Selvitys: Virustorjuntaohjelman valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota hinnan lisäksi muihin ominaisuuksiin

Virustorjuntaohjelman valinta

Kattava virustorjuntaohjelma takaa sen, että laite ja sen käyttäjä ovat suojassa netin uhkilta. Virustorjuntaohjelma estää haittaohjelmien pääsyn laitteelle, varmistaa verkkosivujen turvallisuuden ja poistaa laitteelle jo päässeitä haittaohjelmia.

Tietokoneen lisäksi myös puhelimet ja muut mobiililaitteet kannattaa suojata. Näin varmistaa sen, että verkkopankkitunnukset ja muut yksityiset tiedot ovat suojassa myös mobiilissa.

Suojaa useampi laite samalla tilauksella

Virustorjuntavertailu.fin selvityksen mukaan suurimpia eroja virustorjuntaohjelmia vertaillessa löytyy hinnassa ja laajuudessa. Ohjelman saattaa joutua ostamaan erikseen jokaiselle laitteelle, jolloin hintalappu voi nousta korkeaksi.

Jos samalla ohjelmalla haluaa suojata useampia laitteita, hintavertailu kannattaa. Markkinoiden johtavista virustorjuntaohjelmista Norton ja F-Secure suojaavat kaikki talouden laitteet yhdellä edullisella tilauspaketilla.

Avast ja Bitdefender tarjoavat myös täysin ilmaiset versiot, jotka eivät ole kuitenkaan yhtä kattavia kuin maksulliset. Monelle käyttäjälle kuitenkin riittää myös pelkkä ilmainen versio, ja erityisesti Avast on valittu monissa testeissä markkinoiden parhaaksi ilmaiseksi palveluksi.

Kattavampaa suojaa etsivä voi tutustua Avastin ja Bitfenderin maksullisiin versioihin. Ne sisältävät perustason suojan lisäksi kattavampia ominaisuuksia, jotka varmistavat huipputason tietoturvan. Tilaukseen sisältyy useampia laitteita, joten myös niillä voi suojata koko talouden laitteet samalla hinnalla.

Salasanojen hallinta ja VPN

Virustorjuntaohjelmat eivät enää pelkästään suojaa konetta haittaohjelmilta, vaan pitävät myös laitteen käyttäjän tietoturvan kunnossa. Tätä varten niissä on erilaisia ominaisuuksia, jotka suojaavat salasanoja ja varoittavat epäilyttävistä sivustoista.

Norton ja Avastin maksulliset versiot sisältävät toimivia työkaluja, jotka tunnistavat tietojenkalasteluyrityksiä netissä. F-Securen ominaisuuksiin kuuluu puolestaan värikoodaus, joka auttaa erottamaan hakutuloksista luotettavat tulokset.

Virustorjunnan lisäksi kattavimpiin paketteihin kuuluu VPN, joka tuo lisäturvaa erityisesti silloin, kun käytetään avoimia verkkoja. VPN-yhteyksien suhteen eroja löytyy esimerkiksi siinä, onko käytölle asetettu datarajoituksia.

Esimerkiksi Bitfenderin VPN-palveluun on asetettu kuukausittainen datarajoitus, kun taas Nortonin, F-Securen ja Avastin VPN-palveluita voi käyttää rajattomasti.

Lapsilukko suojaa perheen pienimpiä

Netin uhkiin kuuluu myös sisältö, joka ei sovi perheen pienimpien silmille. Jos taloudessa on pieniä lapsia, kannattaa valita lapsilukon sisältävä virustorjuntaohjelma.

Lapsilukko suodattaa näkyviin ainoastaan sisältöä, joka sopii myös lasten katsottavaksi. Sen ansiosta lapset voivat käyttää hakukoneita ja selata nettiä ilman pelkoa sopimattomaan sisältöön törmäämisestä.

Kattava lapsilukko sisältyy Nortonin Deluxe ja Premium -tilauksiin, F-Securen Totaliin ja Bitdefenderin Total Security -pakettiin. Niiden avulla voi suojata myös lapsen ensimmäisen älypuhelimen.

Muiden ominaisuuksien määrä vaihtelee

PC-pelaajat ovat vaativa käyttäjäryhmä, jotka tarvitsevat huippuluokan suojan ilman, että koneen suorituskyky heikkenee. F-Securen ja Norton ovat luoneet pelaajien tarpeisiin omat toiminnot, jotka varmistavat toimivuuden.

F-Securella pelitila kuuluu kattavampaan Total-tilaukseen. Nortonilla on puolestaan kokonaan pelaajien tarpeisiin luotu Gamers-paketti, joka on hyvä vaihtoehto paljon pelaavalle.

Nortonin paketteihin kuuluu myös pilvitallennustilaa, jonka määrä kasvaa paketin laajuuden mukaan. Se takaa omien tiedostojen pysyvän tallessa, kun ne voi varmuuskopioida pilveen. Nortonin kaikkiin tilauksiin sisältyy myös Password Manager, joka auttaa salasanojen hallinnassa.

Virustorjuntaa valitessa kannattaa kiinnittää huomio laitteiden lukumäärään ja omaan suojauksen tasoon.

Avastin, Bitdefenderin, Nortonin ja F-Securen perustason paketit ovat edullisia tai jopa ilmaisia, ja ne suojaavat tehokkaasti laitteita haittaohjelmilta. Kattavampi paketti maksaa hieman enemmän, mutta parantaa laitteen käyttäjän tietoturvaa useiden ominaisuuksien kautta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Emtir Marketing oü

Pörssisähkösopimuksissa ratkaisee hinnan lisäksi myös muut ominaisuudet17.7.2024 17:54:36 EEST | Tiedote

Suomalaisten sähkösopimusvalinnat ovat viimeisen muutaman vuoden aikana muuttuneet. Yhä useampi valitsee nyt sopimuksekseen markkinahintaisen pörssisähkösopimuksen, jossa hinta määräytyy Nordpoolin hallinnoimilla spot-markkinoilla. Sähkön myyntiyhtiö tekee voittonsa pörssisähkösopimuksissa vain marginaalin ja perusmaksun kautta. Eri yhtiöt hinnoittelevat tuotteensa eri tavoin, ja erot saattavat paikoin kuulostaa isommilta kuin ne ovatkaan. Uusi pörssisähkösopimusten vertailuun erikoistunut Pörssisähkösopimus.fi laski auki, paljonko marginaalierot oikeasti vaikuttavat maksettuun hintaan. Samalla selvitettiin muita tärkeitä asioita, joihin sopimusta valitsevan kuluttajan kannattaa hinnan ohella kiinnittää huomiota. Isolta kuulostava hintaero voi tarkoittaa vain senttejä sähkölaskussa Pörssisähkösopimusten hinnoittelulogiikka on erilainen kuin kiinteissä sopimuksissa. Ylivoimainen valtaosa sähkölaskusta koostuu vaihtelevasta pörssisähkön spot-hinnasta - ja lopun pienemmän osan täydentävät