Suomen Lähetysseura

Kirkkojen johtajat kymmenistä kehittyvistä maista matkustavat elokuussa Helsinkiin – Suomen Lähetysseura kuuntelee toiveita yhteistyöstä

Elokuun lopussa Helsinkiin saapuu Lähetysseuran yhteistyökumppaneita 21 maasta. Kyseessä on viiden vuoden välein järjestettävä kumppanuuskonsultaatio, jossa kehittyvien maiden kirkkojen ja kehitysjärjestöjen johtajat antavat palautetta ja kertovat toiveita tulevasta yhteistyöstä.

Lähetysseuralaisia ja kumppaneita istumassa saman pöydän ääressä.
Edellinen kumppanuuskonsultaatio järjestettiin vuonna 2019. Kirsi Elo Suomen Lähetysseura

Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhialan mukaan kumppanuussuhteet ovat muuttuneet ajan myötä ja ovat muutoksessa edelleen.

”Vuoropuhelussa kehitämme yhdessä rakenteita ja toimintatapoja, jotka mahdollistavat yhteistyökumppaneiden osallistumisen entistä enemmän Lähetysseuran työn ohjaamiseen. Samalla opimme toinen toisiltamme, vahvistamme yhteistyömme arvopohjaa ja määrittelemme yhteisiä tavoitteita”, Parhiala sanoo.

Kumppanuuskonsultaatiota on valmisteltu laajoissa alueellisissa kumppanuuskuulemisissa.

Elokuussa vieraita tulee Angolasta, Botswanasta, Namibiasta, Etiopiasta, Tansaniasta, Senegalista, Kambodžasta, Thaimaasta, Myanmarista, Hongkongista, Taiwanista, Lähi-idästä, Nepalista, Pakistanista, Boliviasta, Kolumbiasta, Venezuelasta, Keniasta, Etelä-Afrikasta ja Zimbabwesta.

Mukana on sekä pienten evankelis-luterilaisten kirkkojen edustajia että työntekijöitä maailman suurimmasta luterilaisesta kirkosta, eli etiopialaisesta Mekane Yesus -kirkosta.

Järjestöistä paikalle saapuu esimerkiksi nepalilainen Sahas, joka tekee suomalaisten tuella ilmastotyötä, ja Israelissa toimiva rauhankasvatuskeskus Rossing Center.

”Vuoropuhelu on kumppanuutemme keskeinen menetelmä. Ainutlaatuista on kuitenkin se, että voimme tavata näin laajalla joukolla kasvokkain. Tätä on odotettu”, sanoo Pauliina Parhiala.

Kansainväliset kumppanit kokoontuvat Helsingissä Lähetysseuran kanssa 24.–26. elokuuta. Moni heistä jatkaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kumppanuuskonsultaatiossa 26.-30. elokuuta ja matkustaa sen jälkeen vierailuille seurakuntiin eri puolille Suomea.

Ylöjärven seurakunnan viestintäpäällikkö Sakari Vanhanen saa seurakuntaansa vieraaksi Kolumbian kirkon piispan Atahualpa Hernandezin

“Lähetystyö saa kasvot, kun voimme puolin ja toisin tutustua, jakaa elämäntarinoita ja uskoa. Tämänkaltaiset vierailut konkretisoivat paikallisseurakunnassa sitä, kuinka olemme yhdessä osa maailmanlaajaa Kristuksen kirkkoa”, Vanhanen sanoo.

Lähetysseuralaisia ja kumppaneita istumassa saman pöydän ääressä.
Edellinen kumppanuuskonsultaatio järjestettiin vuonna 2019.
Lataa

Suomen Lähetysseura on kirkon kansainvälisen työn järjestö ja yksi Suomen suurimmista kehitysjärjestöistä. Lähetysseura tekee lähetystyötä, kehitysyhteistyötä, rauhantyötä ja humanitaarista työtä 24 maassa ympäri maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Lähetysseura

Puhelimen käyttö voi olla kohtalokasta Myanmarissa18.6.2024 13:15:50 EEST | Tiedote

Myanmarin sotilasvallankaappauksen aikaan puhelimet olivat tärkeitä juntan vastaisten mielenosoituksien suunnittelussa. Nyt aktivistit eivät uskalla pitää puhelinta mukanaan eikä mielenosoituksia voi enää järjestää kaduilla. Armeija tappaa omia kansalaisiaan, ja maan tilanne luisuu koko ajan huonompaan suuntaan, kertovat Suomessa vierailleet Lähetysseuran yhteistyökumppanit Myanmarista. Lähetysseura on lähettänyt pahentuneen tilanteen takia alueelle humanitaarista apua.

”Kehitysyhteistyöleikkaukset ovat turvallisuusriski” – Lähetysseuran toiminnanjohtaja kritisoi hallituksen kehysriihipäätöstä16.4.2024 17:10:41 EEST | Tiedote

Suomen hallitus päätti kehysriihessä vuosittaisista 50 miljoonan euron lisäleikkauksista kehitysyhteistyöhön ja jo päätettyjen leikkausten aikaistamisesta. Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala pitää leikkauksia hyvin hankalina maailman köyhimpien kannalta ja näkee leikkauksilla vaikutuksia myös turvallisuuteen.