Kokoomuksen Kauma: Puolustusvoimien on otettava opiksi onnettomuuksista ja parannettava varusmiespalveluksen turvallisuutta

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kesän 2024 alokkaat aloittavat 8. heinäkuuta palveluksensa. Kokoomuksen eduskuntaryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Kauma vaatii puolustusvoimilta tehokkaampia toimia asepalvelusturvallisuuden parantamiseksi, jotta uusilla alokkailla olisi varmuus harjoitusten turvallisuudesta. Kauma on jättänyt kirjallisen kysymyksen aiheesta.

Lokakuun 2023 alussa Uudenmaan prikaatissa sattui Dragsvikin rannikkojääkäritutkinnon yhteydessä vakava onnettomuus, jossa useita varusmiehiä joutui veden varaan ja yksi varusmies toimitetiin elvytystoimenpiteiden jälkeen sairaalaan jatkohoitoihin.

”Tilastoista käy ilmi, että puolustusvoimissa tapahtuu säännöllisin väliajoin vakavia onnettomuuksia, joissa varusmiehiä loukkaantuu vakavasti tai jopa menehtyy. Dragsvikin tilanteessa oli suuremmankin onnettomuuden ainekset. Oli täysin tuurista kiinni, ettei useampi varusmies olisi hukkunut tai vammautunut pysyvästi”, Kauma aloittaa.

Onnettomuustutkintakeskuksen raportissa todetaan, että Dragsvikin onnettomuuden syitä olivat muun muassa puutteet harjoituksen johtamisessa, varosuunnitelmissa, epäselvässä ohjeistuksessa sekä henkilökunnan kokemattomuudessa. Vastaava vaaratilanne oli ollut jo aiemmassa harjoituksessa, mutta siitä ei otettu opiksi.

”Onnettomuuksien syyt tuntuvat olevan samoja vuodesta toiseen. Onkin aiheellista kysyä, suhtaudutaanko palvelusturvallisuuteen puolustusvoimissa riittävällä vakavuudella ja satsataanko johtamisosaamiseen riittävästi? Erityisesti esiin nousee liian suurten vastuiden antaminen kokemattomille tai puutteellisesti perehdytetyille ja ohjeistetuille henkilöille”, Kauma jatkaa.

Dragsvikin onnettomuuden lisäksi viime vuosina vakavia onnettomuuksia on sattunut ainakin Hangon Syndalenissa pimeäammuntaharjoituksessa vuonna 2015 sekä Raaseporissa liikenneonnettomuudessa 2017.

”Onnettomuuksia tuntuu sattuvan erityisen paljon juuri Uudellamaalla. Puolustusvoimien pitäisikin selvittää, onko Uudenmaan alueella toimivien varuskuntien johtamisessa puutteita tai ovatko Uudellamaalla sijaitsevat harjoitusalueet vaarallisempia kuin muualla Suomessa”, Kauma jatkaa

Kauma korostaa, että nykyisessä Euroopan turvallisuustilanteessa on ensiarvoisen tärkeää, että maamme puolustuskyky ja maanpuolustustahto pysyvät korkealla tasolla.

”Vaikka armeijassa kouluttaudutaan vaarallisiin sota- ja kriisiajan tilanteisiin, tulee jokaisella varusmiehellä olla oikeus turvallisiin harjoitusolosuhteisiin. Tämä on välttämätöntä myös suomalaisen yhteiskunnan sekä asevelvollisuusjärjestelmän luotettavuuden kannalta.  Puolustusvoimien on syytä tarttua tähän asiaan nyt viimeinkin sen vaatimalla vakavuudella”, Kauma päättää.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Kopra tapasi Suomen Ilmavoimien osastoa Romanian Nato-tukikohdassa2.7.2024 09:23:51 EEST | Tiedote

Suomi osallistuu tänä kesänä ensimmäistä kertaa Naton rauhan ajan tehtäviin. Helmikuussa tehdyn päätöksen mukaisesti Suomen ilmavoimien hävittäjäosasto osallistuu Naton ilmapuolustuksen toimintaan (Air Shielding) muun muassa Romaniassa. Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.) vieraili Romanian Mihail Kogălniceanun lentotukikohdassa ja tapasi Nato-tehtäviin parhaillaan osallistuvaa Suomen ilmavoimien osastoa.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Autto: EU:n uudessa strategisessa agendassa tunnistetaan välineellistetty maahantulo28.6.2024 10:21:12 EEST | Tiedote

Eurooppa-neuvosto on tänään 28.6. hyväksynyt strategisen agendan vuosille 2024–2029. Ohjelma sisältää tavoitteen välineellistetyn maahantulon torjumisesta. Neuvoston eli jäsenmaiden tavoitteena on löytää EU-tason yhteisiä ratkaisuja välineellistetyn maahantulon turvallisuusuhkaan vastaamiseksi. Suuren valiokunnan puheenjohtaja Heikki Autto (kok.) pitää tavoitetta erittäin tervetulleena.