Oletusarvojen käyttö muuttuu hiilirajamekanismin päästötietojen raportoinnissa

EU:n uuden hiilirajamekanismin myötä maahantuojien on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden päästötiedot Euroopan komissiolle. Toistaiseksi siirtymäkauden raportointivelvoitetta on helpotettu mahdollisuudella käyttää oletusarvoja, mutta heinäkuusta alkaen niitä saa käyttää enää hyvin rajoitetusti eli maahantuojien on selvitettävä todelliset päästötiedot valmistajilta.

EU:n hiilirajamekanismin myötä maahantuojien on raportoitava tuomiensa tavaroiden päästötiedot EU:n komissiolle. CBAM-tavaroihin kuuluvat EU:n ulkopuolelta EU:hun tuotavat tietyt rauta- ja terästuotteet, lannoitteet, alumiini- ja sementtituotteet sekä vety ja sähkö. Raportoinnissa on saanut käyttää oletusarvoja rajoituksetta siirtymäkauden kolmella ensimmäisellä raportointikaudella, eli raportoitaessa lokakuun 2023 ja kesäkuun 2024 välillä tullattujen tavaroiden valmistuksessa syntyneitä päästöjä. Heinäkuusta 2024 alkaen tullattujen tavaroiden päästöjen raportoinnissa saa käyttää oletusarvoja rajoitetusti, kun raportoidaan monimutkaisten tavaroiden päästöjä. Monimutkaiset tavarat ovat tavaroita, joiden valmistuksessa on käytetty muita CBAM-tavaroita. Muiden kuin monimutkaisten tavaroiden päästöjä raportoitaessa pitää siirtymäkaudella raportoida todelliset päästötiedot.

– Tuojien kannattaa selvittää, että tavarantoimittajalla on valmiudet antaa raportoinnissa tarvittavat tiedot päästöistä. Tietotarve on suositeltavaa huomioida hankintasopimuksen ehdoissa, sanoo Jarkko Koho Tullin hiilirajamekanismitoiminnon päällikkö.

Useat maahantuojat ovat jättäneet raportin toimittamatta – sanktiot mahdollisia

Kahdelta ensimmäiseltä raportointikaudelta vain noin puolet suomalaisista raportointivelvollisista on jättänyt raportin komission siirtymärekisteriin. Heinäkuun aikana on raportoitava huhti-kesäkuun maahantuontien päästöt.

Lainsäädäntö mahdollistaa sanktiot, kuten virhemaksut, jos maahantuoja ei täytä raportointivelvollisuuttaan tai jättää virheellisen tai puutteellisen raportin. Tulli päättää mahdollisista seuraamuksista aina tapauskohtaisesti. Tulli voi pyytää maahantuojalta selvitystä, mitä on tehty vaadittujen tietojen hankkimiseksi.

Vuodesta 2026 alkaen CBAM-tavaroiden tuonti muuttuu luvanvaraiseksi. Pahimmillaan raportointivelvollisuuden laiminlyönti käynnissä olevan siirtymäkauden aikana voi johtaa siihen, ettei toimija tulevaisuudessa saa lupaa tuoda CBAM-tavaroita EU-alueelle. Tämä voi tulla kyseeseen, jos raportti on toistuvasti jätetty antamatta tai siihen on tahallisesti laitettu vääriä tietoja.

Miksi pitää raportoida?

Hiilirajamekanismin tavoitteena on, että EU-tuontitavaroiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden tuotannossa syntyneitä ilmastoa lämmittäviä päästöjä. Samalla halutaan kannustaa kolmansia maita ja niissä sijaitsevia tavaroiden valmistajia vähentämään päästöjään.

Hiilirajamekanismi otetaan käyttöön vaiheittain. Nyt käynnissä olevalla siirtymäajalla (1.10.2023-31.12.2025) maahantuojan on raportoitava tuomiensa CBAM-tavaroiden suorat ja epäsuorat päästöt komissiolle. Raportti jätetään neljännesvuosittain edeltävän vuosineljänneksen tuonneista.

– Todellisten päästötietojen selvittäminen ja raportointi siirtymäkaudella auttaa maahantuojia ja heidän tavarantoimittajiaan myös valmistautumaan vuonna 2026 alkavaan toimeenpanokauteen. Vuodesta 2026 alkaen maahantuojien on hankittava tuotujen CBAM-tavaroiden päästöjä vastaava määrä maksullisia CBAM-todistuksia, kertoo Marja Salo, hiilirajamekanismitoiminnon päästölaskennan asiantuntija.

Raportoinnilla on välillisesti tärkeä rooli hiilivuodon torjunnassa ja kasvihuonepäästöjen torjunnassa. Raporttien avulla komissio voi vahvistaa oletusarvot, joita käytetään tavaroiden tuotesidonnaisten päästöjen laskennassa sitten, kun hiilirajamekanismiin varsinaisesti siirrytään vuonna 2026. Raportointivaihe auttaa myös hiilirajamekanismin toimivuuden arvioinnissa.

Lisätietoja: Tullin hiilirajamekanismi-verkkosivut

Aiempia tiedotteita:

Tullista päivää – olettehan kuulleet jo EU:n hiilirajamekanismista? (28.5.2024)

Sadat maahantuontiyritykset jättäneet velvoitteensa hoitamatta (23.2.2024)

Tullille uusi merkittävä tehtäväalue - vastaa nyt EU:n hiilirajamekanismin kaikista käytännön viranomaistoimista Suomessa(29.12.2023)

Hiilirajamekanismi tuo maahantuojille, myös yksityishenkilöille, uusia velvollisuuksia – päästötiedot raportoitava (31.8.2023)

Hiilirajamekanismin (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) avulla tietyille EU:n ulkopuolelta tuleville tavaroille asetetaan saman suuruinen kustannus, kuin joka kohdistuisi EU:ssa valmistettuihin vastaaviin tavaroihin EU:n päästökaupan toimeenpanon seurauksena. Mekanismi on käytössä kaikissa EU:n 27 jäsenmaassa. Tulli vastaa kansallisista hiilirajamekanismin viranomaistehtävistä Suomessa.

hiilirajamekanismitoiminnon päällikkö Jarkko Koho
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi