Saint-Gobain Architecture Student -kilpailun 2024 voittajat

224 yliopistoa 29 eri maasta osallistui 19. kerran järjestettyyn Saint-Gobainin arkkitehtiopiskelijoiden kilpailuun. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin Suomessa ja kohteena oli Helsingin Viikissä sijaitseva alue, jonne opiskelijat ympäri maailmaa ideoivat ratkaisuja. Voittajat julkistettiin kesäkuussa Saint-Gobainin järjestämässä tapahtumassa Helsingissä.

Saint-Gobain Architecture Student -kilpailun 2024 voittajat vasemmalta oikealle: Pedro Tiago Caspar, Joao Henriques, Francisco Ferreira. Saint-Gobain Finland Oy

Saint-Gobainin arkkitehtiopiskelijoille suunnattu kilpailu, Architecture Student Contest, järjestettiin tänä vuonna tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin kanssa. Opiskelijat kehittivät rakennusideoita ja -ratkaisuja Helsingin yliopiston Viikin kampuksen Gardenian alueelle. Kilpailutehtävässä tuli muun muassa suunnitella väliaikaisia asuntoja tutkijoille sekä pysyviä asuntoja opiskelijoille ja perheille. Tehtävässä täytyi huomioida kestävä uudis- ja korjausrakentaminen ja alueelle tärkeät luontoarvot.

"Me Saint-Gobainilla olemme vakuuttuneita siitä, että arkkitehtuuri yhdessä rakentamisen kanssa voi tarjota strategisia vastauksia ilmastonmuutoksen, resurssipulan ja kaupungistumisen asettamiin haasteisiin. Arkkitehdit ovat mukana kehittämässä kestäviä asuinpaikkoja, joilla varmistetaan korkea elämänlaatu ja resurssitehokkaat, ympäristöä kunnioittavat rakennusratkaisut. He voivat vaikuttaa merkittävästi, kun vuonna 2050 seitsemän kymmenestä ihmisestä asuu kaupungeissa, ja 80 % nykyisistä rakennuksista on edelleen olemassa. Tuomaristo ja minä olimme iloisia tavatessamme tulevia arkkitehteja, joiden projekteilla on ihmisten elinympäristöä parantava vaikutus ja pienempi jalanjälki planeetalle", sanoo Saint-Gobainin puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Benoit Bazin.

Jo kaksi vuosikymmentä innovaatioita

Vuoden 2024 arkkitehtiopiskelijoiden kilpailu oli erityinen: kilpailu lanseerattiin Serbiassa vuonna 2004, ja nyt se juhli 20. toimintavuottaan. Koko sukupolvi opiskelijoita on nyt osallistunut kilpailuun ja muokkaa kestävän arkkitehtuurin tulevaisuutta tehdäkseen maailmasta paremman kodin.

“Yliopistot kouluttavat tulevia sukupolvia ja opiskelijat rakentavat jo tulevaisuutta. Ideakilpailun tavoitteena on suunnitella energiatehokkaita ja vähähiilisiä rakennuksia, jotka tarjoavat käyttäjilleen toimivan ja miellyttävän elinympäristön ja parempia tiloja elämän eri tarkoituksiin – kaikkialla maailmassa”, kertoo Saint-Gobain Finlandin suunnittelijapalvelun myyntipäällikkö Mikael Nyholm.

Vuosi vuodelta kilpailun projekteissa painotetaan enemmän ympäristö- ja ilmastoasioita, kuten elinkaarianalyysia eli rakennusten elinkaaren hiilipäästölaskentaa, toiminnallisuuden ja käyttäjien tarpeisiin vastaamisen ohella.

“Viikin alue on huikean monimuotoinen ja maailman pääkaupunkien mittakaavassa ainutlaatuinen yhteydessään lähiluontoon ja kehittyvään entistä kestävämpään kaupunkiympäristöön. On ollut mielenkiintoista nähdä, miten opiskelijat toteuttivat suunnitelmissaan kilpailutehtävään nivotut ilmasto- ja kiertotaloustavoitteet”, sanoo Saint-Gobain Finlandin markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Anne Kaiser.

