Behöver du tolkning av ljud- eller bildmaterial? Observera de här fyra punkterna

Visste du att FPA ordnar tolkning av inspelningar, såsom videor eller podcaster, i situationer som innefattar kommunikation? Också inspelningar som hänför sig till studier eller arbete kan tolkas. Nedan följer fyra viktiga punkter som är bra att känna till.

1. Kommunikationssituationer: FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning är avsedd för situationer som innefattar kommunikation mellan människor. Också inspelningar kan tolkas, om de hänför sig till en sådan kommunikationssituation. Det kan vara fråga om till exempel videor eller podcaster som spelas upp under lektioner eller i andra situationer, inspelade alternativ för val av tjänst vid telefonsamtal samt högtalarutrop på flygplatser och tågstationer. En inspelning kan tolkas också när du talar med din kompis medan ni ser på en video och behöver en tolk i den situationen.

2. Inspelningar som hänför sig till studier eller arbete: Tolkning av en inspelning kan ordnas, om det är nödvändigt med tanke på dina studier eller ditt arbete och inspelningen inte annars är tillgänglig för dig. En sådan situation kan uppstå till exempel om arbetsgivaren eller läroanstalten inte har gjort en inspelning tillgänglig exempelvis med hjälp av textning.

3. Beställningarna behandlas individuellt: När du beställer en tolk ska du i din beställning uppge om du har behov av tolkning av inspelningar. Vi behandlar varje beställning individuellt utifrån de uppgifter som kunden uppgett. Om du till exempel deltar i ett webbinarium och det inte har gått att hitta en tolk för din beställning kan vi ordna tolkning så att du kan se inspelningen av webbinariet efteråt.

4. Kundtjänsten hjälper vid behov: Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning står till din tjänst i alla frågor som gäller tolktjänsten. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.

Om tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning | Privatpersoner | FPA

Lag om tolkningstjänst för handikappade personer 133/2010 - Ursprungliga författningar - FINLEX ®

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Följ Kela

Senaste pressmeddelandena från Kela