Isämiehen idioottimaiset iskäsadut saavat koululaiset takuuvarmasti nauramaan!

Supersuosittu Isämies-lastenromaanisarja tekee nyt uuden aluevaltauksen: luvassa on kymmenen huippuhauskaa, lyhyttä satua. Arttu Unkarin ja Kai Vaalion sarjassa on ilmestynyt tätä ennen jo viisi kirjaa, joista viimeisin, Isämies ja kaksoisolentokatastrofi, näki päivänvalon tänä keväänä.

Ilmestyy 12.9.

Mitä tapahtuu nakkisiilille, kun se päättää välttää uuniin joutumisen ja karkaa maailmalle? Miten Eeli selviää, kun upea taikapipo ei suostu koulussa lähtemään päästä? Voiko lahjasekaannus muuttaa Veikan supersankariksi? Iskäsadut ovat kaikkea muuta kuin nukuttavia!

Isämiehen idioottimaiset iskäsadut on kymmenen lyhyen ja hauskan sadun kokoelma, jossa seikkailevat Isämies-kirjasarjasta tutut hahmot. Osa tarinoista on inspiroitunut Pinokkion ja Jaakon ja pavunvarren kaltaisista klassikkosaduista, mutta jokaisessa tarinassa on oma isämiesmäinen twistinsä.

”On hauskaa, että näissä lyhyissä tarinoissa myös Isämies-sarjan sivuhahmot pääsevät eri tavalla esille. Esimerkiksi monien suosikkihahmolla mummolla on kirjassa ihan oma tarinansa”, sarjan tekijät Arttu Unkari ja Kai Vaalio kertovat.

Yhdessä jo kuudetta Isämies-romaania työstävä kaksikko on hioutunut vuosien varrella hyvin yhteen, ja nykyisin toiselle uskaltaa jo matalammalla kynnyksellä esittää muutostoivomuksia tai kommentoida, jos jokin ei toimi. Kirjoja kuvittava Vaalio osallistuu nykyisin myös aiempaa enemmän kirjojen tarinoiden ideointiin.

”Näiden kirjojen kanssa idea on, että jokaisen kirjan pitäisi olla hiukan parempi ja hauskempi kuin edellisen, ja se tietysti tuo paineita. Toistaiseksi se tuntuu kuitenkin onnistuneen!”

Unkarin ja Vaalion tavoitteena on kaikilla Isämies-sarjan kirjoillaan innostaa lapsia lukemaan enemmän. He uskovat, että Isämiehen idioottimaisten iskäsatujen lyhyet tarinat toimivat erityisen hyvin myös tähän: mukaansatempaavat sadut on helppo ja nopea lukea, ja hahmojen höpsöt piirteet houkuttelevat lukemaan heistä lisää pitemmistä Isämies-lastenromaaneista.

Arttu Unkari on helsinkiläinen alakoulun opettaja ja lastenkirjailija. Kai Vaalio on lahtelainen graafikko, kuvittaja, sarjakuvataiteilija ja matkakirjailija.

Isämiehen idioottimaiset iskäsadut ilmestyy myös Jani Karvisen lukemana äänikirjana sekä sähkökirjana.

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Arttu Unkari ja Kai Vaalio