FPA:s strategiska framtidsöversikt ger riktningen för hur tjänsterna inom den sociala tryggheten ska ledas och utvecklas
FPA:s nya strategiska framtidsöversikt visar hur FPA önskar utveckla sina tjänster och sin verksamhet under de närmaste tio åren. I målsättningarna betonas digitala tjänster och deras orientering utifrån livssituation.
Den strategiska framtidsöversikten är ett nytt redskap för den strategiska ledningen på FPA och den används för att beskriva FPA:s målbild under ett längre tidsspann. FPA:s styrelse godkände den strategiska framtidsöversikten på sitt möte den 13 juni 2024.
– Framtidsöversikten tar upp ämnen som vi på FPA aktivt vill arbeta med, konstaterar FPA:s strategidirektör Heli Korhola.
Digitala tjänster som utgår från livssituationen
Framtidsöversikten beskriver vad FPA eftersträvar inom olika områden. Områdena omfattar kunder, tjänster och verksamhet, teknologi och data, personal, kultur och kunskap, ekonomi, samarbetspartner samt ekosystem.
FPA vill vara en föregångare när det gäller kundorientering och en stark aktör i det sociala trygghetssystemet. På så sätt skapar man värde inte bara för kunderna utan för hela samhället.
– Vårt mål är att tjänsterna ska skräddarsys utifrån de behov som kunderna har i olika livssituationer. Tjänsterna ska vara rätt riktade, digitala och effektiva, sammanfattar FPA:s generaldirektör Outi Antila.
– I FPA:s kundservice och förmånsarbete kommer man i framtiden att, inom lagstiftningens ramar, i allt större utsträckning ta till vara de möjligheter som modern teknologi ger, fortsätter Antila.
– Siktet för automationsgraden i vår verksamhet är inställt på 70–80 procent, då den för närvarande ligger på 40 procent. Det här kräver märkbara investeringar i våra IT-system, som genomförs inom ramen för Eepos-programmet. Vi satsar förstås också på kompetensutveckling för våra anställda, kompletterar Antila.
Verksamhetsmiljön inverkar på hur framtidsöversikten realiseras
Vid beredningen av den strategiska framtidsöversikten har man utnyttjat prognostiserings- och framtidsinformation som kontinuerligt produceras på FPA.
Genomförandet av framtidsöversikten påverkas av osäkerhetsfaktorer i verksamhetsmiljön, till exempel politiska strömningar och ett hurdant samhälle som byggs upp. Genomförandet påverkas också av i vilken mån den sociala tryggheten kommer att förenklas.
Under en period på tio år kan FPA:s uppgifter och roll inom den sociala tryggheten ändras.
– Kommer FPA att få nya uppgifter och kommer det att ställas nya förväntningar på FPA? Vilken är Kanta-tjänsternas roll när det gäller social- och hälsovårdens lösningar på riksnivå? Det här är något vi funderar på när vi utvecklar vår verksamhet med sikte på framtidens behov, summerar Antila.
Bilder
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Studerande kan lyfta mer i studielån från och med augusti4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Beloppet av statsgarantin för studielån höjs i augusti 2024. Dessutom utökas antalet gånger då personer som studerar i Finland kan lyfta sitt studielån. Den första posten av studielånet för det kommande läsåret kan lyftas på banken från den 1 augusti.
Opintolainaa voi nostaa aiempaa enemmän elokuusta alkaen4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Opintolainan valtiontakauksen määrät suurenevat elokuussa 2024. Lisäksi nostokertojen lukumäärät kasvavat Suomessa opiskelevilla. Tulevan lukuvuoden ensimmäisen lainaerän voi nostaa pankista elokuun alusta alkaen.
A larger amount of student loan can be taken out starting from August4.7.2024 11:18:30 EEST | Press release
The government guarantees for student loans will rise in August 2024. In addition, the number of disbursements will also increase for students who study in Finland. The first loan disbursement for the upcoming academic year can be taken out starting from the beginning of August.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum