Suomen maakuva koki historiallisen romahduksen työn perässä maahanmuuttaneiden silmissä – Startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen: “Viimeistään nyt on herättävä”

Suomi sai tuoreimmassa Expat Insider 2024 -kyselytutkimuksessa kylmää vettä niskaan. Vielä viime vuonna Suomi sijoittui 53 maan joukossa sijalle 16, nyt sijoitus romahti sijalle 51.

Kansainvälisen verkoston vuosittain toteuttamassa Expat Insider -kyselytutkimuksessa selvitetään, kuinka ulkomaalaiset työntekijät eli “expatit” kokevat maan, johon ovat muuttaneet työskentelemään. Tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaisten näkemyksiä muun muassa elämänlaatuun, työskentelyolosuhteisiin, yleiseen elintasoon liittyen sekä helppouteen asettua osaksi yhteiskuntaa.

Tuoreimmassa kyselyssä Suomi tippui edellisvuodesta peräti 35 pykälää alaspäin sijalle 51. Vain kaksi maata jäi Suomen taakse vertailussa.

Ulkomaalaiset kokivat erityisen heikoksi suomalaisen yhteiskunnan vastaanottavuuden ja helppouden asettua maahan (sija 50), työelämän laadun ja uramahdollisuudet (sija 46) sekä yleisen toimeentulon, kun lasketaan mukaan esimerkiksi asumisen kulut suhteessa palkkaukseen (sija 52). Puhdas ympäristö ja yleinen turvallisuus saivat vielä arvostusta tutkimuksessa.

“Näiden tulosten edessä on koko yhteiskunnan toden teolla herättävä. Olemme tuudittautuneet jo pitkään ajatukseen, että osaajat haluavat tulla Suomeen, teimme sen eteen töitä tai emme. Meillä on vetovoimatekijöitä, kuten ympäristö ja turvallisuus, mutta se ei enää riitä, jos muut osa-alueet sakkaavat. Jos haluamme säilyttää hyvinvointiyhteiskuntamme, tarvitsemme tekijöitä myös ulkomailta. Emme tule pärjäämään globaalissa kilpailussa, jos emme kykene konkreettisesti houkuttelemaan työtä tekeviä, osaavia ihmisiä tänne. Se tarkoittaa konkreettisia toimia, kuten työntekijän maahantulon helpottamista sekä tänne asettumista", Suomen Startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen sanoo.

Suomen hallituksen viimeaikaiset tiukennukset kansalaisuuden saamisen osalta sekä paljon puhuttu hallituksen suunnitelmissa elänyt 3-6 kuukauden maastapoistumissääntö ovat herättäneet runsaasti keskustelua niin yrityksissä, ulkomaalaisten keskuudessa kuin ulkomaisessa lehdistössä.

“Maahanmuuton ympärillä viimeisen vuoden aikana käyty negatiivissävytteinen keskustelu ei voi olla näkymättä tässä tutkimuksessa ja näin ollen myös työperäisen maahanmuuton sektorissa. Mielikuvat syntyvät helposti ja niitä on vaikea muuttaa. Hallituksen tulisi ryhtyä välittömästi sellaisiin toimiin, jolla mielikuvaa muutetaan”, Pakarinen sanoo.

Suomen startup-yhteisö on jo pitkään esittänyt kahden viikon palvelulupausta, joka takaisi tänne tulevalle osaajalle mm. työluvan, pankkitilit sekä lasten koulupaikan kahdessa viikossa.

“Ehdotan, että hallitus valmistelee syksyn budjettiriihessä selkeän paketin, jolla houkutellaan ulkomaalaisia osaajia maahan. Paketissa tulisi olla verotuksellisten kannustimien lisäksi selkeä palvelulupaus Suomeen tulevalle työntekijälle ja hänen perheelleen. Yhden luukun periaate, josta henkilölle järjestetään työluvan ja  pankkitilin lisäksi selkeä lupaus koulupaikasta lapselle ja puolison työllistymisestä. Meillä on maassa valtava määrä korkeakoulutettuja tänne työtä tekemään tulevia sekä heidän puolisoitaan, jotka eivät omasta halustaan huolimatta työllisty. Tässä pitää niin jokaisen yrityksen kuin julkisen sektorin katsoa peiliin”, Pakarinen toteaa voimakkaasti.

Pakarinen huomauttaa, että suomalainen maahanmuuttokeskustelu pyörii hyvin yksipuolisten teemojen ympärillä.

“Meillä ei riittävän hyvin tunnisteta koulutettuja, työperäisen maahanmuuton perässä Suomeen tulevia ihmisiä. Monesti nämä koulutetut henkilöt ovat loppuviimein byrokratian osalta hankalammassa asemassa, kuin muita reittejä pitkin tulevat”, Pakarinen sanoo.