“Isännöimme innoissamme tätä kilpailua, joka tarjoaa meille ja kilpailuun osallistuville opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kurkistaa yhdessä tulevaisuuteen. Investointimme kestävän kehityksen projekteihin korostavat sitoutumistamme vastuulliseen rakentamiseen, ja tämä kilpailu on erinomainen alusta tätä visiota tukeville innovaatioille. Lisäksi kilpailu toimii merkittävänä verkostoitumismahdollisuutena, jossa opiskelijat, yliopistot, kaupungit ja Saint-Gobain voivat yhdessä edistää kestävämpää arkkitehtuuria ja rakentamista luoden samalla uusia yhteistyömahdollisuuksia”, kertoo Saint-Gobain Finland Oy:n toimitusjohtaja Olli Nikula.

Vuoden 2024 Architecture Student -kilpailun voittajat

1. palkinto: Sieni Park, Portugali
Sieni Park perustuu suomalaiseen kulttuuriin ja sen yhteisöllisyyteen. Projekti luo Viikkiin rauhallisen pakopaikan, jossa yhdistyvät alueen kodit, työpaikat ja yliopiston kampus. Sieni Park yhdistää vanhat ja uudet rakennukset kokonaisuudeksi, jossa on kolme keskeistä peruspilaria: kestävyys, innovaatio ja hyvinvointi. Näin syntyy futuristinen, pitkäikäinen ja vähäenerginen projekti, joka kunnioittaa ja rakentaa paikallisen ekotietoisen rakentamisen perinteitä.

2. palkinto: Rurban Habitat, Puola
Rurban Habitat esittää vision kiertotalousarkkitehtuurista Helsingin esikaupunkialueella. 'Tutki, vähennä, käytä uudelleen, tuota ja integroi' -lähestymistapaa noudattaen konsepti kunnioittaa olemassa olevaa ympäristöä ja hyödyntää perinteisiä ja passiivisia ratkaisuja. Ydintalojen modulaarinen suunnittelu edistää muuntojoustavuutta, esivalmistusta ja uusiutuvan energian tuotantoa.

3. palkinto: From Boundary to Gateway, Etelä-Korea
From Boundary to Gateway tarjoaa alueen asukkaille ja vierailijoille luontoystävällisiä kokemuksia. Se tuo Suomen luonnonvalon ja ympäristön sisätiloihin. Projektissa uudisrakennus kunnioittaa alkuperäistä topografiaa ja alueella sijaitsevaa suojeltua museota käytetään ulkonäyttelyihin. Kaikki rakennukset ja virkistysalueet ohjaavat ihmisiä luontoon.
Opiskelijapalkinto: Eco-Habitat: Greenhouse Dorms and Urban micro climate, Libanon
Greenhouse Dorms and Urban micro climate yhdistää Helsingin maalaistaloperinnön moderneihin kaupunkielementteihin sekä sisällyttää perinteiset muodot ja kasvihuoneen passiiviseen aurinkolämmitykseen. Projekti pyrkii luomaan viihtyisän mikroilmaston asukkaille itsenäisen kaupunkimallina, jossa asuinkorttelit, vesiviljelyjärjestelmät, puutarhat, jätehuolto ja muut alueen osat muodostavat suljetun kiertojärjestelmän. Mukana on myös palveluita kuten kirjasto ja lintutorni, ja kokonaisuus tarjoaa monipuolisen suunnitelman kestäville kaupungeille.

Opettajapalkinto: Viikki - The Edu-Buoyancity, Malesia
Viikki - The Edu-Buoyancity huomio Suomessa kasvavan huolen tulvista luomalla urbaanin nosteen (eng. buoyancy), jossa on järven päälle suunniteltuja asuntoja biosuunnittelun opiskelijoille. Opiskelijayhteisöä verrataan kelluviin kaupunkinomadeihin, ja asunnot on suunniteltu edistämään vuorovaikutusta yhteisön ja luonnon välillä. Ne tarjoavat ainutlaatuisen oppimiskokemuksen ja pyrkivät toimimaan resilienssin mallina Suomessa.

Kutsu medialle: Tervetuloa Hyvinkään tehtaillemme kuulemaan Saint-Gobainin laitosinvestoinneista, uudesta liiketoiminnasta sekä tutustumaan upouuteen Chryso - tuotantolaitokseen ja ISOVERin lasivillatehtaaseen tiistaina 11.6. klo 14.0031.5.2024 08:10:00 EEST | Kutsu

Hyvinkään tehdasvierailu tarjoaa tuoreimmat tiedot siitä, kuinka yksi maailman merkittävimmistä rakennusmateriaalien valmistajista edistää paikallisesti Suomessa rakennetun ympäristön vähähiilistymistä kiertotaloutta unohtamatta. Ilmoittaudu tilaisuuteen 6.6. mennessä.