Inarin Juutuavaaran kaava-alueelle rakennetaan valokuituvalmius

Valokuitunen rakennuttaa Inarin kunnan 17 tontille Juutuavaaran kaava-alueelle valokuituvalmiuden. Valokuituvalmius rakennetaan muun alueen infran yhteydessä eli samalla, kun sähkö, vesi ja viemäröinti rakennetaan.

Kuidun puhaltaminen jakokaapilla.

Valokuitunen ja Inarin kunta ovat sopineet valokuituverkon rakentamisesta uudelle tonttialueelle Juutuavaarassa. Kunnan omistamille 17 tontille rakennetaan muun alueen infrastruktuurin yhteydessä valokuituvalmis, ja aikanaan tontille rakentuvien talojen asukkaiden on helppo ottaa valokuitu käyttöön. Kun valmius alueelle on rakennettu, Valokuitunen rakentaa lopuksi runkoyhteyden, joka kytkee tonttialueen kodit valtakunnalliseen Avoin Kuitu -verkkoon.

- Kun valmius rakennetaan samassa yhteydessä muun infran kanssa, minimoimme rakentamisesta koituvat haitat ja nopeutamme valokuidun käyttöönottoa. Aikanaan uudet asukkaat pääsevät heti hyödyntämään toimivaa tietoliikenneyhteyttä, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto kertoo.

Inarin kunnassa hyvien tietoliikenneyhteyksien uskotaan parantavan alueen elinvoimaisuutta ja houkuttelevan uusia asukkaita. Nykyinen digiarki vaatii hyviä ja luotettavia yhteyksiä.

- Pohjoisessa eläminen ja etätöidenkin teko sujuu, kun yhteydet pelaavat moitteettomasti. Näemme tonttien valokuituvalmiuden tärkeänä tekijänä uusien ja nykyisten asukkaiden arjen toimivuuden parantamisessa, Inarin kunnan tekninen johtaja Reetta-Mari Tammela kertoo.

Valokuitunen rakentaa avointa valokuituverkkoa, jossa valokuituyhteyden nettiliittymä tilataan erikseen verkon palvelutarjonnasta. Palvelut ovat aina kilpailutettavissa eikä asiakkaan tarvitse sitoutua vain yhteen toimijaan.

Tohmajärven elinvoimaan parannusta valokuituinfralla – yhteyden piiriin lähes 700 kotitaloutta Kemiessä25.6.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Valokuitunen rakentaa tänä vuonna Tohmajärvelle ensimmäistä avointa valokuituverkkoaan. Valokuitunen ja Tohmajärven kunnan omistama vuokrataloyhtiö ovat sopineet verkon rakentamisesta vuokrahuoneistoihin, lisäksi verkkoa rakennetaan markkinaehtoisesti muualle Kemieen. Kaiken kaikkiaan lähes 700 tohmajärveläistä kotitaloutta ja yritystä tulee avoimen valokuituverkon piiriin.