Kesän 2024 päällystystyöt jatkuvat (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo)

Poutasäät ovat suosineet alkukesän aikana päällystystöiden toteutusta Itä-Suomessa ja työt ovat edenneet hyvin.

Suunnitellut päällystysohjelman mukaiset kohteet toteutetaan ja niiden pituuksiin on tehty pieniä tarkennuksia. Esitettyjen päällystyskohteiden lisäksi tiestöllä tehdään paikkauksia ja ohjelmaan on otettu myös kävelyn ja pyöräilyn väyliä.

Heinä- ja elokuun aikana alusta- ja päällystystöitä tehdään seuraavilla kohteilla:

Etelä-Savossa on parhaillaan alkamassa mt 368 Rahkasuo-Virranmäki-Mäntyharju päällystystyöt Mäntyharjulla. Mikkelissä vt 5 Tikkala - Pitkäjärvi kohteen päällystystyöt valmistuvat kuluvalla viikolla ja töitä jatketaan kohteella vt 13 Kyyrö. Tämän jälkeen tehdään vt 15 Korpijärvi.

Elokuun puolivälissä alkaa REM-uusiopintausmenetelmällä vt 5 Kuortti - Huhtamäki päällystystyöt. Työt etenevät sen jälkeen vt 5 Pitkäjärvi - Tuppurala ja vt 13 Tuukkala -Löytö kohteille. Päällystystyöt tehdään yötyönä kello 18.00–06.00. Illan aikana päällystystyöt voivat aiheuttaa haittaa yleisen liikenteen sujuvuudelle.

Etelä-Savon pohjoisosassa Jäppilässä jatkuu mt 453 Jäppilä - Tihusniemi - Käpykangas ja mt 533 Tihusniemi - Levniemi päällystystyöt elokuun alkuun saakka. Jäppilän taajamassa tehdään myös päällystysohjelmaan otettu mt 15289 Kotamäki.

Kangasniemellä kohteen mt 447 Lapaskangas - Alajoki kuivatuksen parantamistyöt alkavat pian ja jatkuvat sen jälkeen mt 4421 Toivakantiellä. Päällystystöiden on suunniteltu alkavan Kangasniemen kohteilla elokuun puolivälissä ja päättyvän syyskuun lopussa.

Pohjois-Savossa on parhaillaan käynnissä maakunnan pisimmän kohteen kt 87 Iisalmi - Sonkajärvi tasaustyöt REM-uusiopintausmenetelmällä. Tasaustöiden valmistuttua kohteelle tehdään vielä uusi AB-kulutuskerros. Kohteen päällystystöiden arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan elokuun puolivälissä. Valtatie 27 Honkaranta - Kurenpolvi päällystystyöt ovat myös parhaillaan käynnissä ja valmistuvat viikolla 29.

Valtatien 27 Koljonvirta - Pihlajaharju välin päällystystyöt tehdään yötyönä heinäkuun lopussa viikoilla 30–31.

Mt 5640 Kattaankylä - Kotikylä alustatyöt ovat parhaillaan käynnissä ja päällystystyöt on suunniteltu tehtävän elokuun kahdella viimeisellä viikolla.

Elokuussa päällystetään REM-menetelmällä myös kt 77 Maaninka - Siilinjärvi, vt 5 Joroinen - Tahkoranta ja elo-syyskuun vaihteessa vt 9 Kylmälahti - Riistavesi.

Maantien 531 Lempyy - Mäkrämäki kuivatuksen kunnostustyöt valmistuvat kuluvalla viikolla ja kohde päällystetään elokuun puolivälissä.

Pohjois-Karjalassa päällystystyöt ovat myös käynnistyneet. Mt 486 Puhos - Kitee on valmistumassa ja REM-työryhmä aloittaa seuraavaksi kohteen vt 9 Käsämä - Ylämylly päällystystyöt. Heinäkuun loppupuolella aloitetaan kohteen vt 6 Lehmo - Kontiolahti päällystystyöt. Kohteiden vt 9 Noljakka - Käpykangas 111 ja 221 päällystystyöt tehdään elokuussa. Käpykankaan suuntaan tulevalla ajoradalla päällystetään varsinainen ajokaista ja Noljakan suuntaan menevällä ajoradalla päällystetään ohituskaista. Valtateiden 6 ja 9 päällystystyöt tehdään yötyönä kello 18.00–06.00 välisenä aikana.

Kantatie 74 Aittolampi - Heinävaara välillä päällystetään heinä-elokuun vaihteessa ja kt 71 Kontiovaara - Puhos saa uuden päällysteen elokuun alkupuolella.

