Kokoomuksen Lahdenperä: Maatalousyrittäjien omistajanvaihdoksia helpotettava

Kokoomuksen kansanedustaja Milla Lahdenperän mukaan maatalouspolitiikan tulisi tukea nykyistä paremmin aktiivista ruuantuotannon tulevaisuutta.

Milla Lahdenperä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

”Maatilojen sukupolvenvaihdoksia on tapahtunut viime vuosina huolestuttavan vähän. Suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuus perustuu nuoriin tekijöihin, joten maatalousalan houkuttelevuutta pitää määrätietoisesti vahvistaa”, Lahdenperä sanoo.

Maatalouden kannattavuus on heikentynyt. Kustannuskriisi, heikko sato ja tuotantopanosten hintojen nousu ovat vaikuttaneet tilanteeseen.

”Vakavin huoli liittyy maatalouden heikkoon kannattavuuskehitykseen. Tulevaisuuden yrittäjät tarvitsevat näkymän ja luottamusta maatalouden kannattavuuteen myös tulevaisuudessa”, Lahdenperä sanoo.

Lahdenperän mukaan tärkeä keino parantaa kannattavuutta on vahvistaa ruoantuottajien asemaa osana elintarvikeketjua.

”Hallitus vahvistaa elintarvikemarkkinavaltuutetun tiedonsaantioikeuksia uudella lailla. Lisäksi on tärkeää turvata valvonnan resurssit myös jatkossa, jotta markkina toimisi tuottajien kannalta reilusti”, Lahdenperä sanoo.

Lahdenperän mukaan sukupolvenvaihdoksia tulee helpottaa kohdennetuilla ratkaisuilla.

”Investointi- ja aloitustuilla voidaan kannustaa nuoria viljelijöitä maatalouden pariin, mikä helpottaa myös uusia sukupolvien siirtymää alalle. Myös perintöveroa olisi hyvä tarkastella kriittisesti sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi”, Lahdenperä päättää.

Kokoomuksen Kilpi: Tänä kesänä poikkeuksellinen määrä teitä kuntoon - keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat16.7.2024 12:02:02 EEST | Tiedote

Hallitus on myöntänyt vuodelle 2024 250 miljoonaa euroa lisärahaa teiden päällystämiseksi. Summa on osa Orpon hallituksen korjausvelan purkuun osoittamaa 520 miljoonaa euroa. Kansanedustaja Marko Kilpi iloitsee vilkkaan päällystyskauden näkyvän ympäri Suomen, sillä teitä on tavoite päällystää noin 4000 kilometriä. Poliisikansanedustajan mukaan toivottu lisärahoitus on myös konkreettinen turvallisuusteko. Teiden käyttäjiltä hän toivoo malttia liikenteessä.