Juustoportin ruokatehdas on valmistunut

Juustoportti-konserniin kuuluvan Kasvisgallerian ruokatehdas on valmistunut Kuopion Pieneen Neulamäkeen. Rakennuksen koneistaminen tuotantokäyttöön jatkuu kesän ajan. Uusi tehdas tuplaa tuotantokapasiteetin. Ensimmäiset uuden tehtaan tuotteet ovat kaupoissa syksyllä ja ensi vuoden aikana.

Uusi tehdas tuplaa tuotantokapasiteetin

Viime syksynä julkistettu investointi on nyt valmis ja uusi tehdas luovutettu Kasvisgallerian käyttöön. Tehdas on kooltaan 5000 neliön suuruinen ja tontti mahdollistaa ruokatehtaan rakennuksen pinta-alan kaksinkertaistamisen. Rakentamispaikka valikoitui Kuopioon osaavan työvoiman saatavuuden, logististen yhteyksien ja hyvän raaka-ainetarjonnan vuoksi. Uudessa tehtaassa valmistetaan erilaisia annospakattuja ruokatuotteita vähittäiskauppaan, sekä monipuolisia tuotteita foodservice-alan ja teollisuuden käyttöön.

”Uusi, suurempi tehdas auttaa meitä vastaamaan kasvavaan valmisruokamarkkinaan ja sen myötä mahdollistuu tuotantokapasiteetin kasvattaminen, sekä laajentaminen uusiin tuoteryhmiin. Kasvu tuo mukanaan myös uusia työpaikkoja,” iloitsee Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

Juustoportti kertoo, että uuden tehtaan rakentamisen keskiössä oli työn sujuvuus, moderni ja tehokas tuotanto, sekä energiatehokkuus. Energiana käytetään vihreää sähköä sekä tehtaan omaa hukkalämpöä. Tuotantoprosessin vaatima jäähdytys tuotetaan lämpöpumpuilla ja kylmäaineina on hiilidioksidi. Fossiilista energiaa ei käytetä missään muodossa.

”Tämä on ollut merkittävä investointi, joten odotamme innolla muuttoa uusiin tiloihin. Työntekijät ovat saaneet eri vaiheissa vaikuttaa uuden tehtaan ratkaisuihin ja uudessa tehtaassa onkin entistä sujuvammat työskentelyolosuhteet,” kertoo Kasvisgallerian johtaja Mikko Peltola.

Kasvisgallerialla on ollut aiemmin ruokatehdas Kuopion Leväsellä. Väistyvä tehdas Kuopion Leväsellä vuokrataan myöhemmin toimintojen siirryttyä uusiin tiloihin.

Uusi tehdas on Euroopan unionin osarahoittama.

Uusi tehdas tuplaa tuotantokapasiteetin

Kasvisgalleria

Kasvisgalleria aloitti toimintansa Peltolan perheen maatilalla vuonna 1992, toiminnan kasvaessa yritys siirtyi Kuopion Leväselle. Vuonna 2010 Kasvisgalleria liittyi osaksi Juustoportti-konsernia. Kasvisgalleria työllistää vakinaisesti noin 30 työntekijää, lisäksi sesonkiaikoina on kymmeniä kausityöntekijöitä. Valmistuva ruokatehdas mahdollistaa kasvun tulevina vuosina.

Juustoportti

Juustoportti on kasvanut reilussa 30 vuodessa pienestä maatilajuustolasta 300 henkilöä työllistäväksi perheyritykseksi. Juustoportilla on Jalasjärvellä sijaitsevan meijeri- ja juustolatoiminnan lisäksi liikenneasemat Jalasjärvellä, Mäntsälässä, Kärsämäellä, Ylöjärvellä ja Kuopiossa, ruokatuotteita valmistava Kasvisgalleria Kuopiossa, sekä toimisto Helsingissä. Juustoportin liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa.