Työttömyys jatkaa voimakasta laskuaan

YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyys laski kesäkuussa 1,4 prosenttiyksikköä. Työttömyyden lasku oli nopeinta sitten kevään 2022.

Työttömyyden lasku oli kesäkuussa nopeinta kevään 2022 jälkeen.

YTK Työttömyyskassan jäsenistön työttömyysaste oli kesäkuussa 6,0 %. Suomen suurimman kassan jäsenten työttömyys laski toukokuun luvusta 1,4 prosenttiyksikköä. Työttömyyden lasku oli nopeinta kevään 2022 jälkeen.

Työttömyys väheni kaikissa ikäryhmissä. 56–68-vuotiaiden ja 17–30-vuotiaiden työttömyys laski peräti 1,7 prosenttiyksikköä. 31–55-vuotiailla muutos oli 1,3 prosenttiyksikköä. Suhteessa eniten laski 17–30-vuotiaiden työttömyys, joka väheni 25,4 %.

“Työttömyys on nyt hyvin lähellä vuodentakaisia lukuja. Tämä on toivottu muutos, sillä koko kevät mentiin selvästi viime vuoden tason yläpuolella”, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Miesten työttömyys laski edelleen selvästi naisten työttömyyttä nopeammin. Miehillä pudotusta tuli 1,9 prosenttiyksikköä, naisilla puolestaan 0,7 prosenttiyksikköä.

mittari

toukokuu

kesäkuu

muutos prosentteina

YTK:n jäsenten työttömyys

-18,9 %

Naisten työttömyys

-11,7 %

Miesten työttömyys

-23,5 %

17–30-vuotiaat

-25,4 %

31–55-vuotiaat

-20,6 %

56–68-vuotiaat

-14,0 %

Maksetut päivärahat

66 956 303 €

54 626 855 € -18,4 %

Yli 18 prosentin pudotus päivärahamenoissa

YTK Työttömyyskassa maksoi kesäkuussa päivärahoja yhteensä 54 626 855 euroa. Toukokuussa päivärahoja maksettiin 66 956 303 euroa. Päivärahojen summa laski siis kesäkuussa 18,4 % toukokuuhun verrattuna.

“Maksoimme vielä huhtikuussa yli 79 miljoonaa euroa päivärahoja. Kesäkuussa maksumme olivat noin 25 miljoonaa euroa tätä vähemmän. Osa etuusmenojen vähentymisestä johtuu lakimuutoksista, eikä työttömyys vielä ole matalalla, mutta suunta etuusmenoissa on nyt hyvä”, Auli Hänninen toteaa.

Ajantasaiset tiedot YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyydestä sekä vertailtavan datan löydät osoitteesta YTKBarometri.fi. Data sisältää muun muassa tietoa työttömyysasteista eri ikäryhmissä, sukupuolten välisistä eroista työttömyydessä, sekä työttömyyden kehityksestä eri kuukausina ja vuosina. Dataa voi tarkastella myös alueellisesti ja kaupunkien perusteella.

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi