Itärata Oy

Itäradalle avautui mahdollisuus hakea EU-rahoitusta

Jaa

Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan suunnitteilla oleva Itärata on nimetty mukaan laajennettuun TEN-T-verkkoon (Trans-European Transport Network). Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus sisältäen TEN-T-verkon laajentamisen on hyväksytty ja se astuu voimaan tänään.

Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tarkoittaa, että Itärata Oy voi hakea hankkeen suunnitteluun liikenne-, energia- ja digitalisaatioaloille myönnettävää CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility). CEF-tuesta merkittävä osa on tähän mennessä kohdennettu liikenneinvestoinneille ja siitä kolme neljäsosaa raideliikenteelle.

”Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.

TEN-T-verkko koostuu ydinverkosta, laajennetusta ydinverkosta sekä kattavasta verkosta. Verkko rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä.

“Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä”, Portaankorva kertoo.

Suunnitteluun jopa 50 prosenttia tukea

CEF-rahoituksen nykyinen ohjelmakausi sisältää vuodet 2021–2027, mutta merkittävä osa ohjelmakauden EU-tukirahoituksesta on jo kohdennettu hankkeille. Itärata tavoittelee tämänhetkisen ohjelmakauden rahoituksen ohessa ensisijaisesti 2028 alkavan ohjelmakauden rahoitusta. Suunnitteluun on mahdollista saada CEF-tukea 50 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.

“Tulevan CEF-asetuksen valmistelussa on tarve ottaa huomioon merkittävä muutos Euroopan geopoliittisessa tilanteessa. Asetuksella tulee kohdentaa erityistä tukea Suomen ja EU:n itäosien infrastruktuurin kehittämiseksi, jotta niiden turvallisuutta tukevaa elinvoimaisuutta saadaan parannettua”, Portaankorva toteaa.

Itärata-hankkeessa tehdään parhaillaan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa, joita seuraavat varsinainen yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma. Radan rakentaminen voidaan aloittaa 2030-luvun alussa, jotta se on valmis vuoteen 2040 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti.

Itäradan suunnittelun eteneminen

  • 2024–2026 ympäristövaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnitelmaa
  • 2025–2027 yleissuunnitelma
  • 2028 CEF-ohjelmakausi alkaa
  • 2028–2031 ratasuunnitelma


Lisätietoja:

Petteri Portaankorva, toimitusjohtaja, Itärata Oy
p. 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi

Yhteyshenkilöt

Itärata Oy

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata kuuluu Euroopan laajuiseen laajennettuun TEN-T-ydinverkkoon. Lisätietoa: www.itarata.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy

Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande

I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.

Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta24.9.2024 14:15:52 EEST | Tiedote

Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye