Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Strateginen tulevaisuuskuva on uusi osa Kelan strategista johtamista, ja sillä kuvataan Kelan tavoitetilaa pitkällä aikavälillä. Kelan hallitus hyväksyi strategisen tulevaisuuskuvan kokouksessaan 13.6.2024.
– Tulevaisuuskuvaan on valittu asioita, joita haluamme Kelassa aktiivisesti tavoitella, kiteyttää Kelan strategiajohtaja Heli Korhola.
Elämäntilannelähtöistä digitaalista palvelua
Tulevaisuuskuvassa kuvataan, mitä Kela tavoittelee eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat asiakkaat, palvelu ja toiminta, teknologia ja tieto, henkilöstö, kulttuuri ja osaaminen, talous, kumppanit sekä ekosysteemi.
Kela haluaa olla asiakaslähtöisyyden edelläkävijä ja vahva toimija sosiaaliturvajärjestelmässä. Näin tuotetaan arvoa asiakkaiden lisäksi koko yhteiskunnalle.
– Tavoitteemme on, että palvelut räätälöidään asiakkaan elämäntilanteen tarpeisiin. Palvelut ovat oikein kohdentuvia, digitaalisia ja tehokkaita, tiivistää Kelan pääjohtaja Outi Antila.
– Kelan asiakaspalvelussa ja etuustyössä hyödynnetään tulevaisuudessa säädösten sallimissa rajoissa nykyistä enemmän modernien teknologioiden suomia mahdollisuuksia, Antila jatkaa.
– Tulevaisuudessa Kelan toiminnan automaatioasteeksi tavoitellaan 70–80 %, kun se tällä hetkellä on 40 %. Tämä vaatii Kelalta merkittäviä investointeja IT-järjestelmiin, jotka toteutetaan Eepos-ohjelman puitteissa. Panostamme tietysti myös osaamisen kehittämiseen, jota kelalaisilta tullaan tarvitsemaan, Antila täydentää.
Toimintaympäristö vaikuttaa tulevaisuuskuvan toteutumiseen
Strategisen tulevaisuuskuvan valmistelussa on hyödynnetty ennakointi- ja tulevaisuustietoa, jota Kelassa jatkuvasti tuotetaan.
Tulevaisuuskuvan toteutumiseen vaikuttavat toimintaympäristön epävarmuustekijät, kuten politiikan virtaukset ja se, millaiseksi yhteiskuntaa rakennetaan. Toteutumiseen vaikuttaa myös se, miten paljon sosiaaliturva yksinkertaistuu.
Kymmenen vuoden aikana Kelan tehtävät ja rooli osana sosiaaliturvan kokonaisuutta voivat olla muutoksessa.
– Osoitetaanko Kelalle uusia tehtäviä ja odotuksia? Millainen merkitys Kanta-palveluilla on osana sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia ratkaisuja? Näitä pohdimme, kun kehitämme toimintaamme tulevaisuuden tarpeisiin, Antila summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli KorholaStrategiajohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Outi AntilaPääjohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKuvat
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70359568/e3a8fade-1c96-42d0-9136-6f4e4395c68f-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Studerande kan lyfta mer i studielån från och med augusti4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Beloppet av statsgarantin för studielån höjs i augusti 2024. Dessutom utökas antalet gånger då personer som studerar i Finland kan lyfta sitt studielån. Den första posten av studielånet för det kommande läsåret kan lyftas på banken från den 1 augusti.
Opintolainaa voi nostaa aiempaa enemmän elokuusta alkaen4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Opintolainan valtiontakauksen määrät suurenevat elokuussa 2024. Lisäksi nostokertojen lukumäärät kasvavat Suomessa opiskelevilla. Tulevan lukuvuoden ensimmäisen lainaerän voi nostaa pankista elokuun alusta alkaen.
A larger amount of student loan can be taken out starting from August4.7.2024 11:18:30 EEST | Press release
The government guarantees for student loans will rise in August 2024. In addition, the number of disbursements will also increase for students who study in Finland. The first loan disbursement for the upcoming academic year can be taken out starting from the beginning of August.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme