Behöver du tolkning av ljud- eller bildmaterial? Observera de här fyra punkterna
Visste du att FPA ordnar tolkning av inspelningar, såsom videor eller podcaster, i situationer som innefattar kommunikation? Också inspelningar som hänför sig till studier eller arbete kan tolkas. Nedan följer fyra viktiga punkter som är bra att känna till.
- Kommunikationssituationer: FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning är avsedd för situationer som innefattar kommunikation mellan människor. Också inspelningar kan tolkas, om de hänför sig till en sådan kommunikationssituation. Det kan vara fråga om till exempel videor eller podcaster som spelas upp under lektioner eller i andra situationer, inspelade alternativ för val av tjänst vid telefonsamtal samt högtalarutrop på flygplatser och tågstationer. En inspelning kan tolkas också när du talar med din kompis medan ni ser på en video och behöver en tolk i den situationen.
- Inspelningar som hänför sig till studier eller arbete: Tolkning av en inspelning kan ordnas, om det är nödvändigt med tanke på dina studier eller ditt arbete och inspelningen inte annars är tillgänglig för dig. En sådan situation kan uppstå till exempel om arbetsgivaren eller läroanstalten inte har gjort en inspelning tillgänglig exempelvis med hjälp av textning.
- Beställningarna behandlas individuellt: När du beställer en tolk ska du i din beställning uppge om du har behov av tolkning av inspelningar. Vi behandlar varje beställning individuellt utifrån de uppgifter som kunden uppgett. Om du till exempel deltar i ett webbinarium och det inte har gått att hitta en tolk för din beställning kan vi ordna tolkning så att du kan se inspelningen av webbinariet efteråt.
- Kundtjänsten hjälper vid behov: Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning står till din tjänst i alla frågor som gäller tolktjänsten. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.
Läs mer:
Om tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning | Privatpersoner | FPA
Lag om tolkningstjänst för handikappade personer 133/2010 - Ursprungliga författningar - FINLEX ®
Nyckelord
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Studerande kan lyfta mer i studielån från och med augusti4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Beloppet av statsgarantin för studielån höjs i augusti 2024. Dessutom utökas antalet gånger då personer som studerar i Finland kan lyfta sitt studielån. Den första posten av studielånet för det kommande läsåret kan lyftas på banken från den 1 augusti.
Opintolainaa voi nostaa aiempaa enemmän elokuusta alkaen4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Opintolainan valtiontakauksen määrät suurenevat elokuussa 2024. Lisäksi nostokertojen lukumäärät kasvavat Suomessa opiskelevilla. Tulevan lukuvuoden ensimmäisen lainaerän voi nostaa pankista elokuun alusta alkaen.
A larger amount of student loan can be taken out starting from August4.7.2024 11:18:30 EEST | Press release
The government guarantees for student loans will rise in August 2024. In addition, the number of disbursements will also increase for students who study in Finland. The first loan disbursement for the upcoming academic year can be taken out starting from the beginning of August.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum