Pirkanmaan ELY-keskus pitää Lielahti-Lakiala-kaksoisraidehankkeen molempia vaihtoehtoja mahdollisina
Väyläviraston suunnittelema kaksoisraidehanke Tampereen ja Ylöjärven välille on nyt arvioitu ympäristövaikutusten osalta, ja Pirkanmaan ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut siitä perustellun päätelmän. Sen mukaan molemmat suunnitellut kaksoisraiteen vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia. Jatkosuunnittelussa tulee kuitenkin varmistaa, että haitallisia ympäristövaikutuksia vähennetään hyväksyttävälle tasolle.
Väylävirasto suunnittelee kaksoisraiteen rakentamista Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosuudelle. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa (YVA-selostus) arvioitiin kahta vaihtoehtoa (VE1 ja VE2) sekä nykyisen radan parantamista (VE0+).
Suunnitteluosuudella (16,8 km) vaihtoehdossa VE1 kaksoisraiteen tavoitenopeus on 200 km/h ja uusi raide rakennetaan Mäkkylän peltojen kohdalla nykyisen radan länsipuolelle. Vaihtoehdossa VE2 tavoitenopeus Teivaalan ylikulkusillan jälkeen on 250 km/h ja uusi raide Mäkkylän peltojen kohdalla rakennetaan nykyisen radan itäpuolelle. Lisäksi rataan rakennetaan kaarreoikaisut Kortesuon ja Lepojärven alueille.
Radan levenemisellä on vaikutuksia ekologisiin yhteyksiin
Kuulemisessa saadun palautteen ja ELY-keskuksen oman näkemyksen mukaan merkittävimmät negatiiviset vaikutukset kaksoisraiteen rakentamisesta aiheutuvat alueen ekologisiin yhteyksiin muun maankäytön yhteisvaikutusten kautta. Ekologiset verkostot ovat jo nykyisellään heikentyneet, etenkin radan eteläosissa, jossa alueet ovat voimakkaan rakentamispaineen alla.
Luontoarvojen näkökulmasta pintavesiin kohdistuvat vaikutukset ovat merkittäviä, koska erityisesti rakentamisen aikana uomayhteyksien siirrot ja vesistövaikutukset kohdistuvat Natura-alueisiin.
Kaikkien toteutusvaihtoehtojen kohdalla tulee huomioida pohjavesiin kohdistuvat riskit, vaikka selostuksen mukaan vaikutukset ovat vähäisiä. Pohjaveden pilaamiskielto on ehdoton, minkä vuoksi jatkosuunnittelussa selvitykset ja rakentamissuunnitelmat on syytä tehdä erityisen huolellisesti.
Kaksoisraiteen rakentaminen edistää kestävää liikkumista
Kokonaisuutena hankkeen molemmissa vaihtoehdoissa on sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia. Arvioinnissa havaitut eroavaisuudet vaihtoehtojen välillä johtuvat VE2 korkeammasta ajonopeudesta ja kaarreoikaisuista.
Vaihtoehdon 2 kielteiset vaikutukset painottuvat Keijärven etelärannan ja Siltatien ylikulkusillan väliselle osuudelle. ELY-keskus pitää tärkeänä, että jatkosuunnittelussa punnitaan tuleva liikennöinnin tarve, mutta huomioidaan samalla paikallisiin asukkaisiin kohdistuvat haitalliset vaikutukset. Meluntorjuntatoimenpiteet voivat joillain alueilla parantaa olosuhteita nykytilaan verrattuna, mutta väistämättä radan levenemisestä aiheutuu ihmisille haitallisia vaikutuksia.
Hankkeen positiiviset vaikutukset, kuten lähiyhteyksien parantuminen ja kestävän liikkumisen kasvu, ovat kuitenkin tärkeitä pitkällä aikavälillä. Ne myös kumuloituvat koko Tampere-Oulu ratavälille.
Arviointiselostus ja ELY-keskuksen perusteltu päätelmä kokonaisuudessaan löytyvät osoitteesta www.ymparisto.fi/LielahtiLakialankaksoisraideYVA.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hankkeesta vastaava: Väylävirasto, Eero Virtanen, p. 029 534 3017, etunimi.sukunimi(at)vayla.fi
YVA-yhteysviranomainen: Pirkanmaan ELY-keskus, ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue, Katja Sippola, puh. 0295 036 248, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
Linkit
Huolehdimme sujuvasta arjesta; teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä yritysten tukemisesta. Maakunnan kehittäjänä ja rahoituksen myöntäjänä teemme ELY-keskuksessa päivittäin työtä kestävän tulevaisuuden ja Pirkanmaan parhaaksi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan ELY-keskus
Teiskontien eteläpuolen jalankulku- ja pyöräväylää parannetaan – liikenne kiertotielle8.7.2024 14:04:50 EEST | Tiedote
Teiskontien varressa sijaitsevan jalankulun ja pyöräilyn väylän parantaminen alkaa kuluvalla viikolla 28. Kyseessä on valtatien 12 eteläpuolinen, seudullisen pääväylän Jaakonmäenkadun ja Alasjärvenrannan välillä. Hankkeen tavoitteena on parantaa pyöräilyn seudullista pääreittiä. Reittiä on jo parannettu kaupungin suunnasta nyt uusittavaan alueeseen saakka.
Lämpö kutsuu vieraslajeja ja voi tappaa kaloja8.7.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Lämmin kesä voi tuoda vesistöihin kutsumattomia kasveja ja eliöitä. Se voi myös koitua kalojen kohtaloksi. Pirkanmaan ELY-keskus pyytää ilmoittamaan mahdollisista kalakuolemista.
Leväseuranta: Sinilevää viidessä Pirkanmaan vesistössä − Nokian Vihnusjärvessä runsaasti levää4.7.2024 09:10:20 EEST | Tiedote
Viikolla 27 valtakunnallisessa sinileväseurannassa havaittiin sinilevää viidessä järvessä Pirkanmaalla: Nokialla, Kangasalla ja Valkeakoskella.
Peltovalvonnat alkavat Pirkanmaalla1.7.2024 16:26:27 EEST | Tiedote
Pirkanmaan ELY-keskus on aloittanut jokakesäiset peltotukien valvonnat heinäkuun alussa. Tänä vuonna peltojen pinta-aloja valvotaan tarkastuskäynneillä noin kahdella prosentilla Pirkanmaan peltotukia hakeneista maatiloista. Sen lisäksi EU:n maataloustukien ehtojen toteutumista seurataan satelliittikuvien avulla.
Pirkanmaan päällystystyöt viikolla 2728.6.2024 11:28:46 EEST | Tiedote
Viikon 27 aikana päällystystyöt jatkuvat kantatiellä 66 Virroilla. Tämän lisäksi työt aloitetaan valtatiellä 9 Orivedellä ja Akaassa. Töistä voi aiheutua viivästyksiä liikenteeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme