Atealle jo viides EcoVadis-platinaluokitus

Atea-konserni sai viidennen kerran peräkkäin EcoVadiksen korkeimman eli platinaluokituksen ympäristö- ja yhteiskuntavastuutyöstään. Vastuullisuusarvioitsija EcoVadis on arvioinut maailmanlaajuisesti 130 000 yritystä, ja antoi platinaluokituksen niistä vain parhaalle yhdelle prosentille.

EcoVadis arvioi Atean vastuullisuustoimintaa ympäristöön, etiikkaan, hankintojen vastuullisuuteen sekä työ- ja ihmisoikeuksiin liittyvien kriteerien perusteella.

"Olemme ylpeitä saadessamme EcoVadisilta platinaluokituksen viidentenä peräkkäisenä vuonna. Se kuvastaa koko organisaatiomme yhteistyötä, jolla jatkamme standardien tiukentamista, kestävän kehityksen sisällyttämistä toimintatapoihimme ja prosesseihimme sekä myönteisten muutosten toteuttamista tietotekniikan avulla. Kestävä kehitys on edelleen yrityksemme mission ytimessä – rakennamme tulevaisuutta tietotekniikalla", Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby sanoo.

”Emme ole jääneet lepäämään laakereillemme vaan teemme jatkuvasti enemmän vastataksemme kasvaviin odotuksiin. Markkinajohtajana haluamme yhdistää huippuosaamisen vastuullisiin toimintatapoihin. Ecovadis-arvioinnissa saamamme pisteet nousivat kestävien hankintojen kehitystyön ansiosta – vastuullisen liiketoiminnan tiimi (Sustainable Business team) on tehnyt paljon työtä varmistaakseen, että meillä on vahva due diligence -prosessi, joka on kansainvälisten linjausten ja määräysten mukainen. Viime vuonna valmistunut ja tämän vuoden vastuullisuusraportissa julkaistu ihmisoikeusvaikutusten arviointi antaa meille entistä syvällisemmän käsityksen toimitusketjustamme”, Atea Finlandin vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala sanoo.

Atean vastuullisuustyö vuonna 2024

Merkittävimmät virstanpylväät Atean vastuullisuustyössä tänä vuonna:

• Tammikuussa 2024 Atea uusi sijoituksensa maailman vastuullisimpana IT-palveluyrityksenä tutkimus- ja mediayhtiö Corporate Knightsin Global 100 -indeksissä kolmantena vuonna peräkkäin nousten sijalle 41 kokonaislistauksessa.

• Helmikuussa 2024 maailmanlaajuinen voittoa tavoittelematon ympäristöjärjestö CDP huomioi Atean yritysraportoinnin läpinäkyvyyden ja ilmastotyön sijoittamalla Atean vuotuiselle A-listalleen.

• Maaliskuussa 2024 Atea julkaisi ensimmäistä kertaa yhdistetyn talous- ja vastuullisuusraportin, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen kuvan Atea-konsernin toiminnan tuloksellisuudesta niin talouden kuin kestävän kehityksen saralla. Lue lisää: Atea’s ESG Overview

• Toukokuussa 2024 Financial Times ja Statista nimesivät Atean yhdeksi niistä eurooppalaisista yrityksistä, jotka ovat ottaneet merkittäviä edistysaskeleita kasvihuonekaasupäästöjensä vähentämiseksi. Tämä oli kolmas kerta, kun Atea nostettiin Europe’s Climate Leaders -listalle.

Lisätietoja:
Elli Ojala, Sustainability Manager, Atea Finland Oy, elli.ojala@atea.fi, puh. 044 458 0414

Lisätietoja englanniksi:
Robert Giori, CFO Atea ASA, +47 934 09 188
Andreas Antonsen, Director of Corporate Responsibility, +46 722 44 87 84

Atea-konserni
Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on yli 8 000 työntekijää 88 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 3,0 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. https://www.atea.fi