Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Lappiin sijoittuva hanke tähtää luontokadon hillintään ja tarjoaa maanomistajille uusia mahdollisuuksia

MTK:n Luontoarvomarkkinoilta lisäarvoa Lappiin –hankkeessa tavoitteena on kehittää menetelmä, joka luo metsänomistajalle uusia ansaintakeinoja samalla parantaen ilmaston, ympäristön ja vesien tilaa sekä hilliten luontokatoa. Työ on herättänyt kiinnostusta ja parhaillaan hanke etsii esimerkkikohteita lappilaisten metsänomistajien luontoarvokohteiden tuotteistamista ja luontoarvokaupan sopimusmalleja varten.

Anne Rauhamäki

Luontoarvokaupan mahdollisuudet löytyvät sen vapaaehtoisuudesta ja markkinalähtöisyydestä. Maanomistaja voi oma-aloitteisesti laittaa luontoarvokohteensa Luontoarvot.fi -palveluun tarjolle. Palveluun rekisteröityminen ja sen käyttö on maksutonta.

Lapin ainutlaatuinen luonto luo alueen maanomistajille otollisen pohjan kehittää luontoarvojen arvottamista.

”Luontoarvokohteita voi olla ennallistamista kaipaava pienvesistö, riistatiheiköt, vähäpuustoset suot, komeat aihkimännyt, rakat ja kalliokot, metsäpalokohteet, petolinnun pesät tai vaikka kokonaiset metsiköt mökkitontin ympärillä tai matkailukeskuksen lähettyvillä. Maanomistajuus luontoarvokaupassa pysyy entisellään, sopimusehdoista ja korvaussummista osapuolet saavat keskustella keskenään”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Ia-Mari Tiilikainen.

Luontoarvokaupan ostajalle tämä antaa mahdollisuuden olla aktiivisesti mukana luontokadon hillitsemisessä.

”Tarjoamalla metsänomistajalle korvausta luontoarvoista, mahdollistetaan heille vaihtoehtoinen ansaintakeino perinteisen puukaupan lisäksi tai jopa kokonaan sen sijaan. Metsänomistajilla on lukuisia eri tavoitteita, joihin näiden palveluiden kehittämisellä erityisesti vastataan. Yksityisiä markkinoita tarvitaan valtion tärkeiden, mutta budjetillisesti rajallisten suojeluohjelmien rinnalle”, Tiilikainen jatkaa.

Kuten kaikessa kaupankäynnissä, ovat sopimusehdot tärkeässä roolissa myös luontoarvokaupassa. Tämän hankkeen aikana on tarkoitus luoda toimivia sopimusmalleja erilaisiin kauppakohteisiin ja kerätä tietoa mm. kohteiden tuotteistamisesta.

”Luontoarvoja kannattaa avoimin mielin tuoda tarjolle niin isoja kuin pieniä, karuja ja reheviä. Meille lappilaisille jotkut niin tavanomaiset ja jopa arkiset luontotilkut ovat ainutlaatuisia luontoarvoiltaan ja herättävät suurta ihastusta kauneudellaan. Mielelläni kuulisin toimijoilta jo toteutuneista luontoarvokaupoista ja hyväksi todetuista käytänteistä, niistä voi olla iso apu luontoarvomarkkinoiden eteenpäin viemiseksi.”

Hankkeen rahoittajina toimivat EU:n maaseuturahasto ja Lapin ELY-keskus

Ia-Mari Tiilikainen