Atean Q2 Suomessa: Kärkipaikka IT-ulkoistuspalvelujen asiakastyytyväisyydessä

Atea Finlandin palveluliiketoiminta jatkoi kasvuaan vuoden toisella neljänneksellä tuoteliiketoiminnan pysyessä lähes ennallaan. Kehityspanostukset IT-ulkoistuspalveluihin ja vastuullisuuteen toivat Atealle tunnustusta.

Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen
Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen Atea Finland

Atea Finlandin huhti–kesäkuun 2024 liikevaihto oli 113,8 miljoonaa euroa, ja se pieneni 0,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Liikevoitto (EBIT) oli 3,4 miljoonaa euroa, ja se laski 11,1 prosenttia.

Atea Finlandin palveluliiketoiminta kasvoi toisen kvartaalin aikana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Tuoteliiketoiminnan osalta palattiin tilanteeseen, jossa aiempien vuosien toimitushaasteiden nostamat tilauskannat ovat normalisoituneet.

”Alkuvuosi tarjosi meille sekä haasteita että menestystä. Olemme erittäin iloisia saamastamme hyvästä asiakaspalautteesta. Pitkällinen panostuksemme IT-ulkoistuspalveluihin näkyi esimerkiksi Whitelane Researchin vuosittaisessa tutkimuksessa, jonka mukaan olemme Suomen IT-ulkoistusmarkkinoiden asiakastyytyväisyyden jaetulla kärkipaikalla. Meille on erittäin tärkeää myös se, että olemme voineet jatkaa uusien työntekijöiden rekrytoimista alkuvuoden aikana”, Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

Näillä it-kumppaneilla on tyytyväisimmät asiakkaat Suomessa | Tivi

Atean panostus vastuullisuustyöhön keräsi jälleen tunnustusta, kun konserni sai viidennen kerran peräkkäin EcoVadiksen korkeimman eli platinaluokituksen ympäristö- ja yhteiskuntavastuutyöstään. Vastuullisuusarvioitsija EcoVadis on arvioinut maailmanlaajuisesti 130 000 yritystä ja antoi platinaluokituksen niistä vain parhaalle yhdelle prosentille.

Atealle viides EcoVadis-platinaluokitus | Atea

”Olemme ylpeitä paikastamme yhden prosentin kärkijoukossa. Tänä vuonna emme ainoastaan säilyttäneet entuudestaan korkeita pistemääriä ympäristöstä ja etiikasta, vaan myös paransimme luokitustamme työ- ja ihmisoikeuksissa sekä kestävissä hankinnoissa”, Juha Sihvonen kertoo.

Atea-konsernin Q2/2024 ja IFRS15:n mukainen raportointi

Atea-konserni käyttää taloudellisessa raportoinnissaan IFRS15:n mukaista liikevaihdon kirjaustapaa agentti-/päämiestulkinnan mukaisesti. Suomen tilinpäätöksessään Atea noudattaa suomalaista kirjanpitokäytäntöä.

Atea-konsernin Q2/2024

• IFRS15:n mukainen laskutus: 1 269,4 miljoonaa euroa (muutos 0,0 % vuoden 2023 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 725,1 miljoonaa euroa (-5,5 %)
  • Liikevoitto (EBIT): 21,0 miljoonaa euroa (-16,6 %)

Atea Finlandin Q2/2024

• IFRS15:n mukainen laskutus: 113,8 miljoonaa euroa (-0,1 % vuoden 2023 vastaavasta ajankohdasta)
  • IFRS15:n mukainen liikevaihto: 84,8 miljoonaa euroa (-2,9 %)

Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen

Atea

Atea Finland on IT-palvelutalo, joka auttaa asiakkaitaan luomaan tuottavamman ja mielekkäämmän työympäristön – rakennamme Suomea tietotekniikalla. Olemme toimineet Suomessa yli 30 vuotta, ja meillä on yli 700 ammattilaista luomassa joustavia ja tuottavia IT-ympäristön ratkaisuja ja palveluja.

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on yli 8 000 työntekijää 88 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 3,0 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. https://www.atea.fi