Seutu- ja yhdysteiden kuivatuksen parantamistöitä ja muita alustatöitä on tehty toukokuun alkupuolelta alkaen. Parhaillaan alustatyöt ovat käynnissä mt 477 Juojärvi - Apajalahti ja mt 4882 Juurikantie kohteilla. Ennen päällystystöitä kohteilla tehdään vielä kantavan kerroksen murskeenlisäys ja sekoitusjyrsintä. Vaikka työt on ajoitettu tehtäväksi juuri ennen päällystystyötä, sitomaton alusta haittaa kohteiden liikennöintiä.

Seutu- ja yhdysteiden päällystystyöt alkavat elokuun alkupuolella kohteelta mt 15718 Jukajoki ja jatkuvat syyskuun loppuun saakka.

Lisäksi kävelyn ja pyöräilyn väylien päällystystöitä sekä paikkaustöitä

Päällystysohjelmaan on otettu noin 13 km kävelyn ja pyöräilyn väylien uudelleenpäällystämistä. Nämä päällystystyöt tehdään pääosin heinäkuun aikana.

Tieverkolla tehdään myös paikkausluonteisia päällystystöitä, reikäpaikkauksia ja urapaikkauksia. Valta- ja kantateiden reikäpaikkausten arvioidaan valmistuvan heinäkuun aikana ja urapaikkaukset valmistunevat elokuun aikana.

Päällystystöiden jälkeen tehdään viimeistelytöitä – alennetut nopeusrajoitukset poistetaan vasta kaikkien töiden päätyttyä

Päällystystöiden valmistuttua kohteille tehdään piennartäyttö ja tiemerkinnät.

Ne valmistuvat 2-3 viikon kuluessa päällystystyön valmistumisesta. Kohteilla käytetään alennettua nopeusrajoitusta tiemerkintätöiden valmistumiseen saakka.

Valmistuneet kohteet, kartan ja yleisaikataulun alkaville kohteille löydät Väyläviraston verkkosivuilta: Päällystystyöt Itä-Suomessa 2024

ELY-keskus toivoo tienkäyttäjiltä malttia sekä liikennejärjestelyjen noudattamista. Pidetään huoli työ- ja liikenneturvallisuudesta, sillä uudesta päällysteestä on pidempiaikainen hyöty kuin töistä aiheutuvasta hetkellisestä haitasta.

Paikallisten asukkaiden kannattaa käyttää päällystystöiden aikana mahdollisia vaihtoehtoisia reittejä.

ELY-keskus
Projektipäällikkö Matti Antikainen
matti.antikainen(at)ely-keskus.fi

På Sibborutten en tillfällig trafikant, för den avbrutna trafiken på Borgå rutten sökes nya lösningar10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote

Borgå och Sibbo förbindelsebåtsruttens trafikavtal har sagts upp på grund av trafikantens svårigheter att sköta uppgifterna. På Sibbo rutten sköts trafiken från och med 11.7 av en tillfällig serviceproducent. För Borgå ruttens del kommer trafiken tills vidare att upphöra. Det utreds möjligheterna att ordna ersättande trafik så snart som möjligt.

Sipoon yhteysalusreitille tilapäinen palveluntuottaja, Porvoon reitin keskeytyneelle liikenteelle etsitään uusia järjestelyjä10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote

Porvoon ja Sipoon yhteysalusreitin liikennöintisopimus on irtisanottu johtuen palveluntuottajan vaikeuksista suorittaa tehtäviään. Sipoon reitillä liikennettä hoitaa 11.7. alkaen tilapäinen palveluntuottaja. Porvoon reitin osalta yhteysalusliikenne tulee toistaiseksi lakkaamaan. Reitille selvitetään korvaavaan liikenteen järjestämistä mahdollisimman nopeasti.

Milloin ELY-keskus vaihtaa yksityistien liittymän rummun? (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)8.7.2024 10:00:27 EEST | Tiedote

Viime aikoina Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueelta on tullut useita yksityisteiden liittymissä olevien rumpujen vaihtopyyntöjä. Tukkeutuneen tierummun avaaminen tai puhdistaminen tai rikkoutuneen rummun vaihtaminen on ELY-keskuksen vastuulla, jos tukkeutuneesta tai rikkoontuneesta rummusta aiheutuu haittaa maantielle tai kiinteistölle. Rumpujen uusiminen tai puhdistaminen kohdistetaan akuutteihin kohteisiin. Yksityisen tien liittymän haltija on vastuussa yksityisen liittymän kunnossapidosta.