Suomalaiset aikovat lisätä junamatkustustaan, ruotsalaiset eivät – lomamatkaajia houkuttavat molemmissa maissa samat asiat
Suomessa useammat pitävät junaa hyvänä vaihtoehtona pitkille matkoille kuin Ruotsissa. Molemmissa maissa reissuun lähdetään sukulaisten ja ystävien, kiinnostavien lomakohteiden tai tapahtumien perässä. Tämä selviää VR:n Nepalla teettämästä tutkimuksesta suomalaisten ja ruotsalaisten matkustusmieltymyksistä.
82 prosenttia ruotsalaisista lomamatkailee kotimaassaan vuoden aikana ja 29 % näistä matkoista tehdään junalla. Suomessa vapaa-ajan matkailu on hieman suositumpaa: 89 % suomalaisista matkustaa kotimaassaan vuosittain, junalla matkaan lähtee heistä 28 % prosenttia. Luvut ovat alkuvuonna toteutetusta VR:n Nepalla teettämästä markkinatutkimuksesta, johon vastasi 1014 suomalaista ja 1027 ruotsalaista.
– Näemme mahdollisuuksia junamatkustajien osuuden kasvattamiseen kummassakin maassa. Moni on löytänyt kotimaanmatkailun ilon koronavuosien aikana 2020-luvulla, ja vapaa-ajan matkustuksen kasvava suosio näkyy Suomessa matkamäärissä – vuoden 2024 alkupuoliskolla suomalaiset tekivät ennätysmäärän matkoja kaukojunilla, sanoo VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja Marika Schugk.
Vapaa-ajan kotimaanmatkojen yleisin tarkoitus on sekä Suomessa että Ruotsissa sama: sukulaisten ja ystävien tapaaminen eri puolilla maata. Lähes yhtä suosittua on matkustaminen kotimaan kohteisiin, esimerkiksi kaupunki- tai luontolomille. Kolmannelle sijalle yltää tapahtumamatkailu.
VR tarjoaa kesäisin reittejä kiinnostaviin lomakohteisiin ja lisävuoroja tapahtumien yhteyteen. Suomen kesään kuuluvat pysähdykset huvipuistokohde-Härmässä ja luonnon helmassa Hillosensalmella, Ruotsissa ajetaan kesäisin muun muassa Båstadiin, joka on kuuluisa ATP-tason tennisturnauksestaan.
Helppous, edullisuus ja ympäristöystävällisyys houkuttavat
Suomessa juna kasvattaa suosiotaan pitkien kotimaanmatkojen kulkuvälinevaihtoehtona. Myös VR:n alkuvuoden matkamäärät vahvistavat tiedon: tammi-kesäkuussa 2024 suomalaiset matkustivat kaukojunilla 3 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan.
Ruotsissa junamatkustuksen suosio on tutkimukseen vastanneiden kesken laskussa. Tähän kehityssuuntaan VR tahtoo vaikuttaa.
– Ruotsin kaukojunaliikenteen markkina on laaja, kaksi kertaa yhtä suuri kuin Suomessa. Hyvällä digitaalisten kanavien ja matkanaikaisen asiakaskokemuksen yhdistelmällä pyrimme tulevaisuudessa lisäämään junamatkailun houkuttelevuutta myös Ruotsissa. Liikennöimme Tukholman ja Göteborgin välillä, ja juna on tällä reitillä lentämiseen verrattuna kirkkaasti ilmastoystävällisempi ja käytännössä yhtä nopea kulkumuoto keskustasta keskustaan, Schugk sanoo.
Digitaaliset myyntikanavat ovat suosituin tapa matkalippujen ostamiseen sekä Suomessa että Ruotsissa.
Suomalaisten vastaajien perusteluja junan suosimiselle ovat mukavuus, nopeus ja ympäristöystävällisyys sekä lentämiseen tai autoiluun verrattuna edullisempi hinta.
Ruotsissakin junan valitsemista perustellaan ympäristösyillä ja matkustuksen kätevyydellä. Junassa voi keskittyä muihin tekemisiin jo matkan aikana, katsoa vaikka elokuvaa, herkutella ravintolavaunussa tai ottaa nokoset.
Poimintoja tutkimuksesta:
- 64 % vastanneista suomalaisista pitää junaa hyvänä vaihtoehtona yli 70 kilometrin pituisille kotimaan vapaa-ajanmatkoille
- 61 % vastanneista ruotsalaisista pitää junaa hyvänä vaihtoehtona yli 70 kilometrin pituisille kotimaan vapaa-ajanmatkoille
- 5 % vastanneista suomalaisista suunnittelee matkustavansa tulevaisuudessa vähemmän junalla yli 70 kilometrin vapaa-ajanmatkoja
- 8 % vastanneista suomalaisista suunnittelee matkustavansa tulevaisuudessa enemmän junalla yli 70 kilometrin vapaa-ajanmatkoja
- 12 % vastanneista ruotsalaisista suunnittelee matkustavansa tulevaisuudessa vähemmän junalla yli 70 kilometrin vapaa-ajanmatkoja
- 7 % vastanneista ruotsalaisista suunnittelee matkustavansa tulevaisuudessa enemmän junalla yli 70 kilometrin vapaa-ajanmatkoja
- Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyhtiö Nepa Suomessa ja Ruotsissa tammi-helmikuussa 2024. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 1027 henkilöä Ruotsissa ja 1014 henkilöä Suomessa.
Yhteyshenkilöt
VR Mediadesk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puh. 029 434 7123 ja viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa ma-pe 8-16. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2023 kyydissämme tehtiin 15,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja kuljetimme rautateitse 23,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 224,1 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 9 100 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR keskittyy tavaraliikenteessä rautatiekuljetuksiin – myy maantielogistiikan liiketoimintansa sijoitusyhtiö Mutaresille15.11.2024 09:15:12 EET | Tiedote
VR keskittyy logistiikkaliiketoiminnassaan rautatiekuljetuksiin ja myy maantielogistiikan yksikkönsä sijoitusyhtiö Mutaresille. Kaupan myötä maantielogistiikassa työskentelevä henkilöstö sekä asiakassopimukset siirtyvät uuteen perustettavaan yhtiöön. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan vuoden loppuun mennessä.
VR asetti tieteeseen perustuvat tavoitteet päästöjen vähentämiselle: nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä11.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen Science Based Targets -aloite (SBTi) on hyväksynyt VR:n lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. Tavoitteet ovat linjassa sen kanssa, että ilmaston lämpeneminen pysähtyisi 1,5 celsiusasteeseen. VR aikoo puolittaa päästönsä seuraavien seitsemän vuoden aikana ja tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
VR has set ambitious science-based targets for reducing emissions: net-zero to be reached by 204011.11.2024 09:00:00 EET | Press release
The international Science Based Targets initiative (SBTi) has verified VR’s near-term target and long-term targets for reducing greenhouse gas emissions. The targets are aligned with the level of reduction needed to limit global warming to 1.5°C. VR aims for reducing half of its emissions during the next seven years and reaching net-zero emissions by 2040.
Merkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa8.11.2024 12:53:28 EET | Tiedote
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
VR voitti kisan Öresundstågin liikennöinnistä Etelä-Ruotsissa18.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
VR Sverige AB on voittanut Öresundstågin ostoliikennesopimuksen Etelä-Ruotsissa. Sopimuksen mukainen liikennöinti alkaa joulukuussa 2025 ja jatkuu vuoden 2030 loppuun. Sopimus sisältää myös junakaluston kunnossapidon. Korkea laatu ja näkemys raideliikenteen kehityksestä ratkaisivat kisan VRn eduksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme