Vertailu: Mitkä sähköyhtiöt tarjoavat parhaat opiskelijaedut?

VertaaEnsin.fi-palvelu vertaili sähköyhtiöiden tarjouksia opiskelijoille. Tyypillinen opiskelijatarjous on 50 prosentin alennus kuukausittaisista perusmaksuista.  Opiskelijan, jonka sähkönkulutus on pientä, kannattaa suosia sähkösopimusta pienellä perusmaksulla.

Opiskelijan edut sähköstä

Useat sähkönmyyjät tarjoavat kesäisin omaan asuntoon muuttaville opiskelijoille suunnattuja erikoistarjouksia. Tänä vuonna tarjouksia on jokaisen makuun – ympäristöystävällisistä pörssisähkösopimuksista pakettihinnoiteltuihin tuotteisiin.

Pörssisidonnaiset sähkösopimukset

Opiskelija-alennuksia kesällä edullisista pörssisähkösopimuksista tarjoavat tällä hetkellä Fortum, Nordic Green Energy, Oomi ja Vattenfall. Fortumilla ja Oomilla opiskelijat saavat sopimuksen perusmaksut puoleen hintaan vuodeksi. Nordic Green Energyllä alennus kuukausimaksuista on voimassa toistaiseksi ja marginaali eli sähköyhtiön välityspalkkio myydystä pörssisähköstä on vertailun edullisin (0,45 snt/kWh).

–  Pörssisähkösopimus on meidän suosituksemme kaikille opiskelijoille, koska tyypillisesti kerrostaloasunnoissa asuvien opiskelijoiden sähkönkulutus on pientä ja ennustettavaa. Pörssisidonnainen sopimus on joustava vaihtoehto, ja sen vaihtaminen toiseen sopimukseen on tarvittaessa helppoa ja nopeaa. Pörssisähkösopimuksen irtisanomisaika on 14 vuorokautta, kertoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Määräaikaiset ja kiinteähintaiset sähkösopimukset

Vuoden tai kahden vuoden kiinteähintainen sähkösopimus tarjoaa pitkäaikaista ennustettavuutta, sillä hinta on etukäteen sovittu koko sopimusjaksolle. Helen, Oomi ja Vaasan Sähkö tarjoavat opiskelijoille 50 prosentin alennuksen ja Vattenfall 30 prosentin alennuksen kuukausittaisista perusmaksuista. Esimerkiksi Oomin Kiinteä Haalarisähkö on kahden vuoden määräaikainen sopimus ja alennus on voimassa koko sopimuskauden, jolloin säästö perusmaksuista on yhteensä 58,80 euroa.

Vaasan Sähkön ja Vattenfallin opiskelijoille suunnatut tarjoukset ovat hieman kalliimpia, mutta hiilidioksidivapaita eli sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla tai ydinvoimalla. Sähköä voidaan markkinoida vihreänä vain, jos sille on myönnetty alkuperätakuu

Pakettitarjoukset

Pakettisopimuksen kiinteä kuukausimaksu tekee talouden budjetoinnista helppoa ilman ikäviä yllätyksiä. Pakettisopimukset ovat toistaiseksi voimassa olevia, mikä antaa mahdollisuuden muuttaa tai irtisanoa sopimus joustavasti.

Kuukausihinnoiteltuja pakettisopimuksia löytyy muun muassa KSS Energian, Lumme Energian ja Väreen valikoimista. Pienten sähköpakettien kulutusraja on tavallisesti noin 125 kWh kuukaudessa eli 1500 kWh vuodessa, mikä vastaa pienen kerrostaloasunnon kulutusta.

Pörssisähkön ollessa halpaa pörssisidonnaiset sopimukset ovat lähes poikkeuksetta opiskelijoille edullisempia kuin pakettitarjoukset.

Sähköyhtiöiden tarjoukset opiskelijoille, heinäkuu 2024

Sähköyhtiö

Tarjous

Energiahinta (snt/kWh)

Perusmaksu (€/kk, alv 24 %)

Pörssi­sähkön perus­maksut −50 % vuodeksi

Spot + 0,59

(norm. 4,90)

Helen

Perussähkö, määräaikainen sopimus 12 kk:
- perus­maksut −50 %

(norm. 5,99)

KSS Energia

Pakettitarjoukset, esim.
KSS IISI XS:
- kulutusraja: 125 kWh/kk

Lumme Energia

Pakettitarjoukset, esim. Sähköpaketti XS:
- kulutusraja: 125 kWh/kk (1500 kWh/vuosi)
- ensimmäinen kk 0e
- 100 % uusiutuva

Nordic Green Energy

Ilmasto pörssisähkö:
- perus­maksut −50 %.
- etu on toistaiseksi voimassa.

Spot + 0,45

(norm 3,99)

Nordic Green Energy

Uusiutuva pörssisähkö:
- 100 % uusiutuva
- perus­maksut −50 %.
- etu on toistaiseksi voimassa.

Spot + 0,99

(norm 4,49)

Oomi

Kiinteä Haalarisähkö, määräaikainen sopimus 24kk:
- perus­maksut −50 % koko sopimuskauden

(norm 4,90)

Oomi

Aktiivinen Haalarisähkö, pörssisähkösopimus:
- perus­maksut −50 % vuodeksi

Spot + 0,59

(norm 4,90)

Vaasan Sähkö

Opiskelijasähkö, määräaikainen sopimus 12 kk:
- perus­maksut −50 %
- vain kerrostaloasuntoon

(norm 4,50)

Vattenfall

Ilmasto Mix, määräaikainen sopimus 12 kk:
- perusmaksu −30 %

(norm. 5,95).

Vattenfall

Ilmasto Mix, määräaikainen sopimus 24 kk:
- perusmaksu 0,00 € 6 kk ajan

0,00 €/kk (6 kk), jonka jälkeen
5,88 €/kk

Tuntisähkö Mix, pörssisähkösopimus:
- perusmaksu 0,00 € 6 kk ajan

Spot + 0,50

0,00 €/kk (6 kk), jonka jälkeen
4,95 €/kk

Väre

Pakettitarjoukset, esim.
Kuukausisähkö S:
- kulutusraja:  167 kWh/kk
- 6 kk tarjoushintaan ja 2 kk Vihreää sähköä veloituksetta (norm. 3e/kk)

20,90 €/kk (6 kk), jonka jälkeen 30,00 €/kk

Lähde: Sähköyhtiöiden verkkosivut, hinnat tarkistettu 9.7.2024

VertaaEnsin.fi  on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Lainanhakijan profiili: Ketkä hakevat ja ketkä saavat vakuudetonta lainaa?13.6.2024 06:17:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-vertailupalvelu on analysoinut yli 100 000 vakuudetonta lainaa kilpailuttaneen suomalaisen hakemusta. Tilastojen valossa tyypillinen lainanhakija on 31–40-vuotias sinkkumies, joka haluaa vakauttaa talouttaan yhdistämällä aiempia kulutusluottoja yhdeksi edullisemmaksi velaksi. Peräti 70 prosenttia lainahakijoista ansaitsee alle palkka- ja palkkiotulojen mediaanin, joka oli 3 188 euroa huhtikuussa 2024. Lainaa saaneiden profiili poikkeaa lainanhakijasta merkittävästi.