. Denna referensränta ska tillämpas under de följande sex månaderna.