Yrittäjägallup: Pk-yritysten työvoimapula on hellittänyt

Osaajapula on alimmillaan sitten vuoden 2020 alun, kertoo tuore Yrittäjägallup.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers.

Työvoimapula on hellittänyt selvästi, kertoo tuore Yrittäjägallup. 32 prosenttia Yrittäjägallupiin vastanneista pk-yrityksistä kertoo, että niillä on ollut vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa. Määrä on alimmillaan Yrittäjägallupien aikana sitten tammikuun 2020.

Vielä huhtikuussa 2024 37 prosenttia pk-yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Tammikuussa 2020 osuus oli 46 prosenttia.

Yrittäjägallupiin vastasi 3.–12. kesäkuuta 1 080 mikro- ja pk-yritysten edustajaa.

Hankalinta yli 10 työllistävillä ja teollisuudessa

Eniten vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa on yli kymmenen työllistävissä yrityksissä (57 prosenttia vastaajista) ja teollisuudessa (50 prosenttia). Alueellisesti vaikeuksia on vähiten Uudellamaalla. Juuri tällä hetkellä rekrytointivaikeuksista raportoi joka viides pk-yritys.

– Tuloksissa näkyy selkeästi työmarkkinoiden ja yritysten tilanteen pehmentyminen. Kun markkinat eivät vedä, työvoimaa tarvitaan vähemmän. Toisaalta heikentyneestä tilanteesta huolimatta joka kolmannella yrityksellä on ollut vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa ja juuri nyt työvoimaa tarvitsisi joka viides yritys. Erityisesti ongelmia on teollisuudessa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

– Siksi yritykset odottavat määrätietoisia toimia, jotka kannustavat töihin ja helpottavat työnantajayrityksiä ottamaan ihmisiä töihin. Myös työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan.

Osaajapula on monelle kasvun este

Osaavan työvoiman puute on ollut kasvun este 22 prosentille yrityksistä. Myös tämä osuus on pienin sitten tammikuun 2020, jolloin asiaa kysyttiin ensimmäisen kerran Yrittäjägallupissa, ja osuus oli korkeimmillaan (30 prosenttia).

Osaavan työvoiman puute on ollut kasvun este eniten yli kymmenen henkilöä työllistäville yrityksille (41 prosenttia) ja teollisuusyrityksille (38 prosenttia). Alueellisesti työvoimapula on rajoittanut kasvua useimmiten Itä-Suomessa (31 prosenttia).

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Näin kysyttiin
Yrittäjien Verianilla teettämään tutkimukseen vastasi 1 080 pk-yritysten edustajaa 3.−12.6.2024.
Tutkimustulosten luottamusväli on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätiedot: Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, 040 504 1944

Yrittäjiltä kiitosta ja kritiikkiä paikallisen sopimisen esitysluonnoksesta – ”Tehty kummallisia muutoksia”28.6.2024 14:32:25 EEST | Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö on lähettänyt lainsäädännön arviointineuvostolle paikallista sopimista edistävän hallituksen esitysluonnoksen. – Esityksessä on hyvää, mutta toisaalta jatkovalmistelussa siihen on tehty kummallisia muutoksia, jotka tekevät paikallisesta sopimisesta tarpeettoman vaikeaa pienissä yrityksissä, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.