Keskuskauppakamari: Kuljetuskustannusten kasvu heikentää yritysten kilpailukykyä
Osana Kauppakamarien viimeisintä talouskyselyä selvitettiin yritysten näkemyksiä logistiikan kilpailukykytekijöiden viimeaikaisista muutoksista. Logistista kilpailukykyä uhkaa tällä hetkellä eniten logistiikkakustannusten kasvu.
”Kyselyn perusteella kuljetuskustannusten kasvu nähdään tällä hetkellä uhkana kaikilla toimialoilla. Kuljetuskustannusten kasvu nousee kyselyssä suurimmaksi haasteeksi logistiikan kilpailukyvyn parantamiselle”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja.
Kyselyn mukaan kaupan alan yritykset arvioivat logistiikan kustannusten heikentäneen kilpailukykyään hieman muita toimialoja enemmän. Kotimaan kuljetusten kustannuksia on nostanut eniten dieselin vuonna 2021 alkanut hinnannousu. Dieselin hinta on kuluvan vuoden aikana laskenut vuoden 2021 loppuvuoden tasolle, mutta hinta on edelleen selvästi 2010-luvun keskiarvon yläpuolella.
Vientiyrityksissä erityisesti ulkomaan kuljetusten kustannusten kasvun arvioitiin heikentäneen kilpailukykyä. Lähes 40 prosenttia vastaajista arvioi kansainvälisten kuljetusten toimitusketjujen sujuvuuden heikentyneen
”Viime vuosina Euroopan ja Lähi-idän geopoliittiset jännitteet ovat muuttaneet kansainvälisiä kuljetusreittejä ja lisänneet kuljetuskustannuksia. Itämeren merkitys Suomen ulkomaankuljetuksissa on entisestään kasvanut Venäjän maareittien sulkeutuessa”, toteaa Kalenoja
Meriliikenteen kustannuksia ovat nostaneet muun muassa tämän vuoden alussa voimaan astuneen meriliikenteen päästökaupan aiheuttama polttoainekustannusten kasvu. Myös uusiutuvien polttoaineiden EU-laajuisen jakeluvelvoitteen arvioidaan nostavan meriliikenteen kustannuksia lähivuosina.
”Hallitus valmistelee tällä hetkellä meriliikenteen väylämaksujen nostoa ensi vuoden alussa, mikä lisäisi suoraan meriliikenteen kuljetuskustannuksia noin 35 miljoonalla eurolla vuodessa. Väylämaksua ei tulisi vallitsevissa kustannuspaineissa nostaa, jotta elinkeinoelämän kilpailukyky ei entisestään heikkenisi meriliikenteen kustannusten kasvun takia”, toteaa Kalenoja
Kauppakamarien kysely tehtiin 6.-8.5.2024 ja siihen vastasi 1 882 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden. Kyselyn tulokset voit lukea täältä
Yhteyshenkilöt
Hanna KalenojaJohtava liikenneasiantuntija
Puh:050 534 4750hanna.kalenoja@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme