Tarvitsetko ääni- tai kuvatallenteen tulkkausta? Ota huomioon nämä neljä asiaa
Tiesitkö, että Kela järjestää tallenteiden, kuten videoiden tai podcastien tulkkausta vuorovaikutustilanteissa? Myös opiskeluun ja työhön liittyviä tallenteita voidaan tulkata. Tässä on neljä tärkeää asiaa, jotka sinun on hyvä tietää.
- Vuorovaikutustilanteet: Kelan tarjoama vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu on tarkoitettu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Myös tallenteita voidaan tulkata, jos ne liittyvät vuorovaikutustilanteeseen. Esimerkkejä tällaisista tilanteista ovat oppitunnilla tai muussa tilaisuudessa esitetyt videot tai podcastit, puheluiden valintanauhoitteet sekä lentokenttä- ja junakuulutukset. Tallenne voidaan tulkata myös silloin, kun keskustelet kaverisi kanssa, katsotte videota ja tarvitsette tilanteessa tulkkia.
- Opiskeluun ja työntekoon liittyvät tallenteet: Voimme järjestää tallenteen tulkkauksen, kun se on opintojesi tai työsi kannalta välttämätöntä eikä tallenne ole sinulle muuten saavutettava. Tällainen tilanne voi tulla vaikkapa silloin, kun työnantaja tai oppilaitos ei ole tehnyt tallennetta saavutettavaksi esimerkiksi tekstityksen avulla.
- Tilauksen yksilöllinen käsittely: Kun tilaat tulkkia, kerro tilauksessasi tallenteita koskevista tulkkaustarpeistasi. Käsittelemme jokaisen tilauksen yksilöllisesti harkiten antamiesi tietojen perusteella. Jos esimerkiksi osallistut webinaariin, mutta tilaukseesi ei ole löytynyt tulkkia, voimme järjestää tulkkauksen tilaisuudesta tehdyn tallenteen katsomiseen.
- Asiakaspalvelu neuvoo tarvittaessa: Vammaisten tulkkauspalvelukeskus on valmis auttamaan sinua kaikissa tulkkauspalvelua koskevissa asioissa. Jos sinulla on kysyttävää, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.
Lue lisää:
Tutustu vammaisten tulkkauspalveluun | Henkilöasiakkaat | Kela
Laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta 133/2010 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70371179/cf1e464a-4752-4470-a50b-2d2cfd17d155-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Studerande kan lyfta mer i studielån från och med augusti4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Beloppet av statsgarantin för studielån höjs i augusti 2024. Dessutom utökas antalet gånger då personer som studerar i Finland kan lyfta sitt studielån. Den första posten av studielånet för det kommande läsåret kan lyftas på banken från den 1 augusti.
Opintolainaa voi nostaa aiempaa enemmän elokuusta alkaen4.7.2024 11:18:30 EEST | Tiedote
Opintolainan valtiontakauksen määrät suurenevat elokuussa 2024. Lisäksi nostokertojen lukumäärät kasvavat Suomessa opiskelevilla. Tulevan lukuvuoden ensimmäisen lainaerän voi nostaa pankista elokuun alusta alkaen.
A larger amount of student loan can be taken out starting from August4.7.2024 11:18:30 EEST | Press release
The government guarantees for student loans will rise in August 2024. In addition, the number of disbursements will also increase for students who study in Finland. The first loan disbursement for the upcoming academic year can be taken out starting from the beginning of August.
Kelan Uudenkaupungin palvelupisteen aukioloaika muuttuu2.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Uudenkaupungin palvelupisteessä ajalla 8.7.–16.8. Palvelupiste on avoinna tiistaisin klo 12–15 ja muulloin ajanvarauksella.
Socialarbetare vid sjukhus kan nu få uppgifter om sina patienters förmåner med stöd av lagen1.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Lagen om behandling av kunduppgifter ändras i början av juli. Yrkesutbildade personer inom socialvården som arbetar inom hälso- och sjukvården har i fortsättningen rätt att få sådana uppgifter om patientens förmåner som behövs för att trygga patientens bästa. Uppgifter kan begäras per telefon eller per skyddad e-post.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme