Daniel O’Shaughnessy palaa HJK:hon

Michael Boamahille jatkosopimus, Andreas Vaher siirtyy FC Floraan.

Kuva: HJK / Eemil Kari

HJK:n keskuspuolustusrintamalla tapahtuu. Seuran vuoden 2021 mestarikapteeni, toppari Daniel O’Shaughnessy, palaa Klubiin tämän ja ensi kauden kattavalla sopimuksella.

Lisäksi toppareista Michael Boamah on tehnyt HJK:n kanssa kaudet 2025–2026 kattavan jatkosopimuksen, ja Andreas Vaher on siirtynyt Viron hallitsevan mestarin FC Floran riveihin.

Daniel O’Shaughnessy siirtyi HJK:sta Saksan 2. Bundesliigaan Karlsruheen kauden 2021 jälkeen. Alku oli Saksassa lupaava: Vaikka “Dani” tuli joukkueeseen kesken kauden, hän pelasi heti 15 ottelua 2. Bundeksessa.

Kesällä 2022 alkoi kuitenkin vammakierre. Huuhkajien luottotopparin pohjeluu murtui maaottelussa, ja sen jälkeen edessä olivat lonkkavaivat, jotka pakottivat puolustajan kahteen leikkaukseen.

– Kuntoutuksessa meni tietenkin pidempään kuin toivoin, mutta nyt tuntuu hyvältä. On kiva olla taas täällä, ja innolla odotan, että pääsen taas pelaamaan, O’Shaughnessy myhäilee.

29-vuotias toppari on ehtinyt harjoitella Klubin mukana runsaat kaksi viikkoa.

– Treeneissä on ollut hyvä meininki. Tulokset ovat olleet hyviä, ja siten fiilis joukkueessakin hyvä. Sitä lähdetään jatkamaan. Oma kroppa tuntuu hyvältä, ja heti kun valmentajat näkevät, että pystyn auttamaan jengiä, olen valmis pelaamaan. Eli toivottavasti mahdollisimman nopeasti.

Joukkueen valmennus on parissa viikossa nähnyt O’Shaughnessyn johtajaominaisuuksien olevan ennallaan: Joona Toivio jatkaa kapteenina, mutta O’Shaughnessy nousee Lucas Lingmanin ja Jesse Östin rinnalle osaksi kapteenistoa.

Kahden ja puolen vuoden takaisista pelaajista joukkueessa on jäljellä muutamia: Lingman, Santeri Hostikka, Atom, Anthony Olusanya sekä Kevin Kouassivi-Benissan

– Mutta lähes kaikki olivat tuttuja jotain kautta, ja treeneissä olen oppinut nyt tuntemaan loputkin, O’Shaughnessy kertoo.

– Ja olen katsonut lähdön jälkeenkin käytännössä kaikki pelit. Enimmäkseen Ruudusta, mutta viime vuonna olin kuntouttamassa Suomessa, ja silloin seurasin pelejä myös Boltilla. Ja Frankfurtissakin olin viime syksynä (Konferenssiliigan pelissä) katsomossa, “Dani” hymyilee.

O’Shaughnessy aloitti jalkapallon synnyinkaupunkinsa Riihimäen Nappulaseurassa. Sen jälkeen ensimmäiset junnuvuodet vierähtivät Hongassa, ja Klubiin “DOS” siirtyi 14-vuotiaana. 16-vuotiaana hän oli jo Klubi 04:n runkopelaajia Kakkosessa vuonna 2011.

Käytyään useammankin englantilaisen suurseuran testissä O’Shaughnessy siirtyi 17-vuotiaana kahdeksi kaudeksi Ranskan Metziin (2012–2014), josta matka jatkui Englantiin Brentfordiin (2014–2016. Molemmissa seuroissa vastuuta tuli reserveissä ja lainapesteillä. Kesällä 2016 vuorossa oli siirto Englannin League Twon Cheltenhamiin, jossa vierähti puolitoista vuotta.

Tammikuussa 2018 vuorossa oli paluu Klubiin ja edessä neljä menestyksekästä vuotta (3 Suomen mestaruutta ja Suomen Cupin voitto).

Nyt vuorossa on paluu, osa 2 – ja toivottavasti jälleen menestyksekkäitä vuosia.

Daniel O’Shaughnessy palaa HJK:hon
Daniel O’Shaughnessy on ehtinyt treenata HJK:n kanssa runsaat kaksi viikkoa