Itäradalle avautui mahdollisuus hakea EU-rahoitusta

Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan suunnitteilla oleva Itärata on nimetty mukaan laajennettuun TEN-T-verkkoon (Trans-European Transport Network). Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus sisältäen TEN-T-verkon laajentamisen on hyväksytty ja se astuu voimaan tänään.

Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tarkoittaa, että Itärata Oy voi hakea hankkeen suunnitteluun liikenne-, energia- ja digitalisaatioaloille myönnettävää CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility). CEF-tuesta merkittävä osa on tähän mennessä kohdennettu liikenneinvestoinneille ja siitä kolme neljäsosaa raideliikenteelle.

”Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.

TEN-T-verkko koostuu ydinverkosta, laajennetusta ydinverkosta sekä kattavasta verkosta. Verkko rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä.

“Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä”, Portaankorva kertoo.

Suunnitteluun jopa 50 prosenttia tukea

CEF-rahoituksen nykyinen ohjelmakausi sisältää vuodet 2021–2027, mutta merkittävä osa ohjelmakauden EU-tukirahoituksesta on jo kohdennettu hankkeille. Itärata tavoittelee tämänhetkisen ohjelmakauden rahoituksen ohessa ensisijaisesti 2028 alkavan ohjelmakauden rahoitusta. Suunnitteluun on mahdollista saada CEF-tukea 50 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.

“Tulevan CEF-asetuksen valmistelussa on tarve ottaa huomioon merkittävä muutos Euroopan geopoliittisessa tilanteessa. Asetuksella tulee kohdentaa erityistä tukea Suomen ja EU:n itäosien infrastruktuurin kehittämiseksi, jotta niiden turvallisuutta tukevaa elinvoimaisuutta saadaan parannettua”, Portaankorva toteaa.

Itärata-hankkeessa tehdään parhaillaan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa, joita seuraavat varsinainen yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma. Radan rakentaminen voidaan aloittaa 2030-luvun alussa, jotta se on valmis vuoteen 2040 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti.

Itäradan suunnittelun eteneminen

• 2024–2026 ympäristövaikutusten arviointi ja alustava yleissuunnitelmaa
  • 2025–2027 yleissuunnitelma
  • 2028 CEF-ohjelmakausi alkaa