Itärata Oy

Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta

Jaa

Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen.

Asemien sijainnit Nikkilässä ja Keravalla toisivat merkittäviä hyötyjä, vaikka matka-aika Porvoon suuntaan pitenisi muutamalla minuutilla.
Asemien sijainnit Nikkilässä ja Keravalla toisivat merkittäviä hyötyjä, vaikka matka-aika Porvoon suuntaan pitenisi muutamalla minuutilla. Heli Sorjonen

Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen mahdollisuuksia on tarkasteltu useissa selvityksissä, mutta ei samoilla ratalinjauksilla ja asemapaikoilla kuin nyt valmistuneessa Itäradan lähijunaselvityksessä. Selvityksessä on vertailtu eri vaihtoehtoja maankäytön kehityspotentiaaliin, junaliikenteen liikennöintimalleja ja -kustannuksia, joukkoliikenteen matkustajamääräarvioita, Porvoon paikallisliikenteen linjastovaihtoehtoja, joukkoliikenteen kustannustehokkuutta sekä vaikutuksia Kotkan suunnan liityntäbussiliikenteeseen.

”Itärata on lähtökohtaisesti nopea kaukojunaliikenteen rata, mutta lähijunaliikenne tuo valtavasti lisähyötyjä. Aikaisempien selvitysten perusteella pelkkä lähijunaliikenteen raide Helsingistä Porvooseen ei olisi kannattava”, kertoo Itäradan suunnittelujohtaja Minna Weurlander.

Lupaavalta ratkaisulta vaikuttaa vaihtoehto VEA+, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Kalevankadulle tai lähijunat jatkavat pistoraiteella Porvoon keskustaan. Asemien sijainnit Nikkilässä ja Keravalla toisivat merkittäviä hyötyjä, vaikka matka-aika Porvoon suuntaan pitenisi muutamalla minuutilla. Seisake Koskenkylässä ei puolestaan olisi maankäytöllisesti eikä liikenteellisesti kannattava.

”Selvitys osoitti, että liikennöinnissä on varauduttava 120 minuutin kierrosaikaan, mikä mahdollistaa Porvoossa kaksi asemaa, Keravan ja Nikkilän väliasemat sekä yhteensovituksen muiden junayhteyksien kanssa Helsingin ratapihalla. Seuraavaksi suunnittelua jatketaan YVA-menettelyssä, jossa tavoitteemme on löytää paras vaihtoehto, joka olisi selkeästi muita vaihtoehtoja hyväksyttävämpi ja samalla kustannustehokas”, Weurlander toteaa.

Lähijunien pääteasema sijoitettava mahdollisimman lähelle Porvoon keskustaa

  • Mitä keskeisemmällä paikalla asema sijaitsee, sen parempi se on maankäytön, matkustajamäärien ja liikennejärjestelmän kannalta.
  • Vaihtoehto VEA+, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja lähijunat jatkavat pistoraiteella Porvoon keskustaan, vaikuttaa lupaavalta ratkaisulta.
  • Asemien toteuttaminen keskeisille paikoille maan alle (VEB & VEC) lisää matkustamista selvästi, mutta kasvattaa Itäradan toteuttamiskustannuksia todella merkittävästi (0,7–1,2 mrd€)


Keravan ja Nikkilän väliasemat parantavat lähijunaliikenteen kustannustehokkuutta

  • Molemmat väliasemat lisäävät Porvoon lähijunan matkustajamääriä merkittävästi ja siten parantavat lähijunaliikenteen kustannustehokkuutta.
  • Erityisesti Keravan asema parantaa joukkoliikennejärjestelmän käytettävyyttä, kun vaihdot Itäradan lähijunista Pääradan ja Lahden oikoradan lähijuniin voi toteutua Pasilan lisäksi Keravalla.
  • Nikkilän asema mahdollistaa nopean lähijunayhteyden Nikkilään.


Koskenkylän aseman hyödyt vaikuttavat hyvin pieniltä

  • Koskenkylän aseman hyödyt vaikuttavat hyvin pieniltä: vähäinen maankäyttöpotentiaali, vähäinen käyttäjäpotentiaali, vähäinen liityntäliikennepotentiaali ja vähäinen merkitys matkaketjujen ja liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta.
  • Koskenkylän aseman toteuttamisen sijaan parempia vaihtoehtoja ovat lähijunaliikenteen jatko Loviisaan ilman välipysähdyksiä tai lähijunaliikenteen päättäminen Porvooseen.


Lisätiedot:

Minna Weurlander, suunnittelujohtaja, Itärata Oy
p. 040 530 3496
minna.weurlander@itarata.fi

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Itärata Oy

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata kuuluu Euroopan laajuiseen laajennettuun TEN-T-ydinverkkoon. Lisätietoa: www.itarata.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy

Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande

Